روش درمانی پی آر پی (PRP)

روش درمانی پی آر پی (PRP)

پی آر پی (PRP) در واقع پلاسمای غنی از پلاکت است که مخفف عبارت Platelet-rich plasma می باشد. این پلاسمای خونی سرشار از پلاکت بعنوان معجزه پزشکی قرن یاد می شود و به نوعی استفاده از منابع طبیعی بدن بیمار برای درمان بیماری است.

 

برداشتن خال از جمله دغدغه های زیبایی برای افرادی است که وجود انواع خال ها بر روی صورت یا بدن خود را نوعی معضل می دانند. برداشتن خال جز در موارد خاص جنبه زیبایی دارد و حتما باید توسط متخصصان زیبایی صورت بگیرد. برداشتن خال و مراقبت های پس از برداشتن خال از جمله موضوعات این مقاله است.

برداشتن خال

 

پلاسما در واقع همان مایعی است که گلبول های خونی را در رگ های ما حمل می کند، این مایع علاوه بر گلبول های خونی، پلاکت ها را نیز در خون ما جا به جا می کند.

در خون اجزای مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها است. پلاکت ها جزء مهم ترین منابع فاکتورهای رشد سلولی بدن هستند. این سلول ها در فرآیندهای مهمی مثل انعقاد خون، پاسخ ایمنی، آنژیو ژنزیا همان فرآیند تولید رگ های خونی در بافت، تکثیر سلولی، و ترمیم بافت های آسیب دیده در بدن نقش دارند.

پلاکت ها حاوی پروتئین ها و فاکتورهای رشد مهمی هستند که درانجام امور ترمیمی بسیار کارآمد هستند. در واقع پلاکت ها در محل آسیب دیده، این فاکتورهای رشد را آزاد می کنند و ادامه مسیر ترمیم با این عوامل تسریع می شود. در این پروسه زایش سلولی و بازسازی و جوانسازی سلول ها تسریع پیدا می کند و در سنین بالاتر، باعث افزایش شادابی و طراوت پوستی می شود.

 

روش های مختلفی برای جوانسازی و زیباسازی صورت و بدن وجود دارد که یکی از این روش ها، تزریق ژل است و کمتر کسی است که تزریق ژل را به عنوان یکی از روش زیباسازی و جوان سازی نشنیده باشد.

تزریق ژل

 

تاریخچه روش درمانی پی آر پی (PRP)

استفاده از پی آر پی (PRP) از دو تا سه دهه قبل در رشته های مختلف پزشکی مثل دندانپزشکی و جراحی فک و صورت، سوختگی ها و درمان زخم های مزمن شروع شد اما استفاده از پی آر پی (PRP) برای زیبایی و جوانسازی کاربرد جدید آن است. تزریق پی آر پی (PRP) به تنهایی یا در ترکیب با روش های دیگر مانند تزریق چربی و مزوتراپی در زیبایی کاربرد دارد.

البته روش PRP بیشتر در درمان آسیب ‌دیدگی تاندون ‌ها، کشیدگی عضلات همسترینگ یا پیچ‌ خوردگی زانو (knee sprain) و برای بهبودی رباط پاره ‌شده (مانند رباط صلیبی قدامی یا ACL) و استئوآرتریت (Osteoarthritis) (ورم مفاصل و استخوان ‌ها) استفاده می شد و استفاده از این روش برای سایر موارد زیبایی اخیراً همه گیر شده است.

 

تزریق چربی یکی از روش های جوان سازی است. این روزها پدیده جوانسازی و زیباسازی صورت و بدن به عنوان یک نیاز اساسی به خصوص در بین جوانان و افراد میان سال رایج شده است. در این میان روش های مختلفی برای جوانسازی و زیباسازی صورت و بدن دیده می شود که یکی از این روش ها، تزریق چربی صورت و بدن است.

تزریق چربی برای جوان سازی

 

تهیه پی آر پی (PRP)

به ‌طور کلی فرآیند تهیه پی آر پی از خون یک فرد شامل مراحل زیر است:

نمونه ‌ای از خون بیمار گرفته می ‌شود. مقدار این نمونه خون به این بستگی دارد که پی آر پی به کدام قسمت بدن تزریق می‌ شود. برای نمونه، مقدار خون گرفته‌ شده برای تزریق به پوست سر ۲۰ میلی‌لیتر است، یعنی کمی بیشتر از یک قاشق چای‌ خوری.

خون گرفته شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌ شود. سانتریفیوژ دستگاهی است که به ‌سرعت می ‌چرخد و اجزای تشکیل‌ دهنده خون را از یکدیگر جدا می ‌کند. فرایند جداسازی اجزاء خون حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.

تکنسین پلاسمای جداشده را برای تزریق به قسمت آسیب‌دیده موردنظر آماده می‌کند.

 

 

پزشکان معمولا برای تعیین محل دقیق تزریق پی آر پی (مانند تاندون) از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی استفاده می‌کنند. سپس پزشک پی آر پی را به قسمت آسیب‌ دیده تزریق می ‌کند.

معمولا کل این فرایند حدود ۱ ساعت طول می‌ کشد.

ما با بهره ‌گیری از تجهیزات پزشکی پیشرفته و تلفیق آن با تجربه و تخصص بالای پزشکانمان، روش پی آر پی را با بالاترین کیفیت برای شما انجام می‌دهیم، این بهترین فرصت برای شماست تا امکان رشد مجدد موهای خود و جوانسازی پوستتان را فراهم کنید.

 

این روزها کمتر کسی را می شناسید که کلمه بوتاکس را نشنیده باشد و از فواید بوتاکس آگاه نشده باشد. اگر چه بسیاری بر این باورند که فواید بوتاکس فقط مربوط به زیبایی صورت می شود، ولی واقعیت این است که فواید بوتاکس خیلی بیشتر از جنبه زیبایی آن است. اگر می خواهید بیشتر با فواید بوتاکس آشنا شوید، در این مقاله سعی خواهیم کرد جنبه های دیگری از فواید بوتاکس را نیز به شما معرفی کنیم.

فواید بوتاکس

 

کاربرد پی آر پی (PRP)

PRP دارای موارد استفاده و کاربردهای متعددی است از جمله:

  • چین و چروک های ناشی از افزایش سن در صورت و دست ها
  • خطوط اخم و خطوط خنده و اطراف لپ ها
  • پف و تیرگی و گودی اطراف چشم
  • جای جوش و گودی های ناشی از جای زخم های آبله مرغان
  • اسکارهای جراحی و سوختگی و بریدگی ها درمان مفاصل و کمک به ترمیم آنها
  • درمان طاسی موی سر یا ابرو، کمک به کاهش و قطع ریزش موی سر و حتی رویش مجدد
  • درمان چین و چروک ناشی از افزایش سن
  • ترمیم زخم های قدیمی ناشی از سوختگی، بریدگی و...
  • تسریع در روند ترمیم زخم های گسترده

 

 

عمل تزریق پی آر پی (PRP)

عمل تزریق پی آر پی نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی کاملا قابل انجام است و مراقبت های پس از پی آر پی PRP به شرح زیر است:

  • موضع تزریق شده تا 48 ساعت شسته نشود
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از تابش مستقیم آفتاب به مدت 2 هفته
  • استفاده از کرم نگهدارنده روز و شب
  • استفاده از عینک آفتابی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]