بوتاکس چیست؟

بوتاکس چیست؟

پزشکان سالهاست که از بوتاکس استفاده می کنند تا بتوانند چین و چروک صورت را با موفقیت درمان کنند، زیرا انسانها علاقه دارن زیباتر باشند و می خواهند چهره خود را جوان و شاداب نگه دارند در نتیجه پزشکان و متخصصان این رشته تلاش خود را می کنند.

به طور ساده، بوتاکس نام تجاری یک سم تولید شده توسط باکتری clostridium botulinum هست که درعضلات دور چشم و خطوط اخم و خطوط دیگر روی پیشانی و صورت تزریق می شود و به صورت موقت این عضلات را صاف می کند. این ماده حاوی پروتئین بسیارخالص Botulinum toxin است.

 

بوتاکس چیست

 

چگونه بوتاکس عمل می کند؟

هر وقت اخم کردید یا می خندید، عضلات خاصی از صورت منقبض می شوند و خطوطی روی صورت ایجاد می کنند. بوتاکس با فلج کردن عضلات صورت بطور موقت این فعالیت عضلانی را کاهش می دهد و کمک میکند خطوط پیشانی، خطوط اخم و صورت صاف و باز شوند.

 

چقدر تزریق بوتاکس زمان می برد؟

اثر بوتاکس بر روی صورت چقدر باقی می ماند؟

پروسه تزریق بوتاکس نهایتا 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید و نیازی به بیهوشی نیست. بوتاکس با یک سوزن ریز به عضلات خاص و تنها با یک برخورد جزئی تزریق می شود. البته نتیجه آن بعد از 24 تا 48 ساعت روی صورت دیده می شود. در طی 1 هفته چهره نرم تر شده و طی 1 ماه نتایج بهینه خود را نمایش می دهد.

اثر بوتاکس بین 3 تا 6  ماه بر روی صورت  ادامه دارد. با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط و چین و چروک ها دوباره ظاهر می شوند و نیاز به درمان و تزریق مجدد دارند.

 

عوارض جانبی بوتاکس چیست؟

در صورتی که پزشک متخصص و حرفه ای تزریق را انجام دهد، تزریق بوتاکس عوارض جانبی نخواهد داشت. البته این بدان معنا نیست که تزریقات کاملاً بدون ریسک است، گاهی قرمزی خفیف ایجاد شود، کبودی و تورم می تواند در روزهای بعد از درمان رشد کند ولی درصد این موارد بسیار کم است. لذا بیماران معمولاً می توانند تمام فعالیتهای عادی خود را بلافاصله پس از درمان از سر بگیرند.

اما لازم بذکر است اگر تزریق بوتاکس به افراد متخصص داده شود و عوارض جانبی بوتاکس را کاهش داد.

 

بوتاکس چیست

 

بهترین مناطق تزریق بوتاکس کجاست؟

رایج ترین محل های تزریق بوتاکس در دور چشم و پیشانی است. در شکل مناطق مورد نظر نشان داده شده است:

 

بوتاکس چیست

 

بوتاکس توسط FDA  تایید شده است تا چین و چروک های متوسط ​​تا شدید را در سه نقطه صورت صاف کند: خطوط دور چشم ها (Crow ‘s Feet)، خطوط اخم بین ابروها (Frown Lines) و خطوط پیشانی (Forehead).

پزشکان سه نقطه را در اطراف هر چشم، پنج نقطه بین ابرو و پنج نقطه در پیشانی را  تزریق می کنند.

توجه:

 مناطق پیشانی و دور چشم و قسمت های صورت که در بالا ذکر شده مناطق FDA و تأیید شده توسط سازنده برای تزریق هستند. بسیار مهم و حائز اهمیت است که چه نوع بوتاکسی استفاده می شود، دیسپورت ساخت کشور انگلستان، نورونونکس ساخت کشور کره جنوبی و مسپورت ساخت کشور ایران مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. این 3 بوتاکس دارای مجوز می باشند.

 بوتاکسهای چینی و کانادایی فاقد مجوز می باشند و تزریق اینها  عوارض غیرقابل برگشتی مثل کوری و  فلج عضلات تنفسی می تواند برای فرد داشته باشد.

پزشکان توصیه می کنند قبل از اینکه چین و چروکها عمقی شوند تزریق انجام شود و اگر بو تاکس مرتب انجام شود باعث می شود عضلات ایجاد کننده خطوط صورت ضعیف بشود و ماندگاری بالایی برای فرد ایجاد کند و نیازبه تزریق مرتب را برای فرد کاهش می دهد.

افراد تصور می کنند با استفاده از بوتاکس صورت شل می شود ولی لازم به ذکر است اگر از بوتاکسهای مجوز دار و تحت نظر پزشک متخصص این تزریق انجام شود به هیچ عنوان این اتفاق نمی افتد لذا تقاضا داریم این تزریق را به آرایشگرها و افراد غیر متخصص نسپارید.

مورد دیگر اینکه اگه فقط حتی یک دوره انجام شود و دیگر ادامه پیدا نکند هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت.

 برخی پزشکان از بوتاکس برای جراحی های زیبایی استفاده می کنند ، این به معنای تزریق مناطقی است که برای تزریق به طور رسمی تایید نشده است. به عنوان مثال، آنها ممکن است از بوتاکس برای بالا بردن نوک بینی در جراحی زیبایی بینی استفاده کنند.

 

مقاله: فواید بوتاکس

 

چند واحد بوتاکس برای هر کدام از قسمتهای بالا نیاز است؟

خطوط پیشانی (Forehead: 20 واحد در کل (4 واحد در هر 5 محل تزریق در سراسر پیشانی).

خطوط اخم بین ابروها (Frown Lines): 20 واحد در کل (4 واحد در هر 5 محل تزریق بین ابرو).

خطوط دور چشم ها (Crow ‘s Feet): 24 واحد در کل (4 واحد در هر 3 محل تزریق در اطراف چشم راست. این تکرار در اطراف چشم چپ است).

توجه: خطوط پیشانی و اخم به طور معمول با هم رفتار می شوند و در مجموع به 40 واحد نیاز دارند.

به یاد داشته باشید، این دستورالعملهای کلی است. ممکن است پزشکان برای درمان خطوط عمیق تر یا پوست سخت تر نیاز به تزریق واحدهای بیشتری داشته باشند. به طور کلی زنان به واحدهای کمتری نسبت به مردان نیاز دارند. مشاوره با پزشک به شما دقیقاً می گوید که چه تعداد واحد بوتاکس برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود نیاز دارید.

 

چه کسانی نباید تزریق بوتاکس انجام دهند؟

به هر یک از ترکیبات موجود در بوتاکس یا سایر محصولات سمی بوتولینوم (Dysport ، Xeomin و غیره) حساسیت دارند.

در محل تزریق عفونت داشته باشید قبل تزریق حتما با پزشک خود می بایست مشورت های لازم را انجام دهند.

کسانی که بیماری نوروموسکولار دارند نباید از بوتاکس استفاده کنند.

در دوران بارداری بوتاکس انجام نمی شود زیرا یک کار غیر ضروری است.

مطالعات نشان داده میزان بوتاکس در شیر مادر بسیار کم است و نمی تواند به یک نوزاد آسیب برساند، لذا افرادی که شیرده هستند بعد از 6 ماه می توانند بوتاکس رو انجام دهند. ولی قبل از تزریق حتما پزشک باید در جریان باشد.

اگر شرایط دیگری دارید، بهتر است قبل از گرفتن بوتاکس با پزشک خود مشورت کنید.

از آنجا که بوتاکس برای همه چین و چروک کار نمی کند، مثلا چین و چروکهایی که منشا آفتاب سوختگی دارد. در نتیجه ابتدا باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]