prp چیست

آیا PRP می تواند ریزش مو را درمان کند؟

PRP پلاسمای غنی از پلاکت درمانی است که به ترمیم رشد مو کمک کند.
پزشکان معمولاً هنگامی که ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنتیک وجود دارد، از این روش درمانی استفاده می کنند، یک بیماری شایع است که باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شود. در مردان، این حالت طاسی مردانه نام دارد.
اگرچه PRP یک رویکرد نسبتاً جدید است، اما برخی شواهد علمی نشان می دهد که می تواند رشد مو را تقویت کند.


در این مقاله، ما استفاده خانم دکتر کوثر هدایت از روش PRP برای درمان ریزش مو و آنچه محققان در مورد اثر بخشی آن می گویند را توضیح می دهیم.


PRP چیست؟

برای درک چگونگی عملکرد PRP، مهم است که از نقشی که پلاکت ها در بهبود ریزش دارند، آگاهی داشته باشید.
پلاکت ها همراه با گلبول های قرمز و سفید، بخش اصلی خون هستند. هنگامی که فرد دچار بریدگی یا زخم می شود، پلاکت از اولین واکنش دهنده های بدن است که برای جلوگیری از خونریزی و بهبودی وارد بدن می شود.
محققان این نظریه را مطرح کردند که اگر آنها بتوانند پلاکت های غلیظ شده را استخراج کرده و به مناطق آسیب دیده بدن تزریق کنند، می توانند روند بهبودی را تسریع کنند.


برای تولید PRP، یک پزشک متخصص نمونه خون بیمار را گرفته و اغلب بعد از استفاده از کیت های مخصوص آن را درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهد. این دستگاه با سرعت زیادی می چرخد که اجزای خون را از هم جدا می کند. سپس پزشک متخصص پلاکت را برای تزریق استخراج می کند. در کلینیک تخصصی زیبایی دکتر کوثر هدایت همیشه از کیت های معتبر دنیا برای بدست اوردن بهترین نتیجه برای بیماران استفاده میشود.


PRP شامل مجموعه ای از فاکتورهای رشد و پروتئین ها است که ترمیم بافت را تسریع می کند. اولین بار سالها پیش از prp برای درمان زخمهای مزمن و مقاوم به درمان استفاده شد و پاسخ های بسیار خوبی از این درمان بدست آمد. از آنجا که برخی از انواع ریزش مو در اثر آسیب به فولیکول های مو ایجاد می شود، در ابتدا محققان این فرضیه را مطرح کردند که PRP می تواند با برگرداندن روشی که در آلوپسی آندروژنتیک ایجاد می شود، به رشد مجدد مو کمک کند. درواقع کمک کند تا مو از فاز ریزش یا تلوژن وارد فاز رویش یا آناژن شود.
از آن زمان، PRP به روشی محبوب برای بازیابی رشد مو تبدیل شده است. پزشکان همچنین از PRP برای درمان آسیب های تاندون، عضلات و رباط ها مانند مواردی که افراد در حین انجام فعالیت های ورزشی حفظ می کنند، استفاده کردند.

 

آیا PRP موثر است؟

در سال 2019، یک تیم از محققان یک بررسی سیستماتیک از تحقیقات در مورد PRP به عنوان درمانی برای ریزش مو انجام دادند.
بیشتر مطالعات نشان می دهد که تزریق PRP باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر مو و تراکم رشد مو می شود.
بیشتر مطالعات گزارش داده اند که درمان های PRP منجر به رشد مجدد مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره آتا می شود. پاسخ دهی این درمان در برخی مطالعات تا بیش از ۹۵ درصد هم گزارش شده است.

 

prp چیست


روش انجام درمان PRP چگونه است؟

مراحل زیر رویکرد تزریق PRP برای ریزش مو است:
1- نمونه خون گرفته می شود.
2- خون گرفته شده بلافاصله در کیت مخصوص ریخته میشود.
3- نمونه خون با کیت در سانتریفیوژ قرار می گیرد.
4- سانتریفیوژ با چرخاندن خون، اجزای آن را جدا می کند. استفاده از کیت های معتبر و ستینگ درست سانتریفیوژ کمک می کند تا نتیجه بهتری از درمان گرفته شود. در کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت همیشه سعی شده تا از با کیفیت ترین مواد موجود در دنیا و قابل دسترس استفاده شود تا بیشترین تاثیر رو برای بیماران و مراجعه کنندگان محترم داشته باشد.
5- سپس پلاکت ها با استفاده از سرنگ استخراج می شوند.
6- خانم دکتر کوثر هدایت بلافاصله بعد از آماده سازی، پلاکت ها را به مناطق مورد نیاز پوست سر تزریق می کند.


نحوه تزریق و عمق تزریق هم در حصول بهترین نتیجه موثر است.
کل مراحل ممکن است کمتر از نیم ساعت طول بکشد و ممکن است چندین جلسه لازم باشد. پس از دریافت درمان PRP، فرد معمولاً می تواند بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های عادی خود برگردد.
برخی تغییرات خاص در رژیم غذایی و برنامه روزمره ممکن است به رشد مو کمک کرده یا از ریزش مو جلوگیری کند.


چه مدت PRP طول می کشد؟

PRP درمانی برای شرایطی نیست که باعث ریزش مو شود. به همین دلیل، فرد برای حفظ نتایج رشد مو به مرور زمان نیاز به چندین درمان PRP دارد.
همین امر در مورد داروهایی که خانم دکتر کوثر هدایت معمولاً برای درمان آلوپسی آندروژنتیک استفاده می کنند، مانند ماینوکسیدیل موضعی (Regaine) و فیناستراید خوراکی (Propecia) صادق است.
توصیه های خانم دکتر کوثر هدایت در مورد اینکه فرد هر چند وقت یکبار باید PRP داشته باشد بسته به شرایط فرد و نتایج درمان اولیه وی متفاوت است. هنگامی که ریزش مو کنترل شود، ممکن است خانم دکتر کوثر هدایت تزریق نگهدارنده را هر 3-6 ماه یکبار انجام دهد.


اثرات جانبی PRP چیست؟

از آنجا که محلول PRP از اجزای خون خود فرد تشکیل شده است، خطرات اندکی برای واکنش به محلول وجود دارد.
با این حال، افرادی که تحت درمان PRP برای ریزش مو هستند ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:


درد خفیف در محل تزریق
حساسیت پوست سر
تورم
سردرد
خارش
خونریزی موقتی در محل تزریق


برای چه کسانی prp تزریق نمیشود:

اگر باردار یا شیرده هستید حتما به پزشک خود اطلاع بدهید.
اگر سابقه اختلالات خونی یا مشکلات پلاکتی دارین.
اگر سابقه سرطان یا شیمی درمانی و رادیوتراپی دارین.
اگر در حال مصرف داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین یا هپارین هستین.
حتما قبل از تزریق با دکتر کوثر هدایت مشورت کنین تا درصورت لزوم از درمان دیگری برای شما استفاده کنند.

 

 مقاله: روش درمانی پی آر پی (PRP)

 

خلاصه

محققان شواهدی یافته اند که نشان می دهد PRP می تواند منجر به رشد مجدد مو شود. با این حال، به دلیل محدودیت های این مطالعات - مانند اندازه های کوچک نمونه و تغییر تکنیک و پروتکل قبل ازانجام این روش می بایست با یک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.
در حال حاضر، هر فردی با ریزش موی خفیف تا متوسط که به PRP علاقه مند است، بهتر است همین حالا برای گرفتن مشاوره با کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]