بیماری های پوستی در کودکان

بیماری های پوستی در کودکان قسمت دوم

عفونت های قارچی در کودکان و انواع آن

عفونت های قارچی یکی از بثورات پوستی رایجی است که در نوزادان، کودکان نوپا مشاهده می شود. تماس با حیوانات خانگی ‌ و در درجه بعدی تماس با خاک یا فرد آلوده می‌ تواند از علل عفونت های قارچی کودکان باشد.
عفونت های قارچی ناحیه پوشاک بدنبال حساسیت های تماسی ناشی از پوشک و بویژه به دنبال بیماری های دستگاه گوارشی در نوزادان دیده می شود.
از دیگر عفونت های کمتر شایع در کودکان کرم های حلقوی هستند.

کرم های حلقوی علاوه بر عوارض پوستی می‌ توانند علائم دیگری مانند: علائم گوارشی را به همراه داشته باشند.

 

 بیماری های پوستی در کودکان


بثورات دندان درآوردن چیست؟

هنگامی که دندان های کودک شما شروع به در آمدن می کنند. آب دهان می تواند پوست کودک شما را تحریک کند. این بثورات باعث ایجاد برجستگی های ریز و قرمز رنگ بر روی صورت، گردن یا سینه کودک شما می شود.
بثورات دندانی باعث تب نمی شوند، بنابراین اگر کودک شما تب همراه با جوش دارد، با پزشک مشورت کنید.


علت کهیر در کودکان چیست؟

کهیر ها برآمدگی های صورتی، کم رنگ یا قرمز خارش دار روی پوست کودک شما هستند. آنها ممکن است نقاط کوچک کمی برجسته یا تاول های بزرگ با اشکال مختلف باشند. گاهی کهیر ها حلقه ای شکل هستند یا شبیه پیکان هستند. حلقه ها رنگ پریده، بنفش یا آبی به نظر می رسند. کهیر می تواند در هر نقطه از بدن کودک شما ظاهر شود و ممکن است طی چند ساعت صاف شود. اما برآمدگی های جدید می توانند برای روزها یا هفته ها ظاهر شوند.

عفونت های ویروسی یکی از علل شایع کهیر هستند. اما واکنش های آلرژیک به غذاها، داروها و مواد افزودنی، یا حتی دمای سرد و استرس نیز ممکن است باعث کهیر شوند. اما بسیاری از موارد کهیر هیچ دلیل شناخته شده ای ندارند.
اگر کهیر کودک شما بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشید و همراه با درد بود حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

 

بیماری های پوستی در کودکان


علت ایجاد زگیل در کودکان چیست؟

زگیل در بچه ها نوعی عفونت پوستی است که، توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که باعث عفونت در نواحی مختلف پوست می شود. عفونت باعث ایجاد برجستگی های گل کلمی شکل روی پوست کودک شما می شود. زگیل ها بیشتر در دست ها و انگشتان کودک شما ظاهر می شوند، اما می توانند روی پاها، صورت، اندام تناسلی و زانوهای او نیز ظاهر شوند. زگیل در کودکان در هر سنی شایع است. زگیل ها اغلب پس از اینکه سیستم ایمنی کودک شما با ویروس مبارزه می کند، خود به خود از بین می روند، اما می توانند از نظر ظاهری دردناک و ناخوشایند باشند.

اگر زگیل کودک شما در حال بزرگ شدن یا افزایش تعداد است و یا اگر یک زگیل بیشتر از دو سال باقیمانده باشد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.


آکنه نوزاد چیست؟

آکنه نوزاد باعث می شود که برجستگی های کوچک سفید و جوش های صورتی رنگ روی صورت کودک شما از جمله پیشانی، گونه ها، پلک ها و چانه ظاهر شود. یک واکنش التهابی به مخمر روی پوست کودک شما مانند: دمودکس ممکن است باعث آکنه کودک شود. گاهی اوقات آکنه نوزاد روی سینه یا گردن کودک شما دیده می شود. آکنه نوزاد معمولاً در سه ماه اول زندگی کودک شما به خودی خود از بین می رود.
اگر حس کردید جوش های کودکتان در حال بیشتر شدن یا بزرگ تر شدن هست حتما به پزشک متخصص پوست مانند؛ دکتر کوثر هدایت مراجعه کنید. گاهی برخی از بیماری های دیگر علائم مانند، آکنه را تقلید می کنند.


خال های مادرزادی در کودکان چیست؟

دو نوع اصلی از خال مادرزادی وجود دارد، خال های مادرزادی قرمز و خال های رنگدانه ای.

خال های قرمز مادرزادی خال های پوستی هستند که در اثر مجموعه ای از رگ های خونی ایجاد می شوند.
خال های رنگدانه ای مناطقی هستند که، رنگ خال مادرزادی کودک شما با رنگ پوست او متفاوت است.

 

بیماری


انواع خال های مادرزادی قرمز در پوست کودکان

1- همانژیوم توت فرنگی

همانژیوم توت فرنگی را می توان در هر جایی یافت، اما بیشتر در صورت، پوست سر، پشت یا قفسه سینه کودک شما دیده می شود. آنها از رگ های خونی کوچک و نزدیک به هم تشکیل شده اند. همانژیوم توت فرنگی معمولاً با افزایش سن کودک شما محو می شود یا از بین می رود. در برخی از کودکان تغییر رنگ یا چین و چروک های جزئی پوست کودک شما ممکن است در محل همانژیوم باقی بماند.

2- همانژیوم حفره ای

همانژیوم کاورنوس شبیه همانژیوم توت فرنگی است. اما آنها در پوست کودک شما عمیق تر هستند و اغلب رنگ آنها تیره تر است. آنها شبیه توده‌های بافت اسفنجی آبی مایل به قرمز پر از خون هستند. همانژیوم کاورنوس معمولاً با افزایش سن کودک خود به خود از بین می رود.
در کل اگر همانژیوم ها بزرگ هستند یا روی اندام هایی مانند: چشم، لب، بینی و ناحیه تناسلی قرار دارند، بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه شود.

3- لکه های پورت واین

لکه های پورت واین خال های مادرزادی صاف و بنفش مایل به قرمز هستند. آنها از مویرگ های خونی گشاد شده تشکیل شده اند. آنها معمولا در صورت کودک شما دیده می شوند و اندازه آنها متفاوت است. لکه های پورت واین بدون درمان دائمی هستند. ممکن است به مرور زمان ضخیم یا تیره شوند. برای درمان حتما نیاز به لیزر درمانی دارند.

4- اختلالات مویرگی یا Nevus simplex

برخی از خال های مویرگی ممکن است بسیار جزیی و سطحی در ناحیه بین دو ابرو یا پشت سر باشند که به آنها بوس فرشته یا angel kiss گویند. در اغلب موارد این لکه ها با گذر زمان از بین می روند.
اینها مویرگ های خونی کوچکی هستند که، از طریق پوست کودک شما قابل مشاهده هستند. آنها اغلب روی پیشانی، پلک ها، لب های بالایی، بین ابروها و پشت گردن کودک شما دیده می شوند. اغلب با رشد کودک شما محو می شوند.

 

بیماری های پوستی در کودکان


خال های رنگدانه ای در پوست کودک و انواع آن

خال های خاکستری یک تکه یا ملانوسیتوز پوستی مادرزادی (که قبلاً لکه های مغولی نامیده می شد): این خال ها معمولاً مایل به آبی هستند و ممکن است مانند کبودی به نظر برسند. آنها اغلب در باسن ویا کمر کودک شما یافت می شوند. گاهی اوقات آنها روی سینه، پشت یا بازوهای کودک شما ظاهر می شوند. لکه های مغولی اغلب در نوزادانی با پوست تیره تر دیده می شود. این خال ها جای نگرانی ندارند و در اغلب موارد خود به خود حذف می‌ شود.


1- خال های رنگدانه دار

خال های رنگدانه ای را خال نیز می نامند. این ها شایعترین فرم خال هستند. خال ها روی پوست کودک شما رشد می کنند که، معمولاً به رنگ پوست، قهوه ای یا سیاه هستند. خال ها می توانند در هر جایی از پوست کودک شما ظاهر شوند. کودک شما ممکن است یک یا چند خال در یک گروه داشته باشد.


2- خال های مادرزادی

خال های مادرزادی خال هایی هستند که، کودک شما با آن متولد شده است. خطر ابتلا به سرطان پوست در این خال ها کمی زیاد است. خال های مادرزادی بزرگتر نسبت به خال های مادرزادی کوچکتر خطر بیشتری دارند. اگر خال مادرزادی در حال افزایش سایز است یا برجستگی و زخم رویش ایجاد شده سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بروز تعداد بالای خال های مادرزادی در ناحیه سر هم اهمیت ویژه دارد و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.


3- لکه های کافه اولایت

لکه های کافه اولایت لکه هایی به رنگ برنز روشن یا قهوه ای رنگ هستند. آنها معمولاً بیضی شکل هستند. معمولاً در بدو تولد ظاهر می شوند اما، ممکن است در چند سال اول زندگی کودک شما ایجاد شوند. لکه های کافه اولایت معمولا بی ضرر هستند. اما اگر کودک شما نقاط کافه اولایت زیادی دارد یا اگر بزرگ هستند ممکن است، یک بیماری ژنتیکی جدی باشد.


سخن پایانی

پیدا کردن بثورات، برآمدگی، علامت یا سایر بیماری های پوستی روی بدن کودک شما ممکن است ترسناک باشد. اما بچه‌ها دچار جوش‌های زیادی می‌شوند، و در بیشتر مواقع، این بثورات و سایر شرایط نباید باعث نگرانی زیادی شوند. برای اینکه نگرانی های خود را کاهش دهید و درمان های مناسب را استفاده کنید بهتر است به محض دیدن علاِئم بالا با یک پزشک پوست ماهر همچون خانم دکتر کوثر هدایت یا متخصص أطفال مشورت کنید. متخصصان پوست و زیبایی معمولاً می توانند به راحتی بیماری پوستی را تشخیص دهند و در کوتاه ترین زمان مشکلات پوستی کودک شما را برطرف کنند. پوست قسمت حساس بدن برای هر فرد است، زیرا زیبایی و شادابی را برای فرد به ارمغان می آورد، پس بهتر است از همان دوران کودکی به مراقبت آن بپردازیم.

 

بیماری های پوستی در کودکان قسمت اول

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]