مشکلات پوستی ناشی از کاهش و افزایش وزن

مشکلات پوستی ناشی از کاهش و افزایش وزن

کاهش وزن چالشی است که امروزه در دنیای مدرن بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. بیش از یک سوم بزرگسالان و نزدیک به یک پنجم نوجوانان در دنیا چاق هستند. این تعداد در چند دهه اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. این به علت تغذیه ناسالم و استفاده از فست فودها در دنیای کنونی است.
چاقی عامل بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری عروقی ، دیابت نوع دو بیماری های متابولیک و سکته است. به همین دلیل، کاهش وزن یک نگرانی جهانی برای سلامتی است.
در حالی که کاهش وزن می تواند برای سلامتی فرد مفید باشد، برخی از عوارض جانبی در کاهش وزن وجود دارد که، اغلب نادیده گرفته می شوند.
از دست دادن وزن، باعث می شود احساس و ظاهر فوق العاده ای داشته باشیم، اما اگر با اصول و روشهای درست انجام نشود، بویژه در کاهش وزن های سریع و زیاد بر روی پوست ما تأثیر بسیار مخربی می گذارد.
در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که، به دنبال افزایش وزن و کاهش وزن چه اثراتی در پوست افراد رخ می دهد.


کاهش و افزایش وزن

کاهش و افزایش وزن ممکن است، به دلیل عوامل متعددی باعث مشکلات پوستی شود. تغییرات در هورمون ها ممکن است باعث آکانتوز نیگریکانس شود که، نواحی تیره و مخملی در گردن و چین های بدن مانند: زیربغل و کشاله ران رخ می دهد، در حالی که کشش پوست ممکن است منجر به ترک های پوستی (استریا) شود. افزایش فشار روی پا ممکن است باعث تورم پا، پارگی مویرگ های سطحی (کاپیلاریت)، واریس، درماتیت های استازی و حتی زخم شود. رطوبت حفظ شده در چین‌های بدن باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود که منجر به بثورات پوستی و انواع عفونت‌ها مانند: اینترتریگو می‌شود. در نهایت، در پا ممکن است به دلیل افزایش وزن، میخچه و پینه ایجاد شود. بسیاری از این مشکلات پوستی با یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن متعاقب آن برطرف می شود، اما علائمی هم بعد از کاهش وزن ایجاد می شود که، بهبود آن نیازمند درمانهای طولانی تری است مانند: افتادگی و شلی پوست یکی از عوارضی است که می تواند در نتیجه کاهش وزن رخ دهد.
اگر مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست بدهید یا بچه دار شوید، احتمالاً متوجه علائم کشش پوستی و پوست اضافه در ناحیه شکم و ران ها خواهید شد.

 

مشکلات پوستی ناشی از کاهش و افزایش وزن


مشکلات پوستی ناشی از کاهش وزن

همه ما در طول زندگی خود تغییراتی را در بدن خود تجربه می کنیم. در دوران نوجوانی و شروع بلوغ، تغییرات زیادی در بدن رخ می دهد که می تواند به طرق مختلف بر پوست تأثیر بگذارد. سایر تغییرات چشمگیر در پوست می تواند با بارداری در زنان، بدنسازی و افزایش وزن ایجاد شود. هنگامی که بدن به هر یک از روش های ذکر شده بزرگتر می شود، پوست منبسط می شود. انبساط پوست از طریق ساختار بیولوژیکی صورت می گیرد. پوست از پروتئین های کلاژن و الاستین تشکیل شده است. کلاژن تقریباً 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل می دهد و به آن استحکام می بخشد. الاستین به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و به سفت ماندن آن کمک می کند. با این حال، زمانی که رویدادهای خاصی مانند افزایش سن و کاهش وزن چشمگیر رخ می دهد، پوست ممکن است نتواند شکل قبلی خود را حفظ کند.


برای تعداد زیادی از افرادی که اضافه وزن دارند، با گذشت زمان، اگر مشکل اضافه وزن به سرعت برطرف نشود، کلاژن و الیاف الاستین می توانند آسیب ببینند و مانند گذشته عمل نکنند. به همین دلیل است که وقتی یک فرد وزن زیادی را از دست می دهد، با یک دسته پوست اضافی و افتاده در بدنش روبرو می شود. به طور کلی، هر چه فرد وزن بیشتری از دست بدهد، پوست اضافی بیشتری خواهد داشت. از آنجایی که پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است و اولین چیزی است که مردم متوجه آن می‌شوند، افرادی که مشکلات پوستی ناشی از کاهش وزن دارند، می‌توانند طیفی از ناراحتی‌های روحی و جسمی را تجربه کنند.


علائم کشش پوست

علائم کشش پوست به دلیل افزایش وزن، بارداری یا کاهش چشمگیر وزن ظاهر می شوند.حتی در دوران بلوغ و همراه با رشد قدی و وزنی نوجوانان ممکن است استریا بروز کند. آنها نشان می دهند که پوست آسیب دیده است و بیش از ظرفیت خود کشیده شده است، اغلب زمانی که بدن بسیار خشک شده است این اتفاق می افتد.
اگر کشش پوست را در مراحل اولیه آن درمان کنیم، درمان موفق تری خواهید داشت. پس مراجعه به یک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت در مراحل اولیه این مشکل شدیدا توصیه می شود.

 

مشکلات پوستی ناشی از کاهش و افزایش وزن


راه های مقابله با شلی پوست

شل شدن پوست پس از کاهش وزن ممکن است به طور کامل با کاهش وزن مرتبط نباشد. برخی از مولفه های ژنتیکی، سن و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن زیاد الکل می توانند تاثیر منفی بر روی پوست داشته باشند. پس چه می توان کرد؟ بسیاری از افرادی که وزن زیادی از دست می دهند، می خواهند بدانند، چگونه پوست شل خود را سفت کنند.
یک نقطه شروع خوب رژیم غذایی و ورزش است. شرکت در تمرینات مقاومتی و قدرتی یک راه موثر برای عضله سازی و تقویت بدن شما است.
یکی دیگر از روش های محبوب برای مقابله با شلی پوست، مصرف مکمل های کلاژن است. اگرچه استفاده از مکمل‌های کلاژن همراه با رژیم غذایی و ورزش نتیجه خوبی خواهد داد.


متأسفانه، روش های طبیعی برای سفت کردن پوست ممکن است گاهی اوقات برای دستیابی به استحکام و سفتی مورد نظر فرد کافی نباشد. اگر چنین است، ممکن است بخواهید با یک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت مشورت کنید تا، در مورد روش های برطرف شدن پوست اضافی صحبت کنید. در ناحیه صورت و گردن استفاده از لیزرهای جوانسازی مانند هایفو و اراف فرکشنال بسیار در بهبود این شلی موثر است . استفاده از این دستگاه ها در بدن مانند بازوها و شکم هم موثرند ولی هزینه بسیار بالایی برای بروز اثر بخشی لازم دارند.


تزریقاتی مانند مزوتراپی های جوانسازی و یا مزوژل های محرک تولید کلاژن هم در سفت ترشدن پوست و نوسازی آن موثرند.
به طور معمول، جراحی به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود و به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم و ورزش طراحی نشده است. مسلما اثربخشی جراحی های لیفت صورت و یا جراحی هایی مانند: ایدومینوپلاستی در شکم و براکیوپلاستی بازو و ماموپلاستی سینه ها از دیگر روشهای درمانی بیشتر است. هرچند که بروز عوارض در این روشها هم از روشهای غیرجراحی کاملا بیشتر و جدی تر است.


سخن انتهایی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، لذا توصیه می شود با مشاهده هر گونه مشکلی در پوستتان هر چه سریع تر با یک پزشک زیبایی متخصص تماس بگیرید. اگر قصد کاهش یا افزایش وزن دارید در کنار متخصص تغذیه حتما از نظرات یک متخصص پوست بهره بگیرید و با بروز اولین نشانه های شلی و افتادگی پوست درمان را شروع کنید.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]