علت ریزش مو چیست

علت ریزش مو چیست؟

وقتی که داریم موهای خود را شانه می کنیم و با حجم زیادی از ریزش مو مواجه می شویم دچار وحشت می شویم و ناخدا گاه استرس می گیریم. وقتی فرد بدون هیج دلیلی با این صحنه مواجه شود نگرانی عجیبی تمام وجودش را می گیرد، اما صبر کنید ما در کلینیک دکتر کوثر هدایت در خدمت شما هستیم که با بهترین تکنولوژی مشکل شما را حل کنیم در ادامه با ما باشید که بیشتر در این باره اطلاعات کسب کنید.

 

ریزش مو به طور نرمال تأثیر چندانی بر ظاهر و طاسی شما نخواهد داشت، زیرا سر شما ریزش مو را جبران میکند و مجدد مو جایگزین می کند.بر اساس تحقیقات خانم دکتر هدایت تخمین زده شده روزانه هر فرد حدود 50 تا 100 مو را به صورت نرمال از دست می دهیم، اما ممکن است وقتی شروع به دیدن لکه های پوست سر یا طاسی سر خود کنید، دلیل جدی برای ریزش مویتان وجود داشته باشد لذا حتما توصیه می کنیم با متخصص تماس بگیرید و علت ریزش مو خود را پیگیری کنید.

وقتی به ریزش مو فکر می کنید، ممکن است به عوامل ژنتیکی مانند طاسی الگوی مردانه فکر کنید. هورمون ها، مشکلات تیروئید و سایر بیماری ها همگی می توانند باعث ریزش مو شوند.

 

مقاله: ریزش موی ارثی چیست و چگونگی کاهش عوامل ریزش مو

 

دلایل مختلف ریزش مو چیست و چگونه می توانیم آنها را شناسایی کنیم و درمان کنیم؟

در این مقاله می خواهیم به بررسی علل ریزش مو بپردازیم، قطعا اولین روش تشخیص علت ریزش مو و قدم بعدی درمان ریزش مو شماست.

 

علت ریزش مو چیست

 

ریزش موی ارثی یا آندروژنیک

شایعترین علت ریزش موی ارثی یا اندروژنیک است. آندروژنیک یک نوع رایج ریزش مو در آقایان و خانم ها است.

 در مردان نیز این حالت به عنوان طاسی مردانه شناخته می شود. موها با الگوی مشخص و از بالای هر دو معبدگیجگاه از بین می روند. با گذشت زمان ، خط مو مجدداً شکل می گیرد تا یک شکل مشخصه "M" ایجاد کند. موها همچنین در تاجورتکس یا وسط سر نازک می شوند که اغلب تا طاسی جزئی یا کامل پیش می روند.

الگوی ریزش مو در زنان با طاسی الگوی مردانه متفاوت است. در خانمها ، موها در کل از سر نازک تر می شوند و خط موی سر عقب نمی رود. آندروژنیک در زنان به ندرت منجر به طاسی کامل می شود.

 

تغییرات هورمونی

ممکن است خانمها بعد از زایمان یا در دوران یائسگی موهای خود را از دست بدهند. زنانی که عدم تعادل هورمونی دارند، می توانند ریزش مو داشته باشند.

گذشته از طاسی الگوی ژنتیکی مردان، مردان می توانند موهای خود را از دست بدهند زیرا ترکیب هورمونی آنها با افزایش سن تغییر می کند. ریزش مو به دلیل پاسخ فولیکولهای شما به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) ایجاد می شود.

 

اختلالات تیروئید

شاید یکی از مهمترین دلایل ریزش مو ، مشکل تیروئید باشد. Hyperthyroidism (پرکاری تیروئید) و hypothyroidism (کم کاری تیروئید) می توانند به ریزش مو منجر شوند. درمان اختلال تیروئید اغلب می تواند ریزش مو را معکوس کند.

 

استرس

استرس جسمی و روانی می تواند باعث ریزش مو شود. جراحی ، تب بالا و کم خونی نیز می تواند باعث ریزش موشود. استرس بسیار زیاد منجر به ریختن بیش از حد مو می شود.

چند ماه بعد زایمان فرد تا چندین ماه می تواند دچار ریزش مو شود.

درمورد استرس روانی ، بسیاری از افراد درمواقع استرس شدید روانی یا اضطراب بسیارریزش مو می گیرند. ریزش مو به دلیل استرس هنوز هم مورد بحث دانشمندان است.

دلایل استرس جسمی اغلب موقتی است و با بهبودی بدن، ریزش مو فروکش می کند.

 

علت ریزش مو چیست

 

با تغییرات در شیوه زندگی می توانید با استرس روحی مقابله کنید در نتیجه ریزش مو را کاهش داد، مانند:

  • ورزش روزانه
  • تغذیه مناسب
  • مدیتیشن و دیگر راهبردهای مدیریت استرس
  • شناخت منبع استرس در زندگی خود و خارج کردنش

 

مقاله: کاشت مو و نقش آن در زیبایی

 

داروها

داروها می توانند دارای لیست طولانی از عوارض جانبی از جمله ریزش مو باشند. شیمی درمانی شناخته شده ترین نوع آن است ، اما موارد دیگر شامل موارد زیر است:

  • داروهای تیروئید
  • برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی
  • ضد تشنج
  • داروهای ضد افسردگی
  • ضد انعقادها

این داروها روی افراد تأثیر متفاوتی می گذارند و ممکن است باعث ریزش مو شوند یا برعکس هیچ تاثیری نگذارد.

 

کمبودهای تغذیه ای

روی و کمبود آهن رایج ترین پیوندهای غذایی برای ریزش مو است. اما برخی شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین ها و مواد مغذی زیر نیز مقصر است:

  • چربی ها
  • ویتامین دی
  • ویتامین B-12
  • ویتامین A
  • فلز مس
  • سلنیوم
  • بیوتین

 

علت ریزش مو چیست

 

بیماری های مو و پوست سر

بیماری های خودایمنی مانند لوپوس و لیکن پلان می توانند منجر به ریزش موی دائمی فرد شوند تشخیص به موقع و مهار آنها جلوی ریزش همیشگی بخش زیادی از موهای فرد را می گیرد.

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث ریزش مو شود. به طور کلی ریزش مو لکه دار است و همراه با ضایعات روی پوست سر است.

برخی از داروهای لوپوس همچنین ممکن است به ریزش مو منجر شود.

برخی بیماری های روحی مانند تریکوتیلومانیا که درآن فرد به دنبال اضطراب و وسواس درونی ناخوداگاه موهای سر و ابرو و مژه و حتی موی بدن خود رامی کند و علاوه بر درمان ریزش مو حتما نیاز به نظارت و مشاوره روان پزشک دارد.

ریزش سکه ای یا الوپسی سیکاترسیل  نوع ریزش مو است که در ابتدا به لکه های کوچک است و غیر قابل دید است. این تکه ها ممکن است به هم متصل شوند ، و سپس قابل توجه شوند. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کند و در نتیجه ریزش مو ایجاد می شود.

 

مقاله: 10 راه خانگی برای حفاظت از سلامت مو

 

سایر شرایط پزشکی

بسیاری از شرایط پزشکی دیگر می تواند منجر به طاسی غیر طبیعی شود ، از جمله:

  • نارسایی کلیه
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • بیماری کبد
  • دیابت
  • شرایط پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت ممکن است روی پوست سر ایجاد شده و در رشد مو اختلال ایجاد کند. عفونت هایی مانند قارچ پوست سر و فولیکولیت نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

 

نتیجه گیری

دیدن استرس و عدم اعتماد به نفس در افرادی که دچار ریزش مو هستند قابل درک و رویت است.ولی نکته مهم این است که در قرن حاضر با رشد تکنولوژی و داشتن متخصصان حرفه ای در این عرصه می توان بسیاری از این دلایل غیر ژنتیکی ریزش مورا با موفقیت درمان کرد و ریزش مورا از بین برد.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه ریزش مو دلایل متفاوتی دارد ودر افراد مختلف داروها عملکردهای متفاوتی خواهد داشت،لذا تقاضا می شود دنبال درمانهای غیر متعارف از جمله انواع شامپوها، قرص ها و... نباشید.

لذا از شما دعوت می کنیم برای گرفتن مشاوره به کلینیک دکتر کوثر هدایت  مراجعه کنید و نگرانی های خود را کاهش دهید. آنها بهترین درمان را با مناسبترین هزینه در اختیار شما خواهند گذاشت.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]