بیماری های پوستی در کودکان قسمت اول

بیماری های پوستی در کودکان چیست؟

بیماری های پوستی مختلف می توانند نوزادان، کودکان نوپا و نوجوانان را در طول زندگی تحت تاثیر قرار دهند. مشکلات پوستی در کودکان ممکن است شامل کهیر، زگیل، آکنه، خال مادرزادی و انواع بثورات ویروسی و واکنش های دارویی باشد.

انواع مختلف بثورات پوستی در کودکان چیست؟

انواع مختلفی از بثورات می تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد. درماتیت، عفونت های ویروسی، عفونت های باکتریایی، عفونت های قارچی و بسیاری از شرایط دیگر ممکن است باعث ایجاد بثورات شوند.

درماتیت پوست کودک و انواع آن

درماتیت یک اصطلاح کلی برای هر بیماری است که، باعث التهاب پوست شود. این شرایط ممکن است باعث بثورات قرمز، خارش و خشکی پوست کودک شما شود و در هر سنی اتفاق بیفتد. انواع درماتیت شامل راش و درگیری ناحیه پوشک، درماتیت سبورییک ، اگزما و درماتیت تماسی Cradlecap است.

1- راش پوشک diaper rash

راش پوشک، درماتیت پوشک نیز نامیده می شود. این شایع ترین بیماری پوستی است که در نوزادان دیده می شود. بثورات در ناحیه پوشک زمانی رخ می دهد که، رطوبت در ناحیه پوشک کودک باعث تحریک یا رشد قارچ ها یا باکتری هایی شود که، به طور معمول به مقدار کمی روی پوست زندگی می کنند. برای پیشگیری یا درمان راش پوشک، ناحیه پوشک کودک خود را با تعویض مکرر پوشک، تمیز و خشک نگه دارید. هنگام تعویض پوشک کودک، قبل از اینکه دوباره آن را بپوشید، برای مدت کوتاهی آن را کنار بگذارید. همچنین می توانید از پماد یا کرم حاوی اکسید روی یا کالامین استفاده کنید تا از پوست کودک خود در پوشک محافظت کنید.

در حال حاضر کرم های مکرری برای محافظت از پای کودک وجود دارد که، کلد کرم ها ، سودوکرم و ترکیبات حاوی زینک اکسید و کالامین از آن دسته هستند. استفاده مکرر از دستمال مرطوب های معطر یا شوینده های بسیار قلیایی در تشدید این بیماری موثر هستند.
در اغلب موارد این بیماری ۲-۳ روز طول می کشد ولی، زمانی که به دلیل بیماری کودک شما دچار اسهال شده یا ادرار بسیار اسیدی یا قلیایی دارد، بروز ابن بیماری و شدت آن بیشتر می شود. در صورت ادامه دارشدن بثورات در ناحیه پوشک حتما به پزشک متخصص پوست یا أطفال مراجعه کنید.

2- کلاهک گهواره Cradle cap

به کلاهک گهواره، درماتیت سبورئیک نوزادان نیز گفته می شود. این یک بیماری پوستی است که، به نظر می رسد مانند لکه های زرد پوسته ای است که، اغلب با حاشیه قرمزرنگ روی پوست سر کودک شما احاطه شده است. تولید بیش از حد غدد چربی تولید کننده چربی در پوست سر کودک شما ممکن است باعث کلاهک گهواره شود. شما می توانید کلاه گهواره را در خانه با شامپوی ملایم کودک درمان کنید و همچنین می توانید در صورتی که کودک شما را آزار نمی دهد، پوسته را به آرامی مالش دهید.
بهتر است کمی قبل از حمام سر کودک را با روغن زیتون چرب کنید و بعد حمام ببرید. اگر پوسته های سر نوزاد جدا نشدند بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون، در برخی موارد نیاز به استفاده از شامپوهای ضد قارچ است و طولانی مدت باقی ماندن پوسته ها ممکن است باعث ریزش موی سر کودک شود.

3- اگزما

به اگزما درماتیت آتوپیک نیز می گویند. اگزما باعث خارش پوست کودک شما می شود و به دنبال خارش دچار قرمزی، تحریک و خشکی می شود. تفاوت در سد پوستی کودک شما (در مقایسه با پوست نرمال و سالم) و سیستم ایمنی که به سمت آلرژی گرایش دارد باعث اگزما می شود. مشکلات مربوط به سد ایمنی پوستی باعث می شود، پوست کودک شما حساس تر و مستعد ابتلا به عفونت و خشکی باشد. کنترل علائم کودک شما هدف درمان است. اغلب محرک های فصلی یا آلرژیک وجود دارد که، باید به کودک خود کمک کنید تا از آنها دوری کند. مراقبت خوب از پوست شامل: حمام کردن در آب گرم اما نه خیلی داغ و مرطوب کردن منظم پوست است، به خصوص بلافاصله پس از حمام کردن یا قرار گرفتن در معرض آب بهتر است این کار را انجام دهید.
شوینده ملایم و لوسیون بدن مناسب از ارکان مراقبت از پوست های آتوپیک است.

4- درماتیت تماسی

درماتیت تماسی زمانی رخ می‌دهد که، بچه‌ها نسبت به یک آلرژن یا محرک واکنش نشان دهند. آلرژن ها ممکن است شامل؛ برخی گیاه ها مانند: پیچک سمی یا داروها باشند. محرک ها ممکن است شامل: عطرها، صابون ها، پاک کننده ها و رنگ ها باشد. درماتیت تماسی باعث ایجاد بثورات پوستی خارش دار می شود که، گاهی أوقات تاولی یا دردناک نیز می باشد. درمان شامل: مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های ضد خارش و استروئیدهای موضعی (یا گاهی خوراکی) است.

عفونت های ویروسی در کودکان و انواع آن

بثورات ویروسی در نوزادان، کودکان نوپا و کودکان بزرگ‌تر توسط انواع ویروس های مختلف ایجاد می شود. این عفونت ها شامل : بیماری پنجم، روزئولا، آبله مرغان، سرخک، سرخجه،و بیماری دست، پا و دهان است.

1- بیماری پنجم

بیماری پنجم را بیماری سیلی گونه (slapped cheeks ) نیز می نامند. این باعث ایجاد بثورات قرمز روشن روی گونه های کودک شما می شود. یک ویروس خاص، پاروویروس B19، باعث بیماری پنجم می شود. همراه با بثورات، کودک شما ممکن است تب و سایر علائم غیر اختصاصی را نیز داشته باشد. بعد از چند روز، بثورات صورت محو می شود. اما پس از آن ممکن است تکه های صورتی به شکل توری روی بازوها و پاهای کودک شما ایجاد شود.

2- روزئولا

روزئولا را بیماری ششم نیز می نامند. اغلب به دنبال دوره کوتاه تب بالا ممکن است به بازوها و گردن کودک شما سرایت کند و بعد از حدود 24 ساعت محو شود. درمان ممکن است شامل استامینوفن برای تب کودک شما باشد، اما بثورات خارش یا درد ایجاد نمی کند. بهبود ضایعات خود به خود بدون برجاگذاشتن اشکال رخ می دهد ولی، کنترل تب بویژه در سن کمتر برای پیشگیری از حمله تشنج الزامی است.

3- آبله مرغان

ویروس واریسلا زوستر باعث آبله مرغان می شود. آبله مرغان معمولاً ابتدا روی صورت، قفسه سینه و پشت کودک شما راش ایجاد می کند، اما ممکن است به کل بدن او سرایت کند. بثورات به تاول های خارش دار و پر از مایع تبدیل می شوند، سپس تاول ها به دلمه تبدیل می شوند. آبله مرغان معمولاً طی یک تا دو هفته خود به خود از بین می رود. می توانید علائم کودک خود را با آنتی هیستامین ها و استامینوفن درمان کنید.

4- سرخک

ویروس موربیلی فرم از خانواده پارامیکسوویروس باعث سرخک می شود. سرخک بسیار مسری است و با واکسن سرخک یا واکسن MMR از آن پیشگیری می شود. این بیماری باعث ایجاد بثوراتی می شود که روی صورت کودک شما شروع می شود. معمولاً در پشت گوش یا اطراف دهان کودک شما دیده می شود. سپس روی بدن آنها به سمت پایین حرکت می کند. بثورات به صورت لکه های قرمز مسطح شروع می شود، اما ممکن است لکه های سفید برجسته کوچکتر در بالای لکه های قرمز ظاهر شوند. این لکه ها ممکن است در حالی که به سمت پایین بدن کودک شما حرکت می کنند به هم می پیوندند. سرخک باید مسیر خود را طی کند. در عرض دو هفته از بین می رود مگر اینکه، عوارض ایجاد شود. با این حال در صورت شک ابتلا کودک به بیماری سرخک حتما به متخصص أطفال یا پوست مراجعه کنید، برخی از عوارض این بیماری غیرقابل جبران هستند.

5- سرخجه

سرخجه، سرخک آلمانی نیز نامیده می شود و با همان واکسن MMR قابل پیشگیری است. ممکن است این دو بیماری شبیه به نظر برسد اما، توسط ویروسی متفاوت از سرخک ایجاد می شود. روبی ویروس باعث ایجاد سرخجه می شود و سرخجه باعث ایجاد بثورات قرمز یا صورتی می شود که روی صورت و گردن کودک شما شروع می شود. بثورات سپس به سایر قسمت های بدن کودک شما گسترش می یابد و حدود سه روز طول می کشد مگر اینکه عوارضی ایجاد شود.
لنفادنوپاتی یا تورم غدد لنفاوی از علایم همراه شایع در سرخجه هست. کودک شما ممکن است قبل از ظاهر شدن بثورات تب، سرفه یا آبریزش بینی داشته باشد. سرخجه باید مسیر خود را طی کند. التهاب مفاصل از عوارض شایع سرخجه در کودکان است.

عفونت های باکتریایی در کودکان و انواع آن

انواع بثورات نوزادی ممکن است شامل، عفونت های باکتریایی مانند: مخملک و زرد زخم نیز باشد.

1- مخملک

باکتری به نام استرپتوکوک گروه A که باعث گلودرد استرپتوکوکی و مخملک می شود. مخملک معمولاً با تب، گلودرد و سردرد شروع می‌شود، اما علامت اصلی آن، بثورات برجسته و قرمز روی گردن و بالای سینه کودک است. سپس بثورات ممکن است به سایر نواحی بدن کودک شما سرایت کند. صورت کودک شما ممکن است قرمز باشد و ناحیه ای رنگ پریده در اطراف دهانش باقی مانده باشد.
بثورات مانند: کاغذ سنباده خشن است و ممکن است به نظر برسد که، کودک شما دچار آفتاب سوختگی شده است.

2- ایمپتیگو

باکتری های استافیلوکوک اورئوس گروه A باعث ایجاد زرد زخم می شوند. این بیماری در کودکان 2 تا 5 ساله شایع است اما، در هر سنی ممکن است رخ دهد. ایمپتیگو باعث ایجاد برجستگی های قرمز، تاول یا لکه های پوسته ای می شود. اینها بیشتر در اطراف دهان و بینی کودک نوپا شما دیده می شوند و می توانند در هر جایی باشند که پوست به طور مکرر تحریک می شود. ترشحات زردرنگ روی زخم ها ممکن است واضح باشد، دقت داشته باشید که این ترشحات مسری هستند و با خاراندن کودک در بقیه نواحی بدن هم پخش می شود.

بیماری های پوستی در کودکان قسمت دوم