آکانتوز نیگریکانس-تیرگی پوست

آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) چیست؟

آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) یک اختلال رنگدانه ای نسبتاً شایع پوست است. بارزترین علامت آکانتوز نیگریکانس، لکه های تیره پوست با بافت ضخیم و مخملی است. نواحی آسیب دیده پوست نیز ممکن است خارش یا بو داشته باشند.


این لکه‌ها ممکن است روی چین‌های پوستی و سایر نواحی مانند موارد زیر ظاهر شوند:
- زیر بغل
- کشاله ران
- گردن
- آرنج ها
- زانو
- بند انگشت
- لب
- کف دست
- کف پا

 

چه چیزی باعث آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) می شود؟

لکه های پوستی آکانتوز (تیرگی پوست) نیگریکانس زمانی ایجاد می شوند که سلول های اپیدرمی پوست شروع به تکثیر سریع می کنند. این رشد غیرطبیعی سلول های پوستی معمولاً توسط سطوح بالای انسولین در خون ایجاد می شود. در موارد نادر، افزایش سلول های پوست ممکن است ناشی از داروها، سرطان یا سایر شرایط پزشکی باشد.


خود رنگ تیره معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، برخی از افراد به دلایل زیبایی ممکن است از داشتن زیر بغل تیره یا دیگر قسمتهای تیره بدن متنفر باشند و ممکن است بخواهند از روش های زیر برای درمان آنها استفاده کنند:
- مرطوب کننده
- استفاده از کرم های موضعی
- انجام لیزر درمانی
- استفاده از داروهای طبیعی مانند آب لیمو یا عصاره خیار (هر چند پاسخدهی اندک دارند)


آکانتوز نیگریکانس (AN) همچنین ممکن است باعث ضخیم شدن پوست یا تیرگی در سایر نواحی بدن مانند گردن و کشاله ران شود. AN بین 7 تا 74 درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد که شیوع آن بر اساس سن، نژاد و وزن بدن متفاوت است.


آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) ممکن است نشانه ای از یک مشکل سلامت جدی تری مانند دیابت باشد. مؤثرترین درمان ها یافتن و حل ریشه مشکل توسط پزشک متخصصی همچون خانم دکتر کوثر هدایت است. لذا ما در کلینیک خانم دکتر هدایت با بهترین روشها در بهبودی و زیبایی شما عزیزان تلاش می کنیم.


چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) هستند؟

آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) در مردان و زنان دیده می شود. این بیماری در افرادی که اضافه وزن دارند، مشکلات هورمونی دارند، پوست تیره‌تری دارند و دیابت یا شرایط پیش دیابتی دارند مثلا سطح انسولین بالاتری دارند، شایع‌تر است.
فراوانی آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) در بین گروه های قومی متفاوت است و زمینه ژنتیک در بروز این بیماری موثر است.


علل آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) چیست؟

زمانی که سلول های رنگدانه ای در پوست سریعتر از حد معمول تکثیر می شوند، نواحی تیره پوست ممکن است ایجاد شوند.
این می تواند در نتیجه حذف مکرر موهای زائد رخ دهد.


تراشیدن منظم و مکرر زیر بغل می تواند منجر به تولید بیش از حد سلول های رنگدانه شود. و از سوی دیگر لیزر موهاي زاید میتواند به روشن تر شدن پوست آن ناحیه کمک کند.
عوامل زیر نیز می توانند احتمال آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) را افزایش دهند:

مقاومت به انسولین: اکثر افراد مبتلا به این بیماری به انسولین مقاوم هستند. مقاوم بودن به انسولین به این معنی است که بدن نسبت به اثرات انسولین کمتر حساس شده است. مقاومت به انسولین در نهایت می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.


چاقی: افرادی که چاق هستند بیشتر متوجه پوست تیره زیر بغل و سایر نواحی بدن خود می شوند. بر اساس تحقیقات منابع معتبر، بیش از نیمی از بزرگسالانی که بیش از 200 درصد وزن ایده آل بدنشان وزن دارند، آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) دارند.


اختلالات هورمونی: افرادی که تیروئید کم کار، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر اختلالات هورمونی دارند، بیشتر از دیگران به آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) مبتلا هستند.


ژنتیک: به نظر می‌رسد آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) در برخی خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود، به این معنی که احتمالاً علت ژنتیکی دارد.


نژاد: آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) در بومیان آمریکایی از همه رایج تر است و پس از آن آفریقایی - آمریکایی ها، اسپانیایی ها و قفقازی ها قرار دارند.


مصرف دارو: برخی داروها، از جمله نیاسین با دوز بالا، قرص های ضد بارداری و کورتیکواستروئیدها ممکن است باعث آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) شوند.


سرطان: در موارد نادر، باعث آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) می شود، زیرا یک تومور سرطانی در معده، کبد یا سایر اندام های داخلی در حال رشد است. این شکل از تیرگی پوست آکانتوز نیگریکانس بدخیم نامیده می شود. که معمولا کف دست و پا و اطراف لب را درگیر می کند.

 

آکانتوز نیگریکانس-تیرگی پوست


آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) چگونه تشخیص داده می شود؟

آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) به راحتی با دید قابل تشخیص است. پزشک شما ممکن است بخواهد دیابت یا مقاومت به انسولین را به عنوان علت بررسی کند. این آزمایش ها ممکن است شامل آزمایش قند خون یا آزمایش انسولین ناشتا باشد. همچنبن پزشک شما ممکن است داروهای شما را بررسی کند تا علت بیماری شما را تشخیص دهد.

 

مهم است که به پزشک خود در مورد مکمل های غذایی، ویتامین ها یا مکمل های بدنسازی که ممکن است علاوه بر داروهای تجویزی خود مصرف می کنید، اطلاع دهید.
در موارد نادر، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند بیوپسی کوچک پوست را برای رد سایر علل احتمالی انجام دهد.
قطعا پزشک متخصص شما را بهتر در این امر یاری می کند، ما در کلینیک زیبایی خانم دکتر هدایت منتظر شما عزیزان هستیم.


نکاتی برای از بین بردن آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست)

تراشیدن یا کندن بیش از حد موها ممکن است باعث تیره شدن قسمتهای بدن شود، بنابراین مرطوب کردن می تواند برای کاهش سوزش و تیرگی شود.
همیشه قبل از اصلاح از صابون یا فوم اصلاح استفاده کنید و بهتر است محصولات مناسب برای پوست های حساس را انتخاب کنید.
پس از اصلاح، یک لوسیون مرطوب کننده طبیعی و بدون عطر را به ناحیه مورد نظر بمالید تا تحریکات را کاهش داده و از تغییرات در پوست جلوگیری کنید.
استفاده از یک درمان طبیعی
برخی افراد ادعا می کنند که درمان های طبیعی می توانند پوست تیره را روشن کنند. تحقیقات علمی کمی وجود دارد که این ادعاها را تایید کند.

 

درمان های طبیعی محبوب برای آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست)عبارتند از:

اگر چه این درمان ها تایید نشده ولی بعضی افرد استفاده می کنند.
- کورکومین که رنگدانه زردچوبه است
- آب لیمو
- گیاه خارمریم یا milk thistle
- شیره حلزون دریایی یا sea cucumber extract


برخی از این درمان های خانگی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. به عنوان مثال، آب لیمو ممکن است پوست را خشک یا تحریک کند. و بویژه در بیماران با زمینه حساسیت منجر به الرژی یا اگزما بشن‌.


بهتر است قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی برای تیرگی با یک پزشک متخصص همچون خانم دکتر هدایت در مورد کنید پوست خود صحبت و مشورت کنید.


کرم های موضعی و آنتی بیوتیک ها برای آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) عبارتند از:
کرم ها، پمادها و ژل های تجویزی برای روشن کردن پوست زیر بغل در دسترس هستند. این محصولات عبارتند از:
- کرم های رتینوئید برای کمک به لایه برداری و روشن کردن پوست
- کرم هیدروکینون برای روشن کردن رنگ پوست
- لایه برداری شیمیایی حاوی تری کلرواستیک اسید (TCA) برای حذف سلول های آسیب دیده پوست
- کلسیپوترین (دیونکس)، یک کرم مبتنی بر ویتامین D برای کاهش رنگدانه
- آنتی بیوتیک های موضعی یا صابون های آنتی باکتریال برای به حداقل رساندن باکتری ها. در ناحیه زیربغل و کشاله ران در برخی افراد میکروبهایی در کنار فولیکول مو زندگی می کنند که منجر به تولید رنگدانه و تیره تر شدن ان نواحی میشوند و حذف باکتری ها با داروهای انتی بیوتیکی یا حذف فولیکولهای مو مثلا با لیزر میتواند در روشن شدن پوست کمک کننده باشد.


بسیاری از متخصصان پوست کرم‌های موضعی و آنتی‌بیوتیک‌ها را توصیه می‌کنند زیرا می‌توانند تغییر رنگ پوست را کاهش دهند و ظاهر پوست را بهبود بخشند. با این حال، شایان ذکر است این درمانها و لیزر درمانی بدون تجویز پزشک خطرناک است پس به یک پزشک متخصص همچون خانم دکتر هدایت مراجعه نمایید.


نتیجه

حفظ یک سبک زندگی سالم معمولا می تواند از آکانتوز نیگریکانس (تیرگی پوست) جلوگیری کند. کاهش وزن، کنترل رژیم غذایی و تنظیم داروهایی که به این بیماری کمک می کنند، همه مراحل حیاتی هستند. انتخاب سبک زندگی سالم‌تر خطر ابتلا به بسیاری از انواع دیگر بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]