بیماری پسوریازیس یا صدف psoriasis

بیماری پسوریازیس یا صدف psoriasis (بخش اول)

آنچه باید در مورد پسوریازیس بدانید؟

پسوریازیس یا بیماری صدف یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سرعت تکثیر سلول های کراتینوسیتی پوست به سرعت بیشتر شوند. این رشد بیش از حد می تواند منجر به ایجاد پلاک های ضخیم پوست و حالت پوسته پوسته شود، ممکن است خارش داشته باشد یا باعث ناراحتی شود.
انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد. محل قرارگیری ضایعات پسوریازیس روی بدن متفاوت است.


محرک های محیطی اغلب باعث زیاد شدن علائم پسوریازیس می شوند. اگرچه در حال حاضر امکان درمان قطعی این علائم وجود ندارد، اما پیشرفت های اخیر در درمان پسوریازیس به این معنی است که می توان مقدار و شدت آنها را کاهش داد و آن راکنترل کرد..
دراین مقاله قصد داریم انواع مختلف پسوریازیس، از جمله علائم و نحوه درمان آنها را توضیح می دهیم.

علائم پسوریازیس

پسوریازیس باعث تجمع سلول های پوستی در سطح پوست می شود که منجر به ایجاد لکه های پوسته پوسته می شود.
درپوست های روشن، پسوریازیس معمولاً به صورت لکه های صورتی یا قرمز با فلس های سفید نقره ای ظاهر می شود. در پوست تیره، پسوریازیس بیشتر به صورت لکه های بنفش یا قهوه ای تیره با فلس های خاکستری ظاهر می شود.
علائم پسوریازیس بین دوره هایی شدید می شوند و گاه حتی،خودبه خود فروکش میکنند.
.
علائم یک فرد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است با توجه به نوع پسوریازیس فرد متفاوت باشد.
دوره های بهبودی به طور متوسط 1 تا 12 ماه به طول می انجامد.
با این حال، پیش بینی مدت زمان وقوع جرقه ها و دوره های بهبود می تواند چالش برانگیز باشد.

طبق گزارش بنیاد ملی پسوریازیس:

پسوریازیس خفیف کمتر از 3 درصد بدن را می پوشاند.
پسوریازیس متوسط 3 تا 10 درصد بدن را می پوشاند.
پسوریازیس شدید بیش از 10 درصد بدن را می پوشاند.
پلاک ها می توانند در هر جایی ایجاد شوند، اما معمولاً به عنوان لکه های کوچکی در آرنج، زانو، کمرو پوست سر ایجاد می شوند.

انواع پسوریازیس

انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد. در اینجا برخی از این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی می کند.


پسوریازیس پلاکی

بین 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به پسوریازیس به پسوریازیس پلاکی مبتلا هستند. در پوست روشن، معمولاً به صورت ضایعات برجسته، ملتهب و قرمز رنگ است که توسط فلس های سفید نقره ای پوشانده شده است. در پوست تیره، به صورت لکه های بنفش یا قهوه ای تیره با فلس های خاکستری ظاهر می شود.این پلاک ها اغلب خارش دار هستند و گاه پوسته ریزی آنها فرد را دچار مشکل می کند.
پسوریازیس پلاکی اغلب در آرنج، زانو، پوست سر و کمر ایجاد می شود.


پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس یا reverse psoriasis نوعی از پسوریازیس است که درقسمت های خاص پوستی و در چین ها ایجاد می شود. این قسمتها عبارتند از:
- زیر بغل
- کشاله ران
- مناطق زیر سینه
- چین آرنج و پشت زانو
- سایر چین خوردگی های پوست مانند ناحیه تناسلی و باسن


پسوریازیس معکوس معمولاً ضایعاتی بدون فلس ایجاد می کند که در پسوریازیس پلاکی ایجاد می شود. ضایعات ممکن است صاف و براق باشند.
تحریک ناشی از مالش و تعریق می تواند این نوع پسوریازیس را بدلیل قرار گرفتن در چین های پوست و نواحی حساس بدتر کند. این بیماری بیشتر در افراد دارای اضافه وزن و کسانی که چین های عمیقی روی پوست دارند ظاهر می شود.


پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس اریترودرمیک نوعی پسوریازیس است که می تواند باعث ایجاد التهاب در سراسر بدن شود. این بیماری نادر است و حدود 1 تا 2.25 درصد افراد مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد..
علاوه بر التهاب شدید، فرد مبتلا به پسوریازیس اریترودرمیک ممکن است خارش شدید، درد و ریزش وسیع پوسته ها را تجربه کند.
پسوریازیس اریترودرمیک نیز تعادل شیمیایی بدن را مختل می کند. این تداخل ممکن است باعث از دست رفتن پروتئین و مایعات و بر هم خوردن تعادل اریترودرمیک شود که می تواند منجر به ایجاد عوارض شدید در فرد مانند: ذات الریه و نارسایی قلب شود.
همچنین ممکن است تنظیم دمای بدن مشکل پیدا کند، که می تواند باعث لرز شود.


عوارض پسوریازیس اریترودرمیک می تواند خطرناک باشد. هر کسی که علائم این بیماری را دارد باید فوراً با پزشک تماس بگیرد.
ما اینجا در کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت در خدمت شما عزیزان هستیم تا از مشکلات و نگرانی هایتان بکاهیم و با بهترین روشها درمان را انجام دهیم. پس همین حالا با کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

 

بیماری پسوریازیس یا صدف psoriasis


پسوریازیس گوتیت یا قطره ای

پسوریازیس گوتیت بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است تا بزرگسالان. این نوع در حدود 30 درصد بیماران پسوریازیس دیده می شود و اغلب در سنین پایین کودکی و جوانی دیده می شود.

به صورت لکه های کوچک و مجزا شبیه قطره های آب روی پوست ظاهر می شود. لکه ها معمولاً به ضخامت ضایعات در پسوریازیس پلاکی نیستند.
طیف وسیعی از شرایط می تواند باعث پسوریازیس گوتات شود، از جمله:


- عفونت های تنفسی فوقانی
- عفونت های استرپتوکوکی
- ورم لوزه
- فشار و استرس های روحی
- آسیب به پوست
- داروهای خاص، از جمله داروهای ضد مالاریا، لیتیوم و برخی از بتابلاکرها


پسوریازیس گوته ممکن است بدون درمان برطرف شود و دیگر عود نکند. در اغلب موارد طی ۳ هفته تا ۳ ماه بهبود می یابد با این حال، ممکن است بعداً به صورت تکه هایی از پسوریازیس پلاکی دوباره ظاهر شود.


پسوریازیس چرکی یا پوسچولر

پسوریازیس پوسچولر یک شکل نادر است که به صورت جوشهای سفید یا تاولهای چرکی در اطراف پوست ملتهب ظاهر می شود. این می تواند نواحی خاصی از بدن مانند دست و پا را تحت تأثیر قرار دهد یا به طور کلی ظاهر شود. این بیماری برخلاف ظاهرش یک عفونت نیست و مسری نیست.


پسوریازیس چرکی دارای چرخه ای است که در آن تشکیل جوش ها و پوسته پوسته شدن به دنبال تغییر رنگ پوست رخ می دهد.
پسوریازیس چرکی می تواند در هر نقطه از بدن انسان ایجاد شود
در برخی افراد ممکن است فقط یک ناحیه در پسوریازیس درگیر شود مانند پسوریازیس اسکالپ یا سر که در آن پوسته ها و پلاکها محدود به ناحیه سر هستند و این بیماری گاهی با درماتیت سبورییک یا شوره سر همراهی دارد.


پسوریازیس ناخن

گاه ممکن است پسوریازیس فقط یک ناخن را درگیر کند یا تعداد بیشتری از ناخن های دست و پا درگیر شوند. این بیماری ممکن است همراه با پسوریازیس پوستی مثلا فرم پلاکی دیده شود یا به تنهایی در بیمار بروز کند.
ناخن درگیر درپسوریازیس ممکن است ضخیم شود سوراخهای کوچکی به شکل نقطه های ریز یا pitting روی آن ایجاد شود یا دچار تغییر رنگ زرد رنگ و تغییر شکل ناخن شود. ممکن است یکی یا همه این علایم در ناخن بیمار دیده شود. گاه منجر به دردناک شدن ناخن میشود و ممکن است درمان آن مشکل باشد.


عوارض پسوریازیس

اگرچه برخی از افراد پسوریازیس را یک بیماری پوستی می دانند، پسوریازیس همچنین می تواند استخوان ها، قلب و سیستم متابولیک را تحت تاثیر قرار دهد.
بخش های زیر برخی از عوارض پسوریازیس را با جزئیات بیشتری بررسی می کند:


آرتریت پسوریاتیک

حدود 20 تا 30 درصد افراد مبتلا به پسوریازیس دارای التهاب مفصلی یا علائم آرتریت هستند. در مجموع، این بیماری به عنوان آرتریت پسوریاتیک شناخته می شود.
● این نوع پسوریازیس باعث آسیب پیشرونده به مفاصل می شود. این بیماری بیشتر در افراد 30 تا 50 ساله شایع است و با درمان به موقع و سریع میتوان از عوارض آن جلوگیری کرد. در اغلب بیماران نظارت هردو متخصص پوست و روماتولوژیست ضروری و مفید است.


عوارض دیگر پسوریازیس

افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است محرومیت اجتماعی، مسائل مربوط به تصور از خود و عزت نفس پایین را تجربه کنند. همراه با ناراحتی فیزیکی، خارش و درد پلاک های پسوریازیس و آرتریت آن، این عوارض اضافی می تواند بر کیفیت کلی زندگی آنها تأثیر بگذارد.
درگیری های اجتماعی و جسمی این بیماری مزمن نیز ممکن است به افسردگی و اضطراب کمک کند


اما نکته قابل اهمیت آن است که بیماری پسوریازیس یک بیماری خودایمن و در زمینه ژنتیکی است واگیردار و مسری نمی باشد و منجر به بروز سرطان نمیشود پس اگرچه این بیماری درمان قطعی ندارد ولی کاملا قابل کنترل است و استرس و نگرانی بیش از حد بابت بروز ضایعات می تواند شدت بیماری را افزایش دهد.


پسوریازیس همچنین ممکن است منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و بیماری دیابت شود. برخی از این بیماری ها ممکن است ناشی از،عوارض داروهای پسوریازیس باشد.
لذا توصیه می شود حتما به محض دیدن علائم پسوریازیس به متخصص پوستی که دارای مهارت بالایی است، همچون خانم دکتر کوثر هدایت مراجع کنید.


برخی تبلیغات بویژه در مورد مصرف داروهای خانگی یا برخی ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی،مانند قارچ گانودرما و استفاده از برخی جلبک ها اگرچه میتواند تا حدی،در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی کمک کننده باشد ولی اثرات محدودی دارند و تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است. لذا خواهشمند است قبل از استفاده از داروها با تبلیغات اغواگر حتما با پزشک خود مشورت بفرمایید. ما در کلینیک دکتر کوثر هدایت آماده هستیم تا به سوالات شما در این موارد پاسخ دهیم.

 

بیماری پسوریازیس یا صدف psoriasis (بخش دوم)

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]