تاثیر بیماری کووید- 19 روی پوست

تاثیر بیماری کووید- 19 روی پوست


تاثیر بیماری کووید- 19 روی پوست چگونه است؟


سخنی با خانم دکتر کوثر هدایت

در حال حاضر که بیماری کووید- 19 در جهان بسیار شایع است، وظیفه خود دانستم به عنوان یک متخصص زیبایی و پوست درباره علائم آن بر روی پوست توضیح دهم. می دانم این سوال بسیاری از افراد جامعه است. امیدوارم بتوانم گوشه ای از سوالات شما عزیزان را پاسخ بدهم.
در حالی که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد بیماری کووید- 19 و نوع های جدیدش وجود دارد، مشخص شده است که؛ این بیماری می تواند پوست، لب ها یا ناخن های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا کووید می تواند روی پوست من تأثیر بگذارد؟

بسیاری از مشکلات پوستی در افراد مبتلا به کووید دیده شده است، اما برخی از آنها بیشتر رخ می دهند که عبارتند از:
«Coved Digits» یا انگشتان کرونایی: تورم‌های حساس روی انگشتان دست و پا هستند که ممکن است در افرادی که پوست روشن‌تری دارند بنفش یا در افرادی که پوست تیره‌تری دارند کمی تیره‌تر، قهوه‌ای، مشکی باشد. آنها شبیه سرمازدگی یا chilblains به نظر می رسند و در افراد جوان تر شایع تر هستند. معمولا مدتی پس از شروع عفونت ظاهر می شوند و ممکن است بیش از 12 هفته ادامه داشته باشند. پس از از بین رفتن کووید، نواحی درگیر به آرامی با لایه برداری پوست بهبود می یابند.

ولی توصیه ما این است با یک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

ترک و شکاف یا زخم در لب ها و دهان ممکن است در کووید ایجاد شود. معمولاً در عرض 2 هفته برطرف می شود، و استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده و چرب کننده های لب ممکن است در درمان کمک کند. اما باز درمان قطعی نیست و بهتر است با دکتر زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

برخی بثورات بسیار خارش دار گسترده همراه با توده ها و تاول های ریز مانند: حالت عرق سوز یا prickly heat ممکن است در کووید، در طول عفونت یا هفته ها پس از آن، ایجاد شود. این می تواند تا هفته ها پس از رفع عفونت ادامه یابد. اگر مشکل ساز بشود، درمان با مرطوب کننده ها (نرم کننده ها) و کرم های استروئیدی موضعی می تواند کمک کننده باشد. توصیه می شود قبل از استفاده از هر کرم و دارویی با دکتر متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

کووید می‌تواند باعث ایجاد بثورات بسیار خارش‌دار به نام کهیر شود. گاهی اوقات به آن راش گزنه یا کهیر می گویند و به طور ناگهانی به صورت نواحی برآمده صاف (اغلب صورتی یا قرمز رنگ) روی پوست ظاهر می شود که می تواند به سرعت در طی چند ساعت ظاهر شود و از بین برود. این می تواند در اوایل عفونت کووید ظاهر شود، اما می تواند ماه ها پس از آن ادامه یابد. قرص های آنتی هیستامین به رفع خارش کمک کند. اگر بثورات صورت را تحت تاثیر قرار داده و باعث تورم لب، التهاب چشم یا زبان شود، باید از دکتر زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت مشاوره بگیرید.

بثورات پوستی روی تنه (بدن) به نام پیتریازیس روزئا، که می تواند توسط سایر ویروس ها ایجاد شود، در کووید نیز بطور شایع دیده شده است. این بیماری با یک لکه قرمز منفرد و بزرگ شروع می‌شود؛ که پوسته ظریفی دارد و به آن لک پیشاهنگ یا herald patch می گویند، و چند روز بعد لکه‌های قرمز، تیره‌تر روی تنه و اندام ها ایجاد می‌شود که؛ معمولاً خیلی خارش ندارند. در پوست های تیره تر، لکه ها می توانند تیره تر، قهوه ای یا سیاه باشند. این بثورات پس از چند ماه بدون درمان به خودی خود از بین می رود. این بیماری واگیردار و خطرناک نیست ولی ممکن است تا ۵ ماه طول بکشد. اگر مشکل ساز باشد، مرطوب کننده ها و کرم های استروئیدی موضعی و حتی، نور مستقیم آفتاب می توانند در درمان مفید باشند. ولی مراجعه به پزشک متخصص پوست همچون خانم دکتر کوثر هدایت توصیه می شود.

 

تاثیر-بیماری-کووید-19-روی-پوست


چه عواملی در بیماری کووید- 19 وجود دارد که باعث بیماری‌های پوستی می‌شود؟

متخصصان زیبایی در سراسر جهان شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که چه عواملی در بیماری کووید- 19 وجود دارد که؛ باعث بیماری‌های پوستی می‌شود، آیا این پاسخ ایمنی بدن به عفونت است یا اینکه هورمون‌ها در آن نقش دارند.
خانم دکتر کوثر هدایت یکسری از این عوامل را در بین بیمارانشان مشاهده و بررسی کرده اند .لذا در اینجا به خلاصه ای از این بررسی هامی پردازیم.
در اینجا برخی از این علائم ذکر شده است:


- برجستگی های کوچک قرمز گسترده و تکه های قرمز مسطح متعدد. این ضایعات را به اصطلاح فوران ماکولوپاپولار می گویند.

- قرمزی و التهاب چشم. این ورم ملتحمه بیشتر در مراحل بعدی بیماری و در بیماری شدیدتر دیده می شود.

- علائم شبه چلبلین که معمولاً «انگشتان کووید» نامیده می‌شود. اینها می توانند دست ها یا پاها یا هر چهار اندام را به طور همزمان تحت تأثیر قرار دهند. رنگ پوست قرمز مایل به بنفش می‌تواند دردناک و خارش‌دار باشد و گاهی تاول‌ها یا جوش‌های کوچک وجود دارد. این ضایعات شبه چلبلین اغلب در اواخر بیماری و پس از سایر علائم ظاهر می شوند و در کودکان شایع ترند، و بیشتر ناشی از ترمبوز یا لخته های بسیار ریز در مویرگهای انتهای اندام ها هستند.

- کهیر، بثورات خارش دار صورتی یا قرمز هستند که ممکن است به صورت لکه ها یا توده های قرمز برجسته (wheal) ظاهر شوند. اندازه آنها از یک سر سوزن گرفته تا یک بشقاب شام متغیر است. تورم ها معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت در یک نقطه ناپدید می شوند، اما ممکن است بیایند و بروند. امکان دارد کهیرها ظرف ده روز از بین بروند. آنها همزمان با علائم دیگر، در تمام سنین بروز می کنند و با بیماری شدیدتری همراه هستند. کهیرها اغلب طی ۴تا۶ هفته رفع میشوند ولی اگر ادامه دار باشند، باید حتما بررسی های زمینه ای و تکمیلی انجام شود.

- در بیماری کرونا ممکن است کهیرها بسیار وسیع و گسترده شوند. بروز کهیر و تورم در ناحیه پلک ها و لب و دهان هم ممکن است رخ دهد و حتی ممکن است موجب حالتی شبیه خفگی شود که؛ در این شرایط بهتر است هرچه سریعتر به اورژانس مراجعه کنید.

- تاول های آبی یا فوران های تاولی، میکرو تاول های کوچک پر از مایع هستند که ممکن است در اوایل بیماری یا در هر زمان، اغلب روی دست ها ظاهر شوند. بیماران میانسال بیشتر رنج می برند. تاول ها کمی بیش از ده روز باقی می مانند و با بیماری با شدت متوسط همراه هستند.

- الگوی قرمز-آبی شبکه ای روی پوست، یا لیدو رتیکولاریس که گاهی اوقات با کبودی های ریز نقطه ای (پورپورا) بویژه در بیماری شدیدتر و گروه های سنی بالاتر همراه است. تصور می شود که این الگو به دلیل انسداد رگ های خونی است که به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن به ویروس ایجاد می شود.

 

تاثیر-بیماری-کووید-19-روی-پوست


*در مقالات بعدی به تفصیل انواع و دلایل ریزش مو در کرونا می پردازیم.

چه چیزی می تواند باعث این علائم شود؟

برخی از بیماری های پوستی توسط خود ویروس کووید ایجاد نمی‌شوند، بلکه ناشی از پاسخ ایمنی بدن به ویروس است.
به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که برخی ممکن است به دلیل فعال شدن بیش از حد بخشی از سیستم ایمنی به نام پاسخ "مکمل" باشد.

 

تاثیر-بیماری-کووید-19-روی-پوست


چگونه بفهمم که مشکلات پوستی فرد به دلیل ویروس کووید است؟

اگر در مورد علائم پوستی ویروس کووید نگران هستید، بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص زیبایی، همچون خانم دکتر کوثر هدایت هستید، و شما عزیزان می توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست حرفه ای نگرانیهایتان را کاهش دهید.

توصیه های خانم دکتر کوثر هدایت در ارتباط با داروها در درمان مشکلات پوستی در بیماری کووید:
مهم است که به مصرف داروهایی که برای بیماری پوستی برای شما تجویز شده است ادامه دهید، توقف این امر می تواند وضعیت کلی شما را بسیار بدتر کند. اگر در مورد داروی خود نگرانی یا سؤالی دارید، لطفاً پزشک متخصص پوست خود؛ خانم دکتر کوثرهدایت مطرح کنید.


بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های پوستی از داروهایی استفاده می کنند که، روی سیستم ایمنی بدن اثر می گذارند. هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا این داروها خطر عفونت و شدت کووید را افزایش می دهند یا کاهش می دهند. تحقیقات ادامه دارد، بنابراین اطلاعات بیشتری در دسترس خواهد بود. درمان را متوقف یا کاهش ندهید مگر اینکه پزشک متخصص پوست شما خانم دکتر کوثر هدایت توصیه کند. ادامه درمانهای تنظیم کننده سیستم ایمنی یا کاهش دهنده ایمنی بدن در فرد مبتلا به کووید بویژه در بیماری های پوستی شدید مانند: پسوریازیس، پمفیگوس و بیماری های تاولی پوستی دیگر حتما باید تحت نظارت متخصص پوستتان باشد.

داروهایی که برای بیماری پوست شما داده می شود، نباید مانع از استفاده از واکسن های تایید شده کووید که در حال حاضر ارائه می شوند، باشد.
اگر علائم کووید را دارید، باید با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید که، آیا باید داروهای خود را ادامه دهید یا خیر؟ تقاضا می شود، داروهای خود را بدون توصیه پزشکی قطع نکنید.


سخن انتهایی خانم دکتر کوثر هدایت

اگر چه بیماری کووید یک ویروس جدید در جهان است، سعی براین داریم عوامل آن را هر روز بر روی پوست بروز رسانی کنیم و مشکلات پوستی شما مراجعین عزیز را برطرف کنیم. در کلینیک زیبایی خانم دکترکوثر هدایت از به روز ترین اطلاعات بیماری کویید بر روی پوست مطلع خواهید شد. ما در کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت منتظر شما عزیزان هستیم.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]