پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو یا همان خالکوبی، روشی برای حذف جوهر دائمی از پوست است. اگر تاتویی دارید که، دیگر علاقه ای به آن ندارید، پاک کردن آن با روش لیزر درمانی را پیشنهاد می کنیم.


پاک کردن تاتو توسط متخصص پوست و زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت بی خطر است اما، ممکن است عوارض جانبی مانند: جای زخم یا حتی گوشت اضافه و کلویید به همراه داشته باشد.
بهترین دستگاه برای پاک کردن تتو لیزر کیوسوییچ است در صورتی که این کار توسط متخصص پوست و با انرژی مناسب انجام شود اسکار دائمی به جای نمیگذارد، متاسفانه بار ها شاهد بیمارانی بوده ایم که به دنبال پاک کردن تتو با دستگاه های نامعتبر یا انرژی های نا درست دچار جوشگاه یا گوشت اضافه شده اند.

به طور معمول، نقش سیستم ایمنی بدن، حذف ذرات خارجی از روی پوست است ، سیستم ایمنی نمی تواند تتو را پاک کند زیرا این ذرات بسیار بزرگ هستند، به همین دلیل اغلب تاتو ها دائمی هستند.
پاک کردن تاتو می تواند یک فرآیند پیچیده باشد که، ممکن است چندین جلسه طول بکشد. این به این دلیل است که، دانه های جوهر در زیر سطح پوست شما وجود دارد و لازم است تا با جلسات متعدد و با فاصله به سطح پوست بیایند.
گزینه های مختلفی برای پاک کردن تاتو وجود دارد که رایج ترین آنها پاک کردن آن با لیزر است.

 

پاک کردن تاتو


پاک کردن تاتو چگونه است؟

هدف از پاک کردن، تجزیه ذرات جوهر به ذرات کوچکتر است، تا سیستم ایمنی راحت تر بتواند آن را از بدن شما خارج کند.
روش های دیگر مانند کوتر، درم ابریژن، لایه‌بردارهای شیمیایی یا پیلینگ و جراحی با برداشتن پوست یا لایه‌هایی از پوست که دارای ذرات جوهر تاتو هستند، نیز استفاده می شوند. این روش ها ممکن است باعث شوند که در اطراف قسمت خالکوبی زخم و یا اسکار دائمی ایجاد شود


آیا پاک کردن تاتو درد دارد؟

بسته به نوع روش پاک کردن تاتویی که انتخاب می کنید، ممکن است سطوح مختلفی از درد یا ناراحتی وجود داشته باشد. برخی از افراد می گویند که درد پاک کردن آن مانند درد تاتو کردن است، در حالی که برخی دیگر آن را به احساس کوبیدن نوار لاستیکی بر روی پوستشان تشبیه می کنند. ممکن است پوست شما بعد از برداشتن تاتو درد داشته باشد که این امر طبیعی است. در کل در اغلب افراد درد پاک کردن تتو قابل تحمل است


انواع روش های پاک کردن تاتو چیست؟

پاک کردن تاتو با لیزر

لیزرها پرتوهای نور متمرکزی هستند که، روی پوست شما هدایت می شوند. لیزر ذرات جوهر را در پوست شما گرم می کند تا آنها را به ذرات کوچکتر تجزیه کند، بخشی از تتو توسط خود لیزر از بدن خارج‌می شود باقیمانده ذرات که اکنون کوچکتر شده اند توسط سیستم ایمنی راحت تر از بدن حذف می شوند ،برای پاک کردن خالکوبی ممکن است چندین جلسه لیزربا توجه به تشخیص پزشک لازم باشد.


درم ابریژن

درم ابریژن نوعی روش جراحی است که در آن یک ابزار ویژه لایه‌های بیرونی پوست شما را که حاوی جوهرهستند، از بین می‌برد. برای این روش به بی حسی موضعی یا عمومی نیاز دارید. پس ازعمل، زخم بازی روی پوست شما ایجاد خواهد شد که باید بهبود یابد. با پیشرفت در تکنولوژی لیزرها این روش‌ها کمتر توصیه می شوند.


لایه برداری شیمیایی

در لایه برداری شیمیایی از مواد اسیدی همچون تری کلرواستیک برای پاک کردن جوهر تاتو از روی پوست استفاده می شود. مواد شیمیایی روی پوست، باعث می شود لایه های بیرونی پوست برداشته شود. این امر نیاز به جلسات متعدد با تعداد جلسات بالا دارد.


روش جراحی

در این روش، با برش بر روی پوست و جراحی، تاتو برداشته می شود.


کرم‌های پاک‌کننده تاتو

کرم‌های پاک‌کننده تاتو وجود دارند، اما به اندازه سایر روش‌های درمانی در پاک کردن تاتو موثر نیستند. اکثر کرم های پاک کننده حاوی اسیدهایی هستند که، می توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث آسیب پوست شما بشوند. کرم های پاک کننده روند درمانی کندی دارند، بنابراین ممکن است چندین ماه استفاده منظم طول بکشد تا نتیجه را مشاهده کنید.

 

پاک کردن تاتو


فرآیند پاک کردن تاتو با لیزر چگونه است؟

یک پزشک متخصص پوست و زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت، باید پوست و تاتو شما را بررسی کند.
پاک کردن تاتو با لیزر بیش از یک جلسه طول می کشد ، زیرا در خالکوبی، جوهر به صورت لایه لایه وارد پوست شده است. از آنجایی که لیزرها، رنگدانه جوهر را به ذرات کوچک‌تر تبدیل میکنند، پس از آن بین جلسات مدتی طول می‌کشد تا بدن شما جوهر را خارج کند.
تعداد جلساتی که برای پاک کردن تاتو لازم است به اندازه و رنگ جوهر خالکوبی شما بستگی دارد. انجام تاتو بسیار ساده تر از پاک کردن آن است. برای پاک کردن تاتو با لیزر، ممکن است بین 6 تا 12 جلسه طول بکشد تا نتایج نهایی را روی پوست خود مشاهده کنید. در اغلب بیماران ۴ تا ۶ جلسه درمان توصیه می شود.


خالکوبی های آبی یا سیاه به خوبی با استفاده از لیزر درمانی پاک می شوند، زیرا در جذب نور بهتر هستند.
در کل تاتوهای مشکی و سورمه ای بهتر از تاتوهای قرمز و سبز پاک می شوند و اغلب برای پاک کردن تاتوهای سفید لیزر های تهاجمی تا مانند لیزر co2 توصیه می شود چرا که این تاتوها با لیزر کیوسوییچ ممکن است سیاه شوند و جلسات درمان بیشتری لازم داشته باشند.


البته همانطور که در مقالات قبلی توضیح داده شده امکان اسکارو برجاماندن اریتم و قرمزی تا مدتها بعد از درمان لیزر co2 وجود دارد و در موارد خاص توصیه می شود.
پوست برای بهبودی نیاز به زمان دارد. اگر لیزر درمانی انجام می دهید، این روش گاهی اوقات می تواند باعث تورم یا تاول شود و به طور موقت رنگ پوست شما را تغییر دهد یا گاهی اوقات ممکن است ، رنگ پوست شما را برای همیشه تغییردهد.


آیا پاک کردن تاتو با لیزر باعث از بین رفتن کامل آن می شود؟

روند پاک کردن تاتوهر فرد متفاوت است. برخی از روش های پاک کردن، به طور کامل تاتو را از پوست پاک می کند. برخی از رنگ های تاتو در برابر لیزر مقاومت می کنند. نتیجه نهایی به نوع رنگ و عمق تاتو و ویژگی های پوست هر بیمار بستگی دارد.
در برخی بیماران بعد لیزر کیوسوییچ هیچ آوری از تاتو باقی نمی ماند در برخی دیگر اثر نحوی مانند رد پاک کن بعد از پاک کردن یک نقاشی روی پوست دیده می شود ولی درصورت که پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوییچ تخصصی انجام شود اسکار یا جوشگاه به جا نمی گذارد.


خطرات یا عوارض پاک کردن تاتو با لیزر چیست؟

- ایجاد زخم
- ایجاد عفونت
- تغییر رنگ پوست
- تحریک پوست
- درد در ناحیه لیزر تاتو

 

پاک کردن تاتو

 

مراقبت بعد از برداشتن تاتو به روش لیزردرمانی

• بلافاصله پس از لیزر، می توانید از کیسه یخ برای تسکین ناحیه تحت درمان استفاده کنید.
• ممکن است لازم باشد از کرم یا پماد آنتی بیوتیک موضعی روی پوست خود استفاده کنید.
• برای محافظت از محل باید از بانداژ استفاده کنید.
• می توانید بعد ۲۴ ساعت دوش بگیرید، اما بهتر است از شستشوی ناحیه آسیب دیده حداقل تا ۴ ساعت خودداری کنید.
• تا بهبود کامل زخم و حداقل یک هفته استخر نروید.
• حتما از کرم های ترمیم کننده طبق نظر پزشک متخصص تان استفاده کنید.
• همچنین هنگام بیرون رفتن از منزل باید ناحیه تحت درمان را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.
• کرم های رنگی یا ضدافتاب رنگی روی زخم تا بهبود کامل نزنید.
• سعی کنید بعد از درمان پوست خود را خارش ندهید، زیرا ممکن است منجر به زخم شود.


آیا پاک کردن تاتو بی خطر است؟

بله، اگر این درمان را توسط یک متخصص پوست و زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت انجام دهید، بی خطر است.
هرگز تلاش نکنید این کار را در منزل انجام دهید چون در بهترین حالت، تلاش ها بی نتیجه خواهد بود. در بدترین حالت، آنها می توانند برای سلامتی شما خطرناک باشد و عوارض بدی برایتان به وجود آورد.
برداشتن خالکوبی در سالن های انجام تاتو، اگرچه ممکن است ایمن تر از درمان های خانگی باشد، اما همچنان خطراتی را به همراه دارد. یک متخصص می تواند سلامت کلی شما را در نظر بگیرد و با مسئولیت بیشتری شما را در مورد ایمن ترین برنامه درمانی راهنمایی کند.


به لطف فناوری جدیدتر، درمان خالکوبی با سیستم های لیزر بسیار مؤثرتر شده است و خطر کمتری برای ایجاد عارضه پوستی وجود دارد.
فقط به یاد داشته باشید که، یک متخصص پوست و زیبایی بهترین و موثرترین روش را برای پاک کردن تاتو به شما پیشنهاد می دهد.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]