موی سفید

موی سفید


آنچه باید در مورد موهای سفید بدانید؟


تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است. اما موهای سفید تقریباً در هر زمانی از زندگی ممکن است ظاهر شوند. حتی نوجوانان و افراد 20 ساله ممکن است، متوجه تارهای موی سفید شوند.
بدن انسان دارای میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچکی است که، پوست را پوشانده اند. فولیکول‌های مو، سلول‌های رنگی یا رنگدانه‌ای حاوی ملانین تولید می‌کنند. با گذشت زمان، فولیکول‌های مو سلول‌های رنگدانه‌ای را از دست می‌دهند و در نتیجه رنگ مو سفید می‌شوند.

دغدغه سفید شدن مو برای بسیاری از افراد کمی ترسناک است، زیرا احساس پیری می کنند.
به علت در خواست بسیاری از شما مراجعین محترم، در این مقاله، خانم دکتر کوثر هدایت، به بررسی برخی از علل رایج سفیدی زودرس مو، همراه با راه‌هایی برای کاهش روند سفید شدن مو یا جلوگیری از آن می پردازد.

 


 سفید شدن موها

دلایل زیادی به جز افزایش سن می تواند باعث سفید شدن موهای فرد شود.


1- کمبود ویتامین

هر گونه کمبود ویتامین B-6، B-12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می تواند منجربه سفیدی زودرس مو شود.
کمبود ویتامین D-3، ویتامین B-1 و مس و ارتباط آنها با سفید شدن پوست بسیار زیاد است. این نشان می‌دهد که کمبودهای تغذیه‌ای بر رنگدانه‌ها تأثیر می‌گذارد و نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند با مکمل‌های ویتامینی بازگردد.


2- ژنتیک

سفید شدن زودرس موهای افراد تا حد زیادی به ژنتیک مرتبط است.
نژاد و قومیت نیز نقش دارند، سفید شدن زودرس در افراد سفید پوست می تواند از 20 سالگی شروع شود، در حالی که یک فرد آسیایی می تواند، در سن 25 سالگی و در جمعیت آفریقایی-آمریکایی در سن30 سالگی فرد می تواند، شاهد سفیدی مو یش باشد.


3- استرس اکسیداتیو

در حالی که خاکستری شدن بیشتر ژنتیکی است، استرس اکسیداتیو در بدن ممکن است، نقشی در سفیدی زودرس موها داشته باشد.
هنگامی که آنتی اکسیدان ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد کافی نیستند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می شود. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که، به سلول ها آسیب می رسانند و موجب پیری و بیماری می شوند.
استرس اکسیداتیو بیش از حد می تواند، باعث ایجاد بیماری ها، از جمله بیماری های خود ایمنی مانند ویتیلیگو( اختلال رنگدانه ای پوست ) شود. ویتیلیگو همچنین ممکن است به دلیل مرگ سلولی ملانین یا از دست دادن عملکرد سلولی، موها را سفید کند.


4- شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی، از جمله بیماری های خودایمنی، ممکن است خطر سفید شدن زودهنگام را در فرد افزایش دهد. در واقع، ارتباط بین ناهنجاری های مو و اختلال عملکرد تیروئید می تواند، باعث سفیدی مو شود.
موهای سفید همچنین در، آلوپسی آره آتا، یک بیماری پوستی خود ایمنی که باعث ریزش مو اغلب به صورت سکه ای در پوست سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود، رایج است. هنگامی که موها دوباره رشد می کنند، به دلیل کمبود ملانین، تمایل به سفید شدن دارند.


5- عوامل استرس زای زندگی واقعی

مطالعات تحقیقاتی متناقضی در مورد استرس واقعی زندگی وجود دارد، که منجر به سفید شدن زودرس می شود. ولی اغلب آنها استرس های روحی روزمره را در سفیدی مو مقصر می دانند.
سلول‌های مسئول رنگ مو زمانی که بدن تحت استرس است تحلیل می‌روند.


6- سیگار کشیدن

سفید شدن مو افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد دیگر است. مصرف قلیان حتی می‌تواند اثرات بیشتری داشته باشد.


7- رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

رنگ‌های شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می‌توانند منجر به سفیدی زودرس مو شوند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضری هستند که، ملانین را کاهش می دهند.
اکسید هیدروژن، که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است که، استفاده بیش از حد از این محصولات در نهایت باعث سفید شدن مو می شود.

 


پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو

اگر ژنتیک یا پیری علت آن باشد، هیچ چیز نمی تواند مانع یا معکوس کننده این روند شود، با این حال در صورتی که سفیدی مو به دلیل یک وضعیت پزشکی باشد، درمان سفیدی مو می‌تواند باعث بازگشت رنگدانه‌های مو شود.

هنگامی که کمبود رژیم غذایی و ویتامین ها علت سفیدی زودرس مو باشند، اصلاح این موارد ممکن است، مشکل را حل کند یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند.


1- افزایش مصرف آنتی اکسیدان

رژیم غذایی یک فرد در جلوگیری از سفیدی مو نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند، استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.
غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از:


- میوه ها و سبزیجات تازه
- چای سبز
- روغن زیتون
- ماهی

یکی از موثرترین انتی اکسیدان ها در کاهش بروز سفیدی مو سلنیوم است که، مطالعات بسیاری درباره آن انجام شده است.

2- رفع کمبودها

هر کسی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهای مملو از ویتامین ها را بیشتر مصرف کند.
به عنوان مثال، غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت منابع خوب ویتامین B-12 و شیر، ماهی قزل آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند.
مکمل های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می توانند کمبودها را برطرف کنند.


3- ترک سیگار

سیگار اثرات نامطلوبی بر بدن دارد و موجب سفید شدن موها می شود.

 


درمان های طبیعی

رنگ موهای زیادی در بازار وجود دارد که، موهای سفید را می پوشاند، اما بسیاری از این رنگ ها موجب سفیدی زودرس موها می شوند و ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و نامطلوب شوند.
رنگ های طبیعی جایگزینی برای کاهش سرعت سفیدی مو بدون آسیب رساندن به بدن یا آسیب بیشتر به رنگدانه مو وجود دارد.
شواهد علمی قوی درباره این رنگ‌ها وجود ندارد ولی، بطور مختصر به بررسی چند مورد با کاربرد بیشتر می پردازیم.


1- برگ کاری

استفاده دارویی از برگ کاری به قرن ها قبل برمی گردد. هنگامی که برگ کاری روی پوست سر مالیده شود، می تواند سفیدی زودرس را کاهش دهد.
استفاده سنتی از برگ کاری برای حفظ رنگ سیاه مو و جلوگیری از سفید شدن زودرس مو بسیار اثرگذار است. برگ های کاری را می توان در سوپرمارکت های هندی و همچنین فروشگاه های مواد غذایی سنتی خریداری کرد.


2- برینگارج

براساس برخی گزارش ها، گل مروارید کاذب یا برینگاراج مو را تیره می کند و از سفید شدن زودهنگام آن جلوگیری می کند. آب برگ ها را در روغن نارگیل یا روغن کنجد می جوشانند و روی موها ماساژ می دهند.
برگ های برینگارج به صورت روغنی نیز موجود است.

 

3- انگور فرنگی هندی

این مکمل که آملا نیز نامیده می شود، یک مکمل گیاهی است که، برای معکوس کردن سفیدی زودرس با ترویج رنگدانه شناخته شده است. اعتقاد بر این است که اثربخشی آن به این دلیل است که، انگور فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد پیری است.

4- آلما

به عنوان میوه در فروشگاه های مواد غذایی هندی و فروشگاه‌های سنتی مواد غذایی موجود است. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان پودر یا مکمل یافت. پودر را می توان با روغن نارگیل مخلوط کرد و مستقیماً روی پوست سر قرار داد.


5- چای سیاه

می تواند موها را تیره تر، درخشان تر و نرم تر کند طریقه استفاده آن به صورت زیر است:
3 تا 5 کیسه چای در 2 فنجان آب خیس کنید ، بعد از خنک شدن آن روی موهای تمیز و مرطوب خود قرار دهید. چای را می‌توان با نرم‌کننده مخلوط کند و به مدت 1 ساعت برروی موها بگذارید و سپس آبکشی کنید.


6- مس

سطوح پایین مس می تواند منجر به سفید شدن زودرس مو شود. منابع غذایی که سرشاراز مس است عبارتند از: جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه.

 

7- کدو حلوایی

کدو حلوایی برای احیای رنگدانه مو و تحریک ریشه مو بسیار اثرگذار است. ماساژ منظم مو با روغن کدو حلوایی می تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند.

 

َسخن پایانی

با تشخیص و درمان های مناسب، پیشرفت موهای سفید را می توان کاهش داد و در برخی موارد در صورت تشخیص زود تا حدی این روند را معکوس کرد. یک رژیم غذایی متعادل و مراقبت خوب از مو نیز می تواند کمک کننده باشد. اما در برخی موارد، این روند غیرقابل برگشت است. به طور علمی هنوز درمان قطعی برای درمان سفیدی مو وجود ندارد و خاصیت اغلب داروها در این زمینه بیشتر رنگی کردن ساقه موهاست و اثرات محدود و موقتی دارند.


استفاده منظم از داروهای طبیعی ممکن است، باعث کند شدن و احتمالاً معکوس شدن موهای سفید شود. اما موهای هر کسی در نهایت شروع به سفید شدن می‌کند و فرد باید تصمیم بگیرد که آیا با سفیدی راحت است یا ترجیح می‌دهد که روند طبیعی پیری را متوقف کند.
توصیه ما در کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت این است که، قبل از شروع هر یک از درمان های خانگی برای معاینه اولیه به یک پزشک متخصص پوست و مو همچون خانم دکترکوثر هدایت مراجعه کنید، زیرا تجربه نشان داده، بسیاری این راه حل ها مناسب موی مراجعه کنندگان نبوده و با عدم تغییر رنگ فرد افسرده تر شده است. گاهی هزینه های گزاف برای درمان های بی تاثیر یا کم اثر منجر به صدمات روحی و استرس بیشتر فرد می شوند و درضمن گاهی سفیدی مو نشانه ای از کمبود ویتامین یا بیماری زمینه ای در فرد است که، بهتر است سریعتر تشخیص داده شده و درمان شود.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]