تیرگی ناحیه تناسلی

تیرگی ناحیه تناسلی

بسیاری از چیزها در بدن ما با افزایش سن تغییر می کنند. اما چیزی که ممکن است انتظار تغییر آن را نداشته باشید، رنگ پوست اطراف اندام تناسلی شماست.
مانند هر چیز دیگری، این تغییر معمولاً یک شبه اتفاق نمی افتد و کاملا تدریجی است . در واقع آنقدر تدریجی است که، ممکن است بلافاصله متوجه آن نشوید.
این تیرگی ها در اندام تناسلی بسیار عادی است. به این تیرگی هایپرپیگمانتاسیون می گویند.


خانم دکتر کوثر هدایت، در این مقاله توضیح می دهند که چرا، در اکثر افراد پس از بلوغ، پوست ناحیه تناسلی تیره‌تری از سایر نواحی پوست پیدا می کنند.
این تغییرات رنگ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هیچ رنگ عادی در این ناحیه وجود ندارد و رنگ این ناحیه در هرفرد متفاوت از دیگری است اما، در کل، نسبت به مناطق دیگر تیره تر است.
رنگ طبیعی و زمینه ای پوست شما در تیره شدن این ناحیه نقش دارد. اگر پوست کم رنگ تری دارید، هایپرپیگمانتاسیون ممکن است یک تفاوت رنگ ظریف باشد. اگر پوست تیره‌تری دارید، ممکن است تیره تر و واضح تر باشد.


تیره شدن معمولاً ناشی از یکی از این عوامل است:

1-هورمون ها

پوست شما دارای سلول های خاصی به نام ملانوسیت است که، ملانین را تشکیل می دهند. در ناحیه تناسلی شما، آن ملانوسیت ها به ویژه به هورمون ها حساس هستند.
این تغییرات در دوران بلوغ، بارداری یا به طور کلی افزایش سن بیشتر است. به عنوان مثال، استروژن یکی از هورمون هایی است که، می تواند منجر به افزایش رنگدانه در نواحی خاصی مانند: لابیا در ناحیه تناسلی شود.
در دوران بلوغ و بارداری، سطح استروژن افزایش می‌یابد که، منجر به افزایش رنگدانه‌های آن نواحی می‌شود. اکثر مواقع اگر این اتفاق بیفتد، به تدریج از بین می رود بویژه بعد از بارداری اما ممکن است، گاهی ثابت بماند یا تیره تر شود.


2- اصطکاک و التهاب

افزایش اصطکاک می تواند منجر به افزایش پتانسیل بیش فعالی ملانوسیت شود.
به عبارت دیگر، اصطکاک می تواند باعث شود که، سلول ها ملانین بیشتری تولید کنند که، منجر به تجمع بیشتر رنگدانه می شود.
سکس و هر چیزی که با آن همراه است، اصطکاک بیشتری را به ناحیه وارد می‌کند، که منجر به تغییر رنگ می‌شود. رابطه جنسی واژینال و مقعدی هر دو می تواند باعث این نوع اصطکاک شود.
لابیا و ناحیه بالای ران، به ویژه در چین‌های پوستی در ناحیه کشاله ران، ممکن است به دلیل مالش روزانه یا ضربه‌های ناشی از زایمان تیره شوند.
محصولات اصلاح و رفع موهای زائد نیز به همین دلیل می توانند منجر به تیره شدن پوست شوند.
اصطکاک همچنین می تواند، منجر به التهاب در پوست شود که، به نوبه خود می تواند، باعث هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود.
عفونت های مخمری، موهای رشد کرده و فولیکولیت نیز می توانند باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شوند.
یکی از شایعترین علل افزایش رنگ ناحیه تناسلی بدنبال اصطکاک ناشی از خارش است . این خارش می تواند در نتیجه استرس در بیماری نرودرماتیت یا عوامل حساسیتی و آلرژی پوستی و یا عوامل عفونی و قارچی باشد که، برای تشخیص و درمان آنها کاملا توصیه می شود به پزشک متخصص پوست همچون خانم دکتر کوثر هدایت مراجعه کنید.


3- سن

تیره شدن ناحیه تناسلی معمولا با افزایش سن ایجاد می شود.
این امر به آن دلیل است که، پوست شما چندین سال آسیب های مکرر را تجربه کرده یا تغییرات هورمونی بیشتری را پشت سر گذاشته است.

 

تیرگی ناحیه تناسلی


آیا تیرگی در سایر نقاط بدن نیز رخ می دهد؟

تیره شدن پوست می تواند در بسیاری از نقاط بدن شما رخ دهد.
تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند نوک سینه ها، آرئول ها و خال های شما را تیره کند. همچنین می تواند باعث ایجاد یک خط تیره (یا خط سیاه) در مرکز پایین شکم شما بویژه در زیر ناف شود.
هایپرپیگمانتاسیون می تواند در صورت، سینه، پشت و بازوها به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد شود. معمولاً این امر به صورت لکه های خورشیدی یا کک و مک ظاهر می شود.
همچنین ممکن است در هر جایی که پوست شما زیاد «چروک می‌شود»، مانند آرنج، زانو، زیر بغل و بند انگشتان، تیرگی را تجربه کنید.
در بسیاری از موارد آکانتوزیس، نیگریکانس یا تیرگی نواحی گردن و زیر بغل و کشاله ران در افرادی با زمینه ژنتیک مستعد و افزایش مقاومت به آنسولین رخ می دهد. این بیماران اغلب کمی افزایش وزن دارند و همراهی سندرم متابولیک در آنها در بسیاری موارد دیده می شود.
هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب، مانند پس از جوش یا بثورات پوستی، همچنین می تواند در هر نقطه از بدن شما رخ دهد.


راههای کاهش تیرگی پوست

پیشگیری از هایپرپیگمانتاسیون ناشی از تغییرات هورمونی و افزایش سن دشوار است. اما شما می توانید کاری برای کاهش اصطکاک انجام دهید.


با روش‌های زیر سعی کنید خراش و اصطکاک ناشی از تیرگی پوست را کاهش دهید:
- اجتناب از لباس های تنگ و لباس های زیر.
- مرطوب نگه داشتن پوست.
- اجتناب از برداشتن مو، مانند اپیلاسیون یا اصلاح مکرر که می تواند باعث فولیکولیت و التهاب شود. انجام لیزر موی زاید در اغلب افراد به روشن تر شدن پوست این ناحیه کمک می کند.
- پوشیدن لباس نخی و عرق گیر.
- کاهش وزن و کاهش سایز ران‌ها در جلوگیری از افزایش تیرگی برای افراد مستعد و جلوگیری از اصطکاک مالشی موثر است.


با تغییر رنگ ناگهانی پوست چه کنیم؟

اما اگر تغییر رنگ ناگهانی بود به پزشک متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت مراجعه کنید.
تغییرات پوستی ناگهانی همیشه باید فوراً برطرف شود. پاتولوژی های سیستمیک مختلفی وجود دارد که، می تواند مسئول تغییرات ناگهانی در ظاهر پوست باشد.
اگر ناحیه تیره‌تر دچار خارش شد، معمولاً نشانه‌ای از التهاب ناشی از عفونت یا واکنش آلرژیک به محصولی است که، ممکن است استفاده کرده باشید.
پوست تیره رنگ و مخملی که در امتداد گردن و زیر بازوها و کشاله ران ها نیز دیده می شود، اغلب با سطح قند خون بالا و دیابت مرتبط است.
اگر تیرگی به طور ناگهانی ظاهر شود و به نظر می رسد بیشتر لکه دار و برآمده است، ممکن است به دلیل یک عفونت مقاربتی مانند زگیل تناسلی باشد.
به همین دلیل است مجددا تأیید می کنم: "اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، یک نوبت ویزیت با متخصص پوست بگیرید."


سخن انتهایی

بدن شما متعلق به خودتان است و شما تصمیم می گیرید که چه کاری انجام دهید.
اگر واقعاً از ظاهرتیره پوستتان خوشتان نمی آید، درمان های آرایشی مختلفی از جمله دارو ها لایه برداری شیمیایی و پیلینگ های سطحی یا لایه برداری فیزیکی مانند میکرودرم ابریژن یا درمان های لیزری در دسترس هستند.
با مراجعه به خانم دکتر کوثر هدایت، می توانید از شر سیاهی های پوستتان راحت شوید.
تکنیک‌های نادرست سفید کردن و استفاده از محصولات غیراستاندارد می‌تواند، منجر به عفونت، آسیب های پوستی، تغییر رنگ دائمی و تنگی مقعد شود. در نتیجه بهتر است از پزشکان صاحب نام همچون خانم دکتر کوثر هدایت مشورت بگیرید.

 

 

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]