در مورد ریزش سکه ای مو چه باید بدانیم

در مورد ریزش سکه ای مو چه باید بدانیم؟

ریزش سکه ای مو یا الوپسی آره آتا یک اختلال خود ایمنی شایع است که اغلب منجر به ریزش مو غیرقابل پیش بینی می شود.


در اکثر موارد، موها به صورت تکه های کوچک به اندازه یک سکه می ریزند. برای اکثر افراد، ریزش مو چیزی بیش از چند تکه نیست، اگرچه در برخی موارد می تواند شدیدتر باشد و رو به گسترش برود.
گاهی اوقات، می تواند منجربه ریزش کامل موهای سر (alopecia totalis) یا درموارد شدید، ریزش موهای کل بدن (alopecia universalis) شود.


این عارضه می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت درگیر کند، اگرچه بیشتر موارد قبل از 30 سالگی رخ می دهد.
در این مقاله به علل و علائم ریزش سکه ای مو، تشخیص آن و درمان‌های بالقوه می‌پردازیم.


حقایق سریع در مورد ریزش سکه ای مو

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد ریزش سکه ای مو آورده شده است.
ریزش سکه ای موارثی است. زمینه ژنتیکی بروز ریزش سکه ای در خانواده و یا حتی بروز برخی بیماری های خودایمنی مثل ویتیلیگو (برص) و مشکلات تیروییدی شانس بروز ریزش سکه ای را در دیگر افراد خانواده بالا میبرد.


ریزش سکه ای مو اغلب به طور ناگهانی و در طی چند روز ایجاد می شود. گاهی بیماران طی شب تا صبح دچار ریزش میشوند و بروز ناحیه ریزش در روز بطور ناگهانی ممکنه برایشان نگران کننده باشد.
شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد ریزش سکه ای مو می تواند در اثر استرس ایجاد و یا تشدید شود.


افراد مبتلا به ریزش سکه ای مو که تنها چند تکه ریزش مو دارند، اغلب بدون نیاز به درمان، بهبودی خود به خود و کامل را تجربه می کنند.
در حال حاضر هیچ درمان صد در صدی برای ریزش سکه ای مووجود ندارد، اگرچه برخی از اشکال درمانی وجود دارد که می تواند توسط پزشکان متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت کمک بگیرید و این نوع ریزش را کنترل کند.


رایج ترین شکل درمان ریزش سکه ای مو، استفاده از کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی قوی است که می توانند سیستم ایمنی را تضعیف کنند. اینها معمولاً از طریق تزریق موضعی، استفاده از پماد موضعی یا خوراکی تجویز می شوند که بدون تشخیص پزشک متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت امکان پذیر نیست. نحوه انجام این درمانها بویژه درمانهای تزریقی، دوز مورد استفاده و عمق تزریق در میزان پاسخدهی و جلوگیری از عوارض موضعی بسیار با اهمیت است‌.


سایر داروهایی که می‌توانند برای رشد مو یا تأثیر بر سیستم ایمنی تجویز شوند عبارتند از ماینوکسیدیل، آنترالین، SADBE (اسکواریک اسید دی بوتیل استر) و DPCP (دیفن سیپرون). اگرچه برخی از این ها ممکن است به رشد مجدد مو کمک کنند، اما نمی توانند از ایجاد لکه های ریزش جدید جلوگیری کنند. این داروها نیازمند تشخیص پزشک متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت دارد و در برخی موارد نیازمند آزمایشات دوره ای میباشد.


استفاده از منبع مطمئن فوتوشیمی درمانی توسط برخی مطالعات پشتیبانی می شود و یک جایگزین بالقوه برای بیمارانی است که نمی توانند یا مایل به استفاده از درمان های سیستمیک یا تهاجمی نیستند.


مو علاوه بر جنبه زیبایی شناختی، درجه ای از محافظت را در برابر عناصر ایجاد می کند. افراد مبتلا به ریزش سکه ای مو که ویژگی های محافظتی مو را از دست می دهند ممکن است بخواهند:
از سرپوش هایی مانند کلاه، کلاه گیس و روسری برای محافظت از سر در برابر نور خورشید یا گرم نگه داشتن آن استفاده کنند.


ریزش سکه ای مو مستقیماً افراد را بیمار نمی کند و مسری هم نیست.

 

در مورد ریزش سکه ای مو چه باید بدانیم

 

علل ریزش سکه ای مو

این عارضه یک بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و باعث کوچک شدن آن‌ها و کاهش چشمگیر تولید مو می‌شوند. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن فولیکول های مو را به این طریق هدف قرار دهد.


در حالی که دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این تغییرات رخ می دهد، به نظر می رسد ژنتیک دخیل است زیرا ریزش سکه ای مو در فردی که یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به این بیماری است بیشتر رخ می دهد. از هر پنج نفری که به این بیماری مبتلا هستند، یک نفر یکی از اعضای خانواده اش مبتلا به ریزش سکه ای مو است.


تحقیقات دیگر نشان داده است که بسیاری از افراد با سابقه خانوادگی ریزش سکه ای مو همچنین دارای سابقه شخصی یا خانوادگی سایر اختلالات خودایمنی مانند آتوپی هستند، اختلالی که با تمایل به هیپرآلرژی، تیروئیدیت و ویتیلیگو مشخص می شود.


علیرغم آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، شواهد علمی بسیار کمی برای حمایت از این دیدگاه وجود دارد که ریزش سکه ای مو صرفا ناشی از استرس است. موارد شدید استرس به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد این بیماری شود، اما اکثر تحقیقات اخیر به یک علت ژنتیکی زمینه ای اشاره می کنند.


تحقیقات اولیه روی حیوانات نشان داده است که کوئرستین، یک بیوفلاونوئید طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات، می تواند در برابر ایجاد ریزش سکه ای مو محافظت کند و به طور موثر ریزش موی موجود را درمان کند.


قبل از اینکه کوئرستین به عنوان یک درمان برای ریزش سکه ای مو در نظر گرفته شود، تحقیقات بیشتری از جمله آزمایشات بالینی انسانی مورد نیاز است. داروهای بسیار دیگری هم در دست تحقیقات هستند مانند فاکتورهای رشد و BFGF که شواهد اثربخشی خوبی را در تحقیقات از خود نشان داده اند.
لذا توصیه می شود در صورت مشاهده ریزش سکه ای مو بلافاصله با پزشک متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید زیرا در مراحل اولیه درمان کم هزینه تر و راحت تر خواهد بود. و پاسخ به درمان هم سریعتر و بارزتر است.


درمانهای خانگی ریزش سکه ای مو

اگر چه بعضی افراد علاقه به درمان های خانگی دارند ولی از نظر علمی اصلا قابل تایید نیست. لذا پزشکان متخصصی همچون خانم دکتر کوثر هدایت آن را توصیه نمی کنند ولی ما در اینجا وظیفه داریم این موارد را برای آن دسته افرادی که تمایل دارند ذکر کنیم.


برخی از افراد هستند که توصیه می کنند آب پیاز یا سیر، چای سبز خنک شده، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل را به پوست سر بمالند. در حالی که هیچ یک از اینها به احتمال زیاد باعث آسیب نمی شوند، اثربخشی آنها نیز توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود.


برخی از افراد به روش‌های درمانی جایگزین مانند طب سوزنی و رایحه‌درمانی روی می‌آورند، اگرچه شواهد کمی برای حمایت از این درمان‌ها وجود دارد ولی درمانهایی از این دسته یا ورزشهایی مانند یوگا و یا مدیتیشن که میتوانند استرس های فرد را کاهش دهند به روند درمان ریزش سکه ای کمک می کنند.


علائم ریزش سکه ای مو

بارزترین علامت ریزش سکه ای موریزش تکه های مو به اندازه سکه است، عمدتاً از پوست سر هر ناحیه از رشد مو ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد، از جمله ریش، ابرو و مژه.


ریزش مو می تواند ناگهانی باشد و فقط در چند روز یا در طی چند هفته ایجاد شود. ممکن است قبل از ریزش مو خارش یا سوزش در ناحیه وجود داشته باشد. فولیکول های مو از بین نمی روند و بنابراین اگر التهاب فولیکول ها کاهش یابد، موها می توانند دوباره رشد کنند. افرادی که تنها چند تکه ریزش مو را تجربه می کنند، اغلب بهبودی خود به خود و کامل بدون هیچ گونه درمانی دارند.


حدود 30 درصد از افرادی که به ریزش سکه ای مو مبتلا می شوند متوجه می شوند که وضعیت آنها یا گسترده تر می شود یا به یک چرخه مداوم ریزش مو و رشد مجدد تبدیل می شود.
در معاینه توسط پزشک متخصص در صورتی که حاشیه ریزش سکه ای ریزش فعال و pull test مثبت داشته باشد احتمال گسترش ضایعات وجود دارد.


حدود نیمی از بیماران در عرض یک سال از ریزش سکه ای مو بهبود می یابند، اما بسیاری از آنها بیش از یک دوره را تجربه خواهند کرد. حدود 10 درصد از افراد به آلوپسی توتالیس یا آلوپسی یونیورسالیس مبتلا می شوند.
البته این روند درمان در صورتی بهبود می یابد که تحت درمان پزشکی متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت باشند.


ریزش سکه ای مو همچنین می تواند ناخن های دست و پا را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی اوقات این تغییرات اولین علامتی است که نشان می دهد این بیماری در حال توسعه است. تعدادی تغییر کوچک وجود دارد که می تواند در ناخن ها ایجاد شود:


- فرورفتگی های در ناخن ظاهر می شود.
- لکه ها و خطوط سفید در ناخن ظاهر می شوند.
- ناخن ها خشن می شوند.
- ناخن ها درخشش خود را از دست می دهند.
- ناخن ها نازک شده و شکافته می شوند.


علائم بالینی اضافی عبارتند از:

- در موها زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد کمی از موهای کوتاه که در انتهای خود باریک‌تر می‌شوند و در لبه‌های لکه‌های طاس یا اطراف آن رشد می‌کنند.
- موها قبل از رسیدن به سطح پوست می شکند.
- موهای سفید ممکن است در نواحی تحت تاثیر ریزش مو رشد کنند. که اغلب با ادامه روند بهبودی میتوانند مجدد به رنگ قبلی خود بازگردند.


تشخیص ریزش سکه ای مو

پزشکان متخصصی همچون خانم دکتر کوثر هدایت با تجربه بالایی که دارند معمولاً با بررسی علائم به راحتی می توانند ریزش سکه ای مو را تشخیص دهند. خانم دکتر کوثر هدایت ممکن است به میزان ریزش مو نگاه کنند و موهای مناطق آسیب دیده را توسط درموسکوپ بررسی کنند.


اگر پس از معاینه بالینی اولیه، خانم دکتر کوثر هدایت نتواند تشخیص دهد، ممکن است بیوپسی پوست را انجام دهد. اگر آنها نیاز به رد سایر بیماری های خود ایمنی داشته باشند، ممکن است آزمایش خون انجام دهد. یکی از بررسی های لازم و مهم بررسی مسایل تیروییدی است.
از آنجایی که علائم ریزش سکه ای مو بسیار متمایز است، تشخیص معمولاً سریع و ساده است البته اگر توسط یک پزشک متخصصی همچون خانم دکتر کوثر هدایت صورت بگیرد.

 

در انتها ما تقاضا داریم در صورت هر گونه علائم ریزش سکه ای مو به مرکز زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت مراجعه نمایید تا شما را از نگرانی رهایی بخشیم و زیبایی شما را به شما به طور مجدد هدیه دهیم.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]