اشک چشم

اشک چشم

آیا اشک برای پوست شما مفید است؟

گریه می تواند باعث پف چشم و التهاب جزئی پوست شود، اما آیا برای زیبایی شما فوایدی دارد؟

 


در این مقاله من دکتر کوثر هدایت قصد دارم، اثرات اشک را بر روی پوست شما مراجعین عزیزم توضیح دهم، شاید موضوع عجیبی باشد، ولی می دانم حتما برایتان جذاب خواهد بود.

گریه کردن طبیعی است. این امر می تواند، از طریق شیمیایی تحریک شود، یا می تواند یک مکانیسم مقابله ای انسانی برای مقابله با غلبه عاطفی باشد، خواه ناشی از احساسات خوب، مانند: شادی، اشتیاق و یا از احساسات بد مانند: غم، خشم، ترس، شرم، گناه، یا انزجارباشد. وقتی احساسات بالا می رود، هم ذهن و هم بدن از یک گریه خوب سود می برند.

 

اشک از چه چیزی ساخته شده است؟

وقتی صحبت از ترکیب شیمیایی می شود، اشک از آب، آنزیم ها، لیپیدها، الکترولیت ها (نمک، پتاسیم، منگنز) و متابولیت ها ساخته شده است. گاهی اوقات ممکن است حاوی آنتی بادی باشند و گاهی اوقات اشک می تواند، حاوی پرولاکتین، هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک، و لو-انکفالین یا همان هورمون های استرس باشند.


گریه با جسم و روان چه می کند؟

وقتی از روی احساسات گریه می کنیم، سیستم لیمبیک و اشکی با هم همکاری می کنند. سیستم لیمبیک، یا همان بخشی از مغز که با احساسات خام سروکار دارد، زمانی تحریک می شود که،تحریک برخی از احساسات بالا باشد. احساسات می‌تواند سیستم لیمبیک پونز، با نام مستعار "ایستگاه پیام" را که بخشی از ساقه مغز است تحریک کند. این پیام را به مجرای اشک می فرستد، تا اشک تولید کند. دانشمندان می گویند: که هورمون های استرسی آزاد شده در اشک، ممکن است به تنظیم بدن، به عنوان بخشی از فرآیند هموستاز، کمک کنند.
روانشناسان فکر می کنند که، گریه کردن فواید سلامتی دارد. گریه کردن باعث ترشح اکسی توسین و اندورفین می شود که، به ما کمک می کند تا احساسات بد را کنترل کنیم. رهایی از دردهای عاطفی و استرس انباشته شده از مزایای اصلی گریه برای ذهن و بدن شماست. این به نوبه خود، انعطاف‌پذیری عاطفی و فردی پایدارتر و سازگارتر ایجاد می‌کند: اضطراب کمتر، احتمال افسردگی کمتر و فوران خشم کمتری را به همراه دارد.

 


آیا اشک برای پوست شما مفید است؟

گریه کردن بیشتر از چیزی است که به نظر می رسد.

همه ما متوجه شده‌ایم که، یک گریه خوب می‌تواند باعث شود، گرد و غبارچشمهایمان را پاک کنیم. اما آیا اشک برای پوست ما نیز فوایدی دارد؟ وقتی بیش از حد گریه می کنید، چه اتفاقی ممکن است برای پوست شما بیفتد؟ آیا گریه می تواند اثرات ماندگاری بر روی پوست شما داشته باشد؟ آیا باید روتین مراقبت از پوست خود را با حالات عاطفی خود مطابقت دهیم؟ ما کاملا مطمئن هستیم که بعد از یک گریه خوب متوجه پوست لکه دار و چشمان پف کرده و قرمز شده ایم و نباید آنها را ساده گرفت!

پوست لطیف از یک گریه خوب سودی نخواهد برد. پوست نازک و حساس اطراف چشم می تواند سریعتر تحریک شود، پس از گریه بویژه طولانی مدت تورم و پف کردن پلک ها اغلب رخ می دهد، این اتفاق می افتد زیرا، تجمع زیاد اشک می تواند، باعث تورم بافت نرم اطراف چشم شود و رگ های خونی در اطراف ناحیه به دلیل افزایش جریان خون منبسط می شوند و سوزش و پف در اطراف چشم ظاهر می شود. در نتیجه، ما تمایل داریم چشم ها را حتی بیشتر بمالیم و ناخود آگاه به پوست حساس اطراف آن آسیب بیشتری بزنیم.

افزایش جریان خون در رگ های خونی صورت باعث برافروختگی پوست می شود، این امر به ویژه برای افراد دارای پوستهای حساس بیشتر دیده می شود. گاهی ایجاد جوش هایی که با افزایش فشار در مویرگ های صورت بوجود می آیند، این وضعیت را بدتر می کنند. حتی گاهی می تواند منجر به پارگی رگ های خونی شود، به خصوص از آنجایی که ما تمایل داریم، هنگام گریه بیشتر چشم های خود را مالش دهیم.

 


آیا اشک می تواند از جوش و آکنه جلوگیری کند؟

ترکیبات شیمیایی اشک ممکن است برای پوست های چرب سودمند باشد. اشک حاوی نمک است که، می تواند به کشتن باکتری های مسئول آکنه از جمله پروپیونه باکتریوم آکنه کمک کند. با این حال، متخصصان پوست همچون خانم دکتر کوثر هدایت می گویند که، یک عیب بزرگ نیز وجود دارد: آب شور می تواند اثر خشکی روی پوست شما داشته باشد و حتی ممکن است، در اثر مالش پوست هنگام گریه بروز آکنه نیز تحریک شود.

گریه می تواند سد محافظ طبیعی پوست را مختل کند.


آیا گریه باعث ایجاد چین و چروک می شود؟

در جواب باید بگوییم شاید به صورت مستقیم نه.


آیا گریه می تواند سد محافظ طبیعی پوست را مختل کند؟

باز هم، شاید نه به طور مستقیم.


اما وقتی گریه می کنیم، چشمانمان را می مالیم و اشک هایمان را پاک می کنیم و بیرونی ترین لایه پوست را تحریک می کنیم. این لایه در برابر عوامل استرس زای محیطی از بدن محافظت می کند و رطوبت را مسدود می کند. هنگامی که این لایه مختل می شود، پوست در برابر آلودگی، آلرژن ها، میکروب ها و و نور خورشید آسیب پذیرتر می شود.


چرا پوست اطراف بینی هنگام گریه قرمز به نظر می رسد؟ چرا گونه های شما برافروخته به نظر می رسند؟

اشک ها به داخل مجاری اشکی که با بینی مرتبط هستند تخلیه می شوند. این باعث آبریزش بینی در هنگام گریه می شود و می تواند باعث ایجاد پوست حساس در اطراف سوراخ های بینی شود. به همین دلیل است که پوست اطراف بینی شما هنگام گریه قرمز، تحریک شده و متورم می شود.


چگونه بعد از گریه از پوست صورت خود مراقبت کنیم؟

هدف اصلی مراقبت از پوست پس از گریه، ترمیم و محافظت است. به عبارت دیگر کاهش تورم و کاهش التهاب بسیار پس از گریه مهم است. یک ماساژ خوب صورت برای پوست و ذهن شما معجزه می کند. سیستم لنفاوی را تخلیه می کند و حالتی از سلامتی ایجاد می کند. همچنین می توانید برای افزایش آرامش، مقداری روغن اسطوخودوس و گل رز به صورت خود بمالید. یا از گلاب رقیق شده برای پاک کردن پوست خود استفاده کنید.

- اشک ها را پاک کنید و با چشم های پف کرده مقابله کنید.

- با احتیاط اشک ها را پاک کنید، از دستمال های بدون عطر، نرم و لطیف و غیر مرطوب استفاده کنید. از این طریق می توانید از مواد شیمیایی اجتناب کنید.

- کمپرس سرد به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک می کند.

- با آب خنک و ملایم بدون مواد شوینده شیمیایی صورت را بشویید، این کار به انقباض رگ های خونی کمک می کند. این کار باعث کاهش التهاب و تورم می شود.

- یک شستشوی طبیعی صورت بدون مواد شیمیایی بسیار اثر بخش خواهد بود.

- مرحله مهم دیگر: تمرکز بر ترمیم سد پوستی است که، در اثر ساییدگی و تماس با رسوبات نمک مختل شده است. از شستشوی صورت، که حاوی مواد طبیعی هستند استفاده کنید، زیرا هر گونه مواد شیمیایی خشن می تواند پوست را تحریک کند. سولفات ها و سایر مواد شیمیایی سمی را کنار بگذارید زیرا: می توانند به پوست آسیب برسانند. یک شستشوی طبیعی صورت می تواند به بازسازی پوست کمک کند.
از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که به بازیابی سد محافظ پوست شما کمک می‌کند و می‌تواند با خشکی، التهاب و کم‌آبی پوست مقابله کند.

- ا ز قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

- از آنجایی که گریه کردن، مالیدن صورت و سوزش بعد از گریه می تواند باعث از بین رفتن سد پوست شما شود، مراقب پوست خود هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشید. اگر بیرون هستید، فراموش نکنید که برای جلوگیری از آسیب، از لوسیون محافظ SPF دار خود استفاده کنید.

 


درانتها بنده، دکتر کوثر هدایت باید بگویم که:


آیا درست است برای داشتن پوست بهتر، گریه کنید؟ در حالی که گریه می تواند از لحاظ فیزیکی باعث تحریک جزئی کم آبی و التهاب پوست به ویژه در پوستهای حساس شود، ولی گریه کردن از لحاظ روحی به ما کمک می کند احساس تعادل وآرامی داشته باشیم که، همانطور که می دانید ذهن آرام می تواند روی پوست شما تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.
همه متخصصان پوست و زیبایی همچون دکتر کوثر هدایت، آکنه (جوش) و سایر بیماری های پوستی را با استرس مرتبط می دانیم. بنابراین شاید تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این باشد که، تأثیر منفی گریه بر روی پوستمان را کاهش دهیم. در حالی که از مزایای دیگر آن بهره مند می شوید.

 

نویسنده : بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]