موخوره مو

موخوره مو


اگر از موخوره در موهایتان رنج می برید، در این مقاله، روش‌ها، تکنیک‌ها و نکات مختلفی را برای مقابله با آن به شما خوانندگان عزیز یاد خواهیم داد.


مو خوره چیست؟

موخوره که معمولاً به عنوان انتهای دوشاخه شناخته می شود، یک مشکل رایج مو است که، زنان را با انواع موها تحت تاثیر قرار می دهد.
موخوره یا tricoptilosis از ریشه لاتین دو کلمه tricho به معنی مو و ptilon به معنی پر بدلیل حالت شاخه شاخه شدن انتهای مو گفته می شود.
موخوره زمانی اتفاق می‌افتد که لایه محافظ بیرونی کوتیکول مو آسیب می‌بیند و باعث می‌شود تار مو به دو یا چند قسمت تقسیم شود.
این حالت نه تنها موهای شما را کدر و ناسالم نشان می دهد، بلکه می تواند مانع رشد مو نیز شود.
شناخت موخوره و تاثیر آن بر روی موها برای حفظ موهای سالم و حجیم بسیار مهم است.
با آگاهی از این موضوع، می توانید اقدامات پیشگیرانه ای برای پیشگیری و درمان موثر دو شاخه شدن انتهای مو انجام دهید.
این آگاهی به شما در دستیابی به موهای قوی تر و بلندتر کمک می کند.


موخوره با موها چه می کند؟

هنگامی که شما به درستی از موهای خود مراقبت نکنید، لایه محافظ کوتیکول آسیب می بیند و منجر به ایجاد دو شاخه شدن انتهای مو می شود.
قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، حالت دادن زیاد و حرارت بیش از حد، درمان های شیمیایی، و روتین های ناکافی مراقبت از مو، برخی از علل ایجاد موخوره هستند.

در اینجا برخی از عوامل کلیدی که باعث موخوره می شود ذکر شده است:

گرم شدن بیش از حد مو: استفاده بیش از حد از سشوار، اتو مو و صاف کننده بدون محافظت در برابر حرارت، می تواند باعث دو شاخه شدن انتهای مو شود. بهتر است قبل از سشوار حتما از اسپری های محافظ مو استفاده کنید.

مواد شیمیایی: استفاده مکرر از رنگ مو و دکلره می تواند ساختار مو را ضعیف کند و منجر به دو شاخه شدن موها شود. تکرار این مورد به ویژه وقتی موها ضعیف هستند آسیب بیشتری میزند. کراتینه کردن و بوتاکس مو هم از این موارد هستند.

کشیدن زیاد مو: برس زدن شدید، شانه کردن موهای خیس و استفاده از لوازم جانبی موی بی کیفیت می تواند باعث آسیب و شکستگی مو شود.

عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باد و آلودگی می تواند رطوبت طبیعی موهای شما را از بین ببرد و موخوره شود.

فقدان تغذیه مناسب: کمبودهای تغذیه ای، به ویژه ویتامین ها و مواد معدنی، می تواند تارهای مو را ضعیف کرده و آن ها را مستعد موخوره کند.

مهم‌ترین ریز مغذی های موثر در موخوره کمبود ویتامین های گروه ب و ویتامین دی، زینک یا روی و کمبود آهن است.

 

موخوره مو


مزایای پیشگیری از موخوره چیست؟

پیشگیری از موخوره و حفظ سلامت مو فواید بی شماری دارد. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید سعی کنید تا از موهایتان در برابر موخوره محافظت کنید:
ظاهر زیباتر مو: با جلوگیری از دو شاخه شدن، موهای شما صاف تر، براق تر و در کل جذاب تر به نظر می رسند.
افزایش رشد مو: موخوره مانع رشد مو می شوند، بنابراین جلوگیری از آنها باعث می شود، موهای شما سریعتر و طولانی تر رشد کنند.
کاهش شکستگی مو: موخوره تارهای مو را ضعیف می کند و آنها را مستعد شکستن می کند. جلوگیری از موخوره مو به کاهش شکستگی مو کمک می کند.
مدل ‌دهی آسان مو: موهای سالم و بدون موخوره راحتتر و زیباترحالت می گیرند. شما می توانید بدون نگرانی از موهای آسیب دیده از مدل موهای مختلف لذت ببرید.


آیا موخوره روی پوست سر تأثیر می گذارد؟

موخوره، نه تنها باعث ناسالمی مو می شود بلکه، می تواند منجر به مشکلات بیشتر شود.
موخوره می تواند تا ساقه مو حرکت کند و آسیب قابل توجهی ایجاد کند و مو را مستعد شکستن کند. این می تواند منجر به بافت ناهموارمو و درنهایت ریزش مو می شود.
علاوه بر این، موهای آسیب دیده می توانند به طور غیرمستقیم با ایجاد ناراحتی و مستعد شدن بیشتر در برابر مسائلی مانند خشکی، خارش و شوره روی پوست سر تأثیر بگذارند.
برای حفظ سلامت مو و پوست سر، درمان سریع موخوره ضروری است.

 

موخوره مو


درمان موخوره چگونه است؟

هنگامی که نوبت به درمان موخوره می رسد، چندین گزینه وجود دارد که باید، در نظر گرفته شود. در اینجا درمان های رایج را معرفی می کنیم:
تریم های معمولی: موثرترین راه برای خلاص شدن از شر دوشاخه ها، کوتاه کردن منظم آنهاست. این کار به مواین اجازه را می دهد تا سالم تر رشد کند.
محصولات مرطوب‌کننده مو: استفاده از شامپوهای مرطوب‌ کننده، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو می‌تواند به آبرسانی و تغذیه مو کمک کند.


سرم‌های ترمیم‌کننده: استفاده از سرم‌های تقویتی مو برای ترمیم موخوره مناسب است، ترمیم کننده ها بیشتر در پیشگیری از موخوره جدید موثر هستن. ولی تا می توانند تا حدی به درمان کوتیکول‌های آسیب‌دیده مو و ترمیم موقت موخوره کمک کنند.

سفت بستن مو: پرهیز از مدل مویی که فشار بیش از حد به مو وارد می کند، مانند: دم اسبی تنگ، بافته یا کش، می تواند به جلوگیری از موخوره مو کمک کند. بافت شل موها بهترین روش نگهداری موی بلند است . بافت های آفریقایی و بسیار محکم علاوه بر موخوره در طولانی مدت منجر به ریزش دایمی و‌الوپسی ترکشنال نیز می شوند.

محافظ‌های حرارتی: هنگام استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی مانند؛ سشوار و بویژه اتوی مو، استفاده از اسپری یا سرم محافظ حرارت قبل از انجام کار مانعی ایجاد می‌کند که، آسیب ناشی از گرما را کاهش می‌دهد.

روال مراقبت از موی سالم: روش‌های صحیح مراقبت از مو، از جمله برس زدن ملایم، استفاده از شانه‌های با دندانه‌های پهن و اجتناب از استفاده بیش از حد از ابزارهای داغ، می‌تواند به پیشگیری و مدیریت موی سر کمک کند.


چه کمبودی در بدن باعث موخوره می شود؟

تریکوپتیلوز، که معمولا به عنوان موخوره شناخته می شود، می تواند ناشی از چندین کمبود مربوط به رژیم غذایی و سلامت کلی بدن باشد.
یکی از کمبودهای اولیه مرتبط با موخوره، کمبود تغذیه نامناسب به ویژه کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن است.
در اینجا توضیح دقیق تری از کمبودهایی که می تواند منجر به موخوره شود، ذکر شده است:
کمبود پروتئین: پروتئین ها اجزای سازنده مو هستند. مصرف ناکافی پروتئین می تواند ساختار مو را ضعیف کرده و آن را شکننده و مستعد موخوره کند.

 

موخوره مو


کمبود ویتامین ها


ویتامین E : ویتامین E برای حفظ سلامت موها حیاتی است زیرا، از استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

ویتامین A : ویتامین A برای تولید سبوم، نرم کننده طبیعی بدن برای مو ضروری است. بدون سبوم کافی، مو خشک می شود و احتمال موخوره بیشتر می شود.

ویتامین D :کمبود ویتامین D با ریزش مو و نازک شدن مو مرتبط است. ضعیف شدن ساقه های مو به دلیل کمبود ویتامین D نیز می تواند منجر به دو شاخه شدن انتهای مو شود.


کمبود مواد معدنی

آهن: کمبود آهن (کم خونی) می تواند منجر به مشکلات مو، از جمله دو شاخه شدن موها شود. آهن برای رشد مو ضروری است و کمبود آن می تواند باعث ضعیف شدن و شکننده شدن موها شود.

روی: روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. کمبود آن می تواند منجر به شکنندگی مو و شکافتن انتهای مو شود.

مس: کمبود مس می تواند بر بافت مو تاثیر بگذارد و منجر به شکستگی و شکافتن مو شود.

کمبود اسیدهای چرب ضروری: اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای حفظ سلامت مو ضروری هستند. کمبود این اسیدهای چرب می تواند منجر به خشکی و کدر شدن موهایی شود که، بیشتر مستعد موخوره موهستند.

آبرسانی: کم آبی می تواند بر سلامت مو تأثیر بگذارد. وقتی بدن آب کافی نداشته باشد، موها خشک و شکننده می‌شوند و احتمال شکافتن انتهای مو را افزایش می‌دهند.


سخن نهایی در مورد موخوره

تریکوپتیلوزیس یا دو شاخه شدن انتهای مو یک مشکل رایج مو است که، زنان را در هر نوع مویی تحت تاثیر قرار می دهد.
با درک علل، روش‌های پیشگیری و جایگزین‌های درمانی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌ای برای حفظ موهای سالم‌تر و رشد بهینه مو انجام دهید.اما اگر موفقیت آمیز نبودند بهتر است که، با متخصص زیبایی پوست همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

اصلاح منظم و روتین مراقبت از مو نیز در مدیریت موخوره مو ضروری است.

به یاد داشته باشید که موهای سالم، اعتماد به نفس شما را تقویت می کند، روند پیری موهای شما را معکوس کرده، بنابراین حفظ یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی و رسیدگی به مو بسیار مهم است.
امروز روی سلامت موهای خود سرمایه گذاری کنید و شاهد تغییر شکل آن باشید، قوی تر، انعطاف پذیرتر و درخشان تر شود. این یک تقویت کننده برای اعتماد به نفس و رفاه کلی شما است.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]