ریزش مو بعد از بیماری کووید-19

آیا پس از کووید – 19 ریزش مو خواهیم داشت ؟

عوارض جانبی طولانی مدت به دنبال عفونت کووید – 19 باعث ایجاد دلهره در بین افراد شده است، از دست دادن چشایی و بویایی گرفته تا خستگی و ریزش مو که از علائم شایع کووید – 19 است.

نکات کلیدی در مورد ریزش موبعد از بیماری کووید – 19:

کووید – 19 در افراد مختلف تأثیرات متفاوتی دارد، برخی از اثرات طولانی مدت می باشد مانند: ریزش مو.
ریزش مو در کرونا از علل مختلفی ناشی می شود. یکی از آنها تلوژن افلویوم است.
ریزش مو در این حالت یک پاسخ متداول به استرس به بیماری است، از جمله بیماری های ویروسی مانند: کووید – 19 است.

موها پس از تلوژن افلوویوم، اغلب دوباره رشد خواهند کرد؛ و ممکن است روش های درمانی برای رشد مجدد مو انجام شود تا، رشد مجدد زودتر و بیشتر رخ دهد.
عفونت کووید – 19 می تواند، افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد. برخی افراد ممکن است بدون علامت باشند، در حالی که برخی دیگرعلائم شدید یا اثرات طولانی مدت دارند. عفونت کووید – 19 می تواند باعث استرس فیزیکی و عاطفی شود، که می تواند منجر به ایجاد یک پیامد آزاردهنده مانند: ریزش مو شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین کووید – 19 و ریزش مو، ادامه مقاله را بخوانید.

چه چیزی باعث ریزش مو در عفونت کووید – 19 می شود؟

بیمارانی که ریزش مو ناشی از عفونت کووید – 19 را تجربه می‌کنند؛ ممکن است، متوجه ریزش توده‌های مو در حین شانه زدن روزانه یا هنگام شستن موهای خود در حمام شوند. این پدیده به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می شود.
حدود 90 درصد از موهای سر ما در مرحله رشد هستند که، آناژن نامیده می شود، و حدود 10 درصد از موها در مرحله استراحت به نام تلوژن هستند.اغلب دوره آناژن در پوست سر ما حدود سه سال باقی می ماند و سپس موها شروع به تبدیل به تلوژن می کنند که، بین دو تا شش ماه طول می کشد. در پایان تلوژن، موهای ما از فولیکول های خود می ریزند و به تدریج با موهای جدید آناژن جایگزین می شوند. سپس، چرخه رشد ادامه می یابد.
به طور متوسط، افراد روزانه حدود 50 تا 100 مو از دست می دهند. اما زمانی که فرد با یک رویداد استرس زا مواجه می شود، مانند: عفونت کووید – 19 را تجربه می کند، بدن ما می تواند پیش از موعد نسبت بیشتری از موهای در حال رشد آناژن را به حالت تلوژن در حال استراحت تغییر دهد، حتی در موارد شدید ممکن است، ۸۰تا ۹۰ درصد موها وارد فاز تلوژن و ریزش شوند.

چه عواملی می تواند باعث ریزش موی تلوژن شود؟

- عفونت های ویروسی مانند: کووید – 19
- بستری شدن در بیمارستان
- عمل جراحي
- زایمان
- رژیم های سنگین
- داروها خاص مانند: داروهای هورمونی
- اختلال عملکرد تیروئید
- ورود به یائسگی
- استرس

ریزش مو بعد از بیماری کووید

آیا ریزش مو ازعلائم کووید – 19 یا پاسخی به استرس است ؟

بسیاری از مردم در ماه‌های پس از بهبودی از عفونت کووید – 19 متوجه ریزش مو می‌شوند. اکنون می دانیم که بیش از 20 درصد از افرادی که با کووید – 19 در بیمارستان بستری می شوند، در 3 تا 6 ماه پس از ترخیص، موهای خود را از دست می دهند. مطالعات دیگری که شامل افرادی با علائم خفیف‌تر می‌شود، نشان می‌دهد که، ریزش مو پس از کووید – 19 ممکن است در واقع بسیار شایع‌تر باشد.
دلایل زیادی برای ریزش موهایتان وجود دارد، و استرس یکی از دلایل رایج آن است. اصطلاح بالینی برای ریزش مو که با استرس مرتبط است، تلوژن افلوویوم است. معمولاً حدود 3 ماه پس از یک رویداد استرس زا رخ می دهد، و معمولاً می تواند تا 6 ماه ادامه یابد اما ممکن است در برخی بیماران مزمن و ادامه دار شود. تلوژن افلوویوم اغلب پس از سایر رویدادهای استرس زا زندگی مانند: بچه دار شدن یا یک جراحی بزرگ اتفاق می افتد.
موارد تلوژن افلوویوم از ابتدای همه‌گیری کووید- 19 رشد زیادی داشته است .در برخی مطالعات این میزان بیش از 400٪ افزایش یافته است. میزان این وضعیت در افراد رنگین پوست و سایر گروه هایی که به طور نامتناسبی تحت تأثیر کووید – 19 قرار گرفته اند، بالاترین میزان است.

البته هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خود ویروس کووید- 19 مستقیماً باعث این ریزش مو می شود وجود ندارد.

ریزش مو بر اثر بیماری کووید- 19 چقدر طول خواهد کشید؟

خبر خوب این است که اکثر موارد تلوژن افلوویوم در حدود سه تا شش ماه به پایان می‌رسند، زمانی که موهای اضافی که زودتر از موعد به تلوژن منتقل شده‌اند، دچار ریزش می شوند و وقتی دوره بیماری کووید- 19 تمام شود، موهای ریخته شده، به آرامی به حالت عادی باز می گردند. تلوژن افلوویوم باعث از دست دادن فولیکول های موی فرد نمی شود. در حالی که ممکن است مو به طور موقت رشد نکند، فولیکول های مو هنوز وجود دارند و موها در نهایت دوباره رشد خواهند کرد مگر، در موارد خاص که بسیار طول کشیده.

حتی پس از متوقف شدن ریزش، بیماران ممکن است متوجه شوند که، موهایشان به اندازه گذشته ضخیم نیست. خانم دکتر کوثر هدایت می‌گویند: این به دلیل کندی رشد مو است که، تقریباً یک سانتی‌متر در ماه است. او می‌گوید: «اگر کسی موهایی به طول شانه داشته باشد، ممکن است بیش از دو سال طول بکشد تا موهای جدید دوباره به آن بلندی داشته باشد.». با برخی از درمانهای تقویتی مانند تزریق مزوتراپی و هیرفیلر و استفاده از مکمل های ویتامینی مانند زینک و بیوتین میتوان سرعت این رشد را افزایش داد البته زمینه ژنتیکی هم در میزان این سرعت نقش دارد.

در کمتر از 10 درصد موارد، بیماران ممکن است شرایطی به نام تلوژن افلوویوم مزمن را تجربه کنند که، در آن ریزش بیش از حد مو می تواند بیش از شش ماه ادامه یابد. دکتر کوثر هدایت می‌گوید: «این می‌تواند برای چند ماه تا چند سال طول بکشد، و معمولاً هیچ دلیل واضحی پیدا نمی‌شود. در این شرایط، ما علائم را به بهترین شکل ممکن با درمان دارویی درمان می‌کنیم.»

تلوژن افلوویوم مزمن می تواند یک علامت برای بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت باشد. این احتمالاً به این دلیل است که، بدن تحت مقدار قابل توجهی استرس است و هنوز به حالت عادی بازنگشته است. خانم دکتر کوثر هدایت به بیمارانی که تلوژن افلوویوم مزمن را تجربه می کنند اطمینان می دهد که، تمام موهای خود را از دست نخواهند داد، زیرا نسبت موهای تلوژن هرگز از 50 درصد تجاوز نمی کند.

آیا شرایط خودایمنی مرتبط با بیماری کووید- 19 می تواند باعث ریزش مو شود؟

در حالی که می دانیم بین بیماری کووید- 19 و شرایط خودایمنی ارتباط وجود دارد، تحقیقات در مورد بیماری کووید- 19 و خودایمنی همچنان در حال توسعه است. گاهی اوقات، ریزش موی تکه تکه می تواند به دلیل یک بیماری خودایمنی یا آلوپسی آره آتا باشد، اما هنوز نمی دانیم که آیا بیماری کووید- 19 باعث این امر می شود یا خیر؟ هرچند در بیماران مبتلا به کووید این نوع ریزش سکه ای هم گزارش شده است. در ریزش آره آتا فرد بطور ناگهانی و بدون درد بصورت سکه ای بخشی از موهای سر ، ریش، سبیل یا ابروهای خود را از دست می دهد.

ریزش مو بعد از بیماری کووید

چگونه می توانید از ریزش موی ناشی از استرس در زمان بیماری کووید- 19 جلوگیری کنید؟

اگر یک رویداد استرس زا مانند: عفونت کووید- 19 دارید، اقداماتی که برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارند عبارتند از:
- تغذیه مناسب
- مدیریت استرس
- مراقبت از موها
- خواب خوب

تغذیه مناسب

مو برای رشد و سالم بودن به تغذیه مناسب، به ویژه پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی نیاز دارد. چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل ها، حتما به اندازه کافی از موارد زیر استفاده کنید:
- پروتئین
- آهن
- ویتامین D
- ویتامین C
- فلز روی
- اسید فولیک
- ویتامین2 های گروه b مانند B1,B6,B12
- مکمل های منیزیوم، سلنیوم و سیستیین

مدیریت استرس

استرس می تواند علائم فیزیکی و عاطفی زیادی ایجاد کند و یادگیری مدیریت استرس می تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است اقداماتی وجود داشته باشد که، می توانید برای کمک به کاهش سطح استرس خود انجام دهید، به عنوان مثال:

- ورزش به ویژه یوگا
- ذهن آگاه را تمرین کنید، بطور منظم مدیتیشن انجام دهید.
- روابط سالم داشته باشید.

مراقب از موها

نحوه رفتار شما با موهایتان مهم است و ممکن است بخواهید در نظر بگیرید:

- از مدل موهایی که موها را می کشد خودداری کنید، مانند دم اسبی یا بافته های تنگ افریقایی
- اجتناب از گرمای بیش از حد برای شستشو مو
- اجتناب از شوینده های با سولفات بالا
- نرم کننده و ماسک مو رو کمتر استفاده کنید و موادی استفاده کنید که پارابن نداشته باشند‌.

خواب خوب

- 7 تا 8 ساعت در شب با کیفیت خوب بخوابید.
- قبل از خواب دمنوش های ارامش بخش بخورید و یک ساعت مطالعه کنید.

با پزشک خود در مورد راه های دیگری برای مدیریت سطح استرس خود صحبت کنید.

چه زمانی باید در مورد ریزش مو به علت کووید- 19 به پزشک متخصص پوست و زیبایی مراجعه کنیم؟

اگر ریزش موی شما بیش از 6 ماه طول کشید یا اگر شدت ریزش خیلی زیاد است یا اگر علائم دیگری مانند: لکه های ریزش مو، خارش یا سوزش دارید، حتما به یک پزشک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت مراجعه کنید. ممکن است علل ریزش مو بیماری کووید- 19 نباشد و علت هایی مانند: علل هورمونی، کمبودهای تغذیه ای یا مسایل عفونی مانند قارچ داشته باشید. همچنین ممکن است در زمانی که منتظر رشد مجدد مو هستید، برخی از درمان ها باعث رشد سریع تر شود پس توسعه می شود حتما با پزشک منخصص زیبایی تماس بگیرید.

سخن انتهایی

اگرچه رویش مجدد موممکن است، زمان بر باشد و تحمل آن برای شما سخت باشد، مهم است که صبور باشید و متوجه شوید که موهایتان دوباره رشد خواهند کرد . اما ممکن است مدتی طول بکشد.