۱۰ راه خانگی برای حفاظت از سلامت مو

10 راه خانگی برای حفاظت از سلامت مو

بدن انسان ترکیبی اعجاب انگیز از اندام های درونی و بیرونی است با کارکردی منحصر به فرد و در این میان از پوست و مو به آینه تمام نمای سلامت بدن تعبیر می شود. مو جزئی از بدن ماست که با سلامت اندام های داخلی، ارتباطی مستقیم دارد. در این مقاله سعی شده ۱۰ راه خانگی برای مراقبت از سلامت مو که در نهایت به سلامت کلی بدن ما کمک خواهد کرد را با هم بررسی کنیم.

 

 

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و اگر موضوع مورد بحث ما پوست باشد که مهم ترین عضو ظاهری بدن است، همیشه باید راه های مراقبت از آن را آویزه گوش خود کنیم. ما در این مقاله قصد داریم تا ۵ نکته در مراقبت از پوست را به شما معرفی کنیم.

۵ نکته در مراقبت از پوست

 

۱)‌ فشارهای عصبی و روحی ممنوع

بدون شک فارغ از جنسیت و سن، ریزش مو یکی از دغدغه های روزمره همه ما انسان هاست و با توجه به شرایط زمانی و مکانی این دغدغه بیشتر خواهد شد. قبل از هر چیز باید بدانیم که مو دارای چرخه عمر منظم است: مرحله رشد، استراحت و ریزش. هنگامی که بدن تحت فشارهای عصبی و روحی قرار می گیرد چرخه عمر مو کوتاه تر می شود و مو را سریعتر به مرحله ریزش می رساند. بنابراین یکی از بهترین روش های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو کاهش فشارهای عصبی و روحی است که می توان از طریق ورزش هایی مثل یوگا به آن دست یافت.

 

۲) به میزان کافی پروتئین مصرف کنید

همانطور که گفته شد یکی از چرخه های عمر منظم مو مرحله رشد است و یکی از مهم ترین منابع برای رشد مو پروتئین کافی است. اگر منابع پروتئین بدن کافی نباشد بدن با متوقف کردن مرحله رشد مو، کمبود پروتئین را جبران می کند. پس اگر متوجه شدید که رشد موهای شما در حال کاهش است، لازم است هر چه سریعتر با مصرف منابع پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت و حبوبات آن را جبران کنید.

 

بلفاروپلاستی اصطلاح پزشکی جراحی زیبایی پلک می باشد که جهت رفع شلی و افتادگی پوست، برداشتن بالشتک های چربی کناره های داخلی و خارجی پلک فوقانی و پلک تحتانی انجام می شود.

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

 

۳) کم خونی خود را درمان کنید

مشکلی که امروزه زنان در سراسر دنیا با آن روبرو هستند کمبود آهن (شایع ترین نوع کم خونی) است که تاثیر مستقیمی بر چرخه عمر منظم مو می گذارد. اگر علاوه بر ریزش و کاهش رشد موهای خود علائم دیگری مثل خستگی، سردرد و رنگ پریدگی دارید با مشاوره با پزشک خود در صورت لزوم مصرف قرص های آهن را شروع کنید.

 

۴) رطوبت مو خود را حفظ کنید

یکی از ابزارهایی که این روزها استفاده از آن همه گیر شده و باعث فرم دادن به موها در زمان کوتاه می شود اتو مو و سشوار است. این ابزارها با خشک کردن رطوبت مو در طی یک فرآیند زمانی کوتاه به موهای شما حالت می دهند. اگر چه شما پس از دو ماه استفاده پیاپی متوجه خواهید شد رطوبت مو شما به تدریج در حال کم شدن بوده و مو علاوه بر آنکه شفافیت و درخشش خود را از دست داده به حالت خشک و وز درآمده است. سعی کنید استفاده از این ابزارها را به حداقل برسانید و پس از هر استحمام موهای خود را با روغن هایی مثل روغن آرگان اصل ماساژ دهید علاوه بر آن از رطوبت رسان های مو استفاده کنید.

 

یکی از بیماری های پوستی که به صورت دردناک و بیشتر در آقایان رخ می دهد، جوش یا آکنه روی پوست سر و به اصطلاح جوش کف سر است. علت بروز این بیماری پوستی و روش های درمان آن، موضوعی است که ما در این مقاله به آن می پردازیم. پس اگر می خواهید بیشتر از جوش کف سر؛ دلایل و درمان آن بدانید، با ما همراه باشید.

جوش کف سر؛ دلایل و درمان

 

۵) مصرف ویتامین B را فراموش نکنید

یکی از نشانه های سلامت بدن داشتن موهایی سالم است و در این توازن سلامت بدن ویتامین B نقش بسیار مهمی دارد. ویتامین B نه تنها چرخه عمر مو را افزایش می دهد بلکه در سلامت و کیفیت نوع مو هم نقش مهمی دارد. همچنین مصرف خانواده ویتامین B باعث کاهش استرس های عصبی در بدن شده و به نحو چشمگیری در سلامت و رشد مو تاثیر گذار می باشد. بنابراین در چکاپ های دوره ای خود از پزشک خود بخواهید میزان ویتامین B در بدن شما را کنترل و در صورت نیاز برای شما مصرف ویتامین B را تجویز نماید.

 

۶) سیگار نکشید

یکی از بدترین عوارض استفاده مکرر از سیگار تغییر بافت ها و سلول های بدن است که در این بین موها نیز از عوارض این تغییرات در امان نیستند. همچنین بودن در معرض هوا و محیط زیست آلوده نیز منجر به تغییر کیفیت سلامت مو خواهد شد.

 

۷) تیروئید خود را کنترل کنید

گاها پیش آمده که بدن تمامی ویتامین های لازم جهت رشد و سلامت مو را دارد ولی کماکان علائمی مثل ریزش مو و یا سفیدی مو غیر طبیعی دیده می شود. هورمون های بدن ما تاثیر بسزایی در پدیده های فیزیولوژیک بدن ما دارند و اختلالات تیروئیدی یکی از شایع ترین آنهاست که تاثیر مستقیمی بر سلامت مو می گذارد.

 

مزوتراپی روشی است كه در آن ويتامين ها، مواد معدنی، آنتی اكسيدان ها و ديگر مواد مورد نياز پوست به صورت مستقيم تزریق می شوند. مزوتراپی بر حسب ماده تزریقی انواع مختلفی دارد. مزوتراپی از کلمه یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌ آید.

مزوتراپی چيست؟

 

۸) موهای سفید خود را نکنید

یکی از باورهای غلط از گذشته تا امروز این بوده که اگر موهای سفید خود را بکنید تعداد موهای سفید شما به فاصله کوتاهی بیشتر خواهد شد. این باور امروزه کاملاً نقض شده ولی مشکل دیگری که محققان به آن دست یافته اند این است که با کندن موهای سفید امکان رشد مجدد مو با مشکلاتی همراه خواهد بود.

 

۹) از رنگ موهای بدون آمونیاک استفاده کنید

علاقه به تغییر رنگ مو واکنشی کاملاً طبیعی نسبت به زیبا دیده شدن است بنابراین تصور اینکه موهای خود را رنگ نکنیم دور از ذهن به نظر میرسد اما در این بین می توانیم از رنگ هایی استفاده کنیم که عوارض کمتری بر کیفیت و سلامت مو خواهد داشت. معمولا در اکثر رنگ موهای تجاری از امونیاک به عنوان ماده اصلی استفاده می شود. این ماده با تغییر در Ph موی طبیعی باعث ایجاد تغییر رنگ در مو طبیعی می شود اما این تغییر ساختار در درازمدت باعث تغییر فیزیکی مو شده و به شدت به سلامت مو آسیب می رساند. پس از چند دوره مصرف رنگ مو به وضوح می توانید تاثیر آن را در نازک شدن تارمو و خشکی و وزی مو مشاهده نمایید. بهترین روش جلوگیری از اینگونه آسیب ها به مو استفاده از رنگ مو بدون آمونیاک می باشد که تاثیر مخرب آن بر سلامت مو به مراتب کمتر از رنگ های با آمونیاک است. لذا فراموش نکنید این بار که به آرایشگاه می روید از آرایشگر خود بخواهید که حتماً از رنگ مو بدون آمونیاک برای زیبایی مو شما استفاده کند.

 

۱۰) در فاصله زمانی ۶ ماهه موهای خود را اصلاح کنید.

با در نظر گرفتن آلودگی های محیطی ناشی از  زندگی در شهرها، آلودگی های هوا تاثیر بسزایی در شکننده شدن ساقه مو خواهد داشت بنابراین کوتاه کردن و مرتب کردن مو باعث از بین رفتن موخره و یا ساقه های آسیب دیده و شکننده می شود و موجب می شود موها پرپشت تر و درخشان تر به نظر برسد.

 

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]