کرم ضد آفتاب و انواع آن

کرم ضد آفتاب و انواع آن

در این مقاله خانم دکتر کوثر هدایت قصد دارد راجع به کرم ضد آفتاب صحبت کند، کرمی که عضو جدا ناشدنی از هر فردی در طول زندگی محسوب می شود و جلوی بسیاری از بیماریهای پوستی را می گیرد. ضد آفتاب یک راه مهم برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید است و طیف گسترده ای برای انتخاب دارد. در اینجا توضیحات اجمالی خواهیم داد که چگونه می توانیم بفهمیم بهترین گزینه برای انتخاب کرم ضد آفتاب کدام است؟ ولی در نظر داشته باشید مطمئنترین انتخاب کرم ضد آفتاب زمانی است که با مراجعه به پزشک و تشخیص او صورت بگیرد.ما اینجا در کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت منتظر شما عزیزان هستیم.

معرفی

UV چیست؟

همه در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید هستیم. خورشید قوی ترین منبع تابش فرابنفش در محیط ما است. انتشارات خورشیدی شامل نور مرئی، گرما (infra red)و اشعه ماوراء بنفش (UV: ultra violet) است.
طیف اشعه ماوراء بنفش به سه ناحیه به نام های UVA ، UVB و UVC تقسیم می شود. با عبور نور خورشید از جو ، تمام UVC و بیشتر UVB جذب بخار آب ، اکسیژن و دی اکسید کربن می شوند. UVA به میزان قابل توجهی توسط جو فیلتر نمی شود.

تفاوت بین UVA ، UVB و UVC چیست؟

سه نوع اشعه ماوراء بنفش با توجه به طول موج آنها وجود دارد. آنها از نظر فعالیت بیولوژیکی و میزان نفوذ به پوست متفاوت هستند. هرچه طول موج کوتاه تر باشد، اشعه ماوراء بنفش مضرتر است. با این حال، طول موج کوتاه تراشعه ماوراء بنفش کمتر قادر به نفوذ به پوست است.

ناحیه UV محدوده طول موج 100-400 نانومتر را پوشش می دهد و به سه باند تقسیم می شود:
1- (400-315 nm) UVA 
2- (315-280 nm) UVB 
3- (280-100 nm) UVC 

UVC با طول موج کوتاه مخرب ترین نوع تابش UV است. اما به طور کامل توسط جو فیلتر شده و به سطح زمین نمی رسد. هرچند با وجود آسیب های لایه ازون این مورد مورد بحث است.

طول موج متوسط UVB از نظر بیولوژیکی بسیار فعال است اما نمی تواند به لایه های سطحی پوست نفوذ کند. مسئول دیر برنزه شدن و سوزاندن است. علاوه بر این اثرات کوتاه مدت، پیری پوست را افزایش می دهد و به طور قابل توجهی باعث ایجاد سرطان پوست می شود. بیشتر UVB خورشیدی توسط جو فیلتر می شود.

طول موج نسبتاً طولانی UVA تقریبا 95 درصد از تابش اشعه ماوراء بنفش را به سطح زمین می رساند. می تواند به لایه های عمیق پوست نفوذ کند و مسئول برنزه شدن فوری است. علاوه بر این، به پیری و چین و چروک پوست نیز کمک می کند. برای مدت طولانی تصور می شد که UVA نمی تواند آسیب دائمی ایجاد کند. مطالعات اخیر به شدت نشان می دهد که این طول موج هم ممکن است باعث افزایش سرطان پوست شود.

 

 

کدام عوامل محیطی بر روی اشعه ماوراء بنفش فرد تأثیر می گذارد؟

زمان سال و زمان روز

سطوح اشعه ماوراء بنفش عمدتاً با ارتفاع خورشید در آسمان متفاوت است و در عرضهای جغرافیایی میانی در ماههای تابستان در ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر بویژه در دوره 4 ساعته نزدیک ظهر خورشیدی بیشترین میزان را دارد. در این زمانها اشعه های خورشید مستقیم ترین مسیر را به سمت زمین طی می کنند. در مقابل ، در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر اشعه های خورشید با زاویه بیشتری از جو عبور می کنند. در نتیجه اشعه ماوراء بنفش بسیار بیشتری جذب می شود و کمتر به زمین می رسد.

عرض جغرافیایی
سطح اشعه ماوراء بنفشی که به زمین می رسد در عرض های جغرافیایی نزدیکتر به خط استوا بیشتر است. نزدیکتر به خط استوا، پرتوهای خورشید فاصله کمتری برای عبور از جو دارند و بنابراین اشعه مضر فرابنفش کمتری جذب می شود.

ارتفاع
با افزایش ارتفاع، جو کمتری برای جذب اشعه ماوراء بنفش در دسترس است. با هر 1000 متر ارتفاع، سطح UV تقریباً 10 درصد افزایش می یابد.

ابر و مه
مراقب باشید که میزان تابش اشعه ماوراء بنفش از ابرها را دست کم نگیرید.

بسیاری از سطوح تابش اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کنند و به میزان کلی اشعه ماوراء بنفش اضافه می کنند. در حالی که علف، خاک یا آب کمتر از 10 درصد تابش اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کنند، ماسه حدود 15 درصد و کف دریا حدود 25 درصد اشعه را منعکس می کند. برف تازه بازتاب کننده خوبی است و تقریباً اشعه ماوراء بنفش افراد را دو برابر می کند. وقوع مکرر برف کوری یا فوتکراتیت در اسکی بازان تأکید می کند که اقدامات محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش بازتاب شده از سطح زمین بسیار اهمیت دارد.

سطوح ماوراء بنفش در آسمان بدون ابر بیشترین میزان را دارد و پوشش ابر به طور کلی قرار گرفتن فرد در معرض اشعه را کاهش می دهد. با این حال، ابرهای سبک یا نازک تأثیر کمی دارند و حتی ممکن است به دلیل پراکندگی سطح UV را افزایش دهند. فریب یک روز ابری یا یک نسیم خنک را نخورید! حتی اقامت طولانی مدت در سایه، به عنوان مثال بین ساختمانها، ممکن است در یک روز با سطوح بالای اشعه ماوراء بنفش به یک فرد حساس آفتاب سوختگی دهد.

ازن
ازن مقداری از اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند که در غیر این صورت به سطح زمین می رسید. سطح ازن در طول سال و حتی در طول روز متفاوت است.

بازتاب زمین
اشعه ماوراء بنفش در سطوح مختلف منعکس یا پراکنده می شود، به عنوان مثال: برف می تواند تا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش، ماسه خشک ساحل حدود 15 درصد و کف دریا را حدود 25 درصد منعکس کند.

 

 

فاکتور محافظت در برابر آفتاب چیست؟ (SPF)

SPF یک معیار علمی است. Sun protection factor و بیانگر آن است که خطر آسیب پوست به دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب چقدر کمتر است.
تمرکز بر زمانی است که طول می کشد تا اشعه UVB از طریق کرم ضد آفتاب عبور کرده و باعث قرمز شدن پوست شود، در مقایسه با زمانی که این کرم ضد آفتاب وجود ندارد.
این عامل با تقسیم دوز تابش خورشید مورد نیاز برای ایجاد قرمزی پوست با دوز مورد نیاز برای ایجاد قرمزی بدون کرم ضدآفتاب محاسبه می شود.

SPF = دوز تابش آفتاب سوختگی با کرم ضد آفتاب / دوز تابش آفتاب سوختگی بدون کرم ضد آفتاب

این محاسبه بر اساس استفاده از 2 میلی گرم ضد آفتاب برای هر سانتیمتر مربع سطح پوست است.

اگر سوختن پوست با کرم ضد آفتاب 15 برابر بیشتر از زمان استفاده از کرم ضد آفتاب طول بکشد، SPF 15 است.

از نظر تئوری، اگر تحت شرایط خاص ماوراء بنفش، قرمز شدن پوست بدون محافظت 10 دقیقه طول بکشد، کرم ضد آفتاب با 30 SPF به مدت 300 دقیقه یا 5 ساعت که 30 برابر بیشتر است از این امر جلوگیری می کند.

با این حال این تصور که کرم ضدافتاب با spf بالا میتواند کاملا از شما در مقابل آفتاب محافظت کند اشتباه است. کرمهای با spf بالاتر فقط تاحدی اثربخشی بیشتری دارند بطوری که اگر محافظت کرم ضدافتاب با spf30 در حد ۹۶ درصد باشد محافظت کرم ضدآفتاب با spf50 در حد ۹۸ درصد و کرمهای با SPF 100 در حد ۹۹ درصد است.
درضمن این تصور اشتباه است که، با ضدآفتاب های با SPFبالاتر، فرد می تواند مدت زمان بیشتری را در زیر نور خورشید بگذراند.

عوامل دیگر نیز تأثیرگذار هستند مانند:

شرایط آب و هوایی
زمان روز
نوع پوست
نوع پوشش
ژنتیک و نژاد فرد
سایر عوامل محیطی و فردی
نحوه استفاده‌ از لوسیون یا کرمهای ضدافتاب
به عنوان مثال، اکثر مردم فقط 25 تا 50 درصد از مقدار توصیه شده را مصرف می کنند.

علاوه بر این، اثر انسداد حداکثر پس از 2 تا ۴ ساعت از بین می رود. پس از آن، ضد آفتاب باید دوباره استفاده شود.

 

چند درصد اشعه ماوراء بنفش توسط SPF مسدود می شود؟

همانطور که بالاتر اشاره شد کرم های ضدآفتاب با SPF های مختلف به شرح زیر است:
SPF 15 حدود 93 درصد از کل اشعه های UVB را مسدود می کند.
SPF 30 حدود ۹۷درصد اشعه را فیلتر می کند. به عبارت دیگر SPF ۱۵ به 7 تا از 100 فوتون اجازه عبور می دهد.
SPF 30 اجازه می دهد 3 تا از 100 فوتون از طریق آن از سطح پوست عبور کنند.
SPF 50 میتواند UVB را تقریبا کامل در حد 98 درصد پوشش دهد.

بنابراین ، SPF 30 نیمی از تابشی را که SPF 15 به پوست شما می رساند ، مسدود می کند. این موضوع کمی پیچیده است ، اما برای ساده نگه داشتن آن ، اکثر متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب با SPF 15 یا SPF 30 را کافی توصیه می کنند.

چرا که، یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 فقط 4 درصد بیشتر از کرم ضد آفتاب SPF 15 از شما محافظت می کند.
این درصد نشان می دهد که هیچ کرم ضد آفتابی تمام UVB را مسدود نمی کند. همچنین نشان می دهد که افزایش ظاهری SPF قدرت مسدود کردن را تنها در درصد کمی افزایش می دهد.

 

 

توضیح بسیار مهم:

چرا از ضد آفتاب با SPF واقعا بالا استفاده نمی کنید؟

کرم های ضد آفتاب با SPF واقعا بالا، مانند SPF 75 یا SPF 100، محافظت قابل ملاحظه ای بیشتر از SPF 30 را ارائه نمی دهند و مردم را گمراه می کنند و فکر می کنند که محافظت بیشتری از آنچه در واقع انجام می دهند، دارند. در نتیجه ممکن است حجم کمتری استفاده کنند و یا کمتر تکرار کنند.

علاوه بر این، برای داشتن طیف وسیع حفاظت، حفاظت از UVA باید حداقل 1/3 حفاظت UVB باشد. کرم های ضد آفتاب با SPF بالا معمولاً حفاظت در برابر UVB بسیار بیشتری نسبت به UVA ارائه می دهند، بنابراین حس محافظتی کاذب را ارائه می دهند.

 

نتیجه گیری

در انتها باید ذکر کنم برندهای ضد آفتاب زیادی در جهان وجود دارد که کمپانی های مختلفی آنها را تولید می کند، ولی حقیقتا بر اساس شهرت یا قیمت بالا و دیگر نکات ما نمی توانیم آنها را خریداری کنیم زیرا نه پوست خود را کامل می شناسیم و نه از کیفیت آنها خبر داریم، لذا تقاضا دارم برای یک انتخاب درست همین الان با کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]