لیزر مو های زائد

لیزر مو های زائد

لیزر مو های زائد

مقدمه

هر خانمی دوست دارد دست ها و پاهایش همیشه فوق العاده صاف و بدون مو داشته باشد. اما متاسفانه هیچ راه حل همیشگی وجود ندارد. جلسات طولانی اصلاح با تیغ یا اپیلاسیون بسیار در گذشته انجام می شد، اما بهترین درمان برای موهای زائد، لیزر است. دستگاه های لیزر هر روز پیشرفته تر می شوند.


لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد، یک روش غیر تهاجمی از بین بردن موهای زائد است که، به کاهش موهای ناخواسته بدن کمک می کند. این یکی از محبوب ترین روش های پوستی در حال حاضر است و افراد بیشتری برای خلاص شدن از شر موهای زائد از این روش استفاده می کنند.

دراین روش، اشعه لیزر ملانین موهای شما را با یک پرتو متمرکز نور هدف قرار می دهد. نور به گرما تبدیل می شود و به بالج فولیکول مو در فولیکول مو که مسئول رشد مو است، آسیب می رساند و رشد مو را متوقف می کند یا روند رشد مو را به تاخیر می اندازد. اگر این آسیب گرمایی کامل باشد فولیکول مو برای همیشه از بین می رود ولی اگر آسیب نسبی باشد ممکن است رشد مو برای ماه ها به تاخیر بیفتد.


آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

لیزر موهای زائد به طور کلی بی خطر است. اگر از روش های سنتی رفع موهای خسته شده اید، ممکن است به لیزر موهای زائد علاقه مند باشید. درمان‌های لیزری مو که توسط متخصص پوست همچون خانم دکتر کوثر هدایت ارائه می‌شود، با جلوگیری از رشد موهای جدید عمل می‌کند. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد بی خطر است.

با این حال، بحث در مورد عوارض جانبی لیزر موهای زائد زیاد است. اگرچه عوارض جانبی موقت و جزئی ممکن است بعد از لیزر رخ دهد، اما این عوارض دائمی نیست.


عوارض جانبی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد با استفاده از لیزرهایی با وسعت پالس کوچک و با حرارت بالاانجام می شود.

پس از لیزر ممکن است بلافاصله فرد عوارض جانبی موقتی داشته باشد.

لیزر موهای زائد ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد مانند:

- تغییر رنگ پوست بعد از لیزر

- خارش

- قرمزی و تورم در اطراف ناحیه تحت درمان

اما این عوارض زیاد دوام ندارند، در واقع در اکثر موارد دو یا سه روز بیشتر طول نمی‌کشند.

تحریک پوست و تغییرات رنگدانه شایع ترین عوارض جانبی هستند.


قرمزی و تحریک پوست بعد از لیزر

حذف موهای زائد از طریق لیزر می تواند باعث تحریک موقت پوست شود. همچنین ممکن است، منجر به قرمزی و تورم خفیف در ناحیه تحت درمان شود.

این قرمزی و تورم اطراف فولیکول مو اغلب نتیجه تنظیم درست انرژی و آسیب کامل فولیکول مو در اثر لیزر است و نشانه پاسخدهی بهتر لیزر می باشد.

بعد از اغلب روشهای حذف مو مانند اپیلاسیون و شیو هم ممکن است قرمزی مشاهده شود.

دکترمتخصص و با تجربه پوست ممکن است، قبل از لیزر مو از بی حسی موضعی استفاده کند تا درد حین انجام لیزر را به حداقل برساند. استفاده از کولینگ و سرمایش مناسب هم در کاهش درد موثر است.

در کلینیک تخصصی دکتر کوثرهدایت علاوه بر استفاده از دستگاه های لیزر معتبر مانند کندلا امریکایی، از کولینگ بسیار قوی جهت کاهش درد بیماران استفاده می شود.

سوزش کلی معمولا ظرف چند ساعت پس از لیزر از بین می رود.

می توانید از کیسه های یخ برای کمک به کاهش تورم و هر گونه درد استفاده کنید. در هرساعت تنها چند دقیقه آیس پک یا کیسه یخ را روی پوستتان قرار دهید و از تماس مستقیم یخ با پوستتان خودداری کنید.

اگر علائمی فراتر از تحریک جزئی را تجربه کردید، یا اگر عوارض جانبی بدتر شد، باید با پزشک متخصص زیبایی خود تماس بگیرید.

 

لیزر مو های زائد


آیا رنگدانه های پوست بعد ازلیزر تغییر می کند ؟

پس از لیزر درمانی، ممکن است متوجه پوست کمی تیره یا روشن تر شوید. اگر پوست روشنی دارید، احتمال بروز لکه های تیره تر بیشتر است و بر عکس در پوستهای تیره و گندمی احتمال بروز لک های روشن تر بدنبال سوختگی و اسیب پوست بیشتر می باشد. با این حال، مانند تحریک پوست، این تغییرات موقتی هستند و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند.

اما اگر این تیرگی و رنگ پریدگی پوست بعد از دوهفته رفع نشود، می توان درمان هایی را انجام داد تا پروسه درمان کوتاه تر شود حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

عکس این موضوع در مورد افرادی است که، پوست تیره دارند، که ممکن است به دنبال لیزر بویژه در ناحیه زیربغل و ژنیتال، روشن تر شدن پوست آن ناحیه را تجربه کنند.


چه مدت طول می کشد تا لکه های قهوه ای بعد از لیزر محو شوند؟

هنگام درمان لکه های قهوه ای یا (هایپرپیگمانتاسیون) یا ملاسما، ممکن است پوست در ناحیه تحت درمان شروع به تیره شدن کند. این به خصوص زمانی اتفاق می افتد که رنگدانه قهوه ای در لایه های پوست شما وجود داشته باشد. این لکه قهوه ای پس از 7 تا 14 روز ناپدید می شود، اگر رنگدانه عمیقاً در لایه های پوست قرار گیرد، به خصوص در مورد ملاسما، قبل از اینکه متوجه کاهش لکه های قهوه ای خود شوید و کاهش تغییر رنگ عمومی، یک سری درمان لازم است.

اگرچه ممکن است نتوانید به طور کامل لکه ها را از بین ببرید، اما ممکن است، بتوانید آنها واضحا کاهش دهید.


چه مدت طول می کشد تا پوست پس از لیزر درمانی بهبود یابد؟

پوست بعد از انجام لیزر به مدت دو یا سه روز کمی التهاب دارد که، طبیعی است و برطرف می شود و حذف موهایی که لیزر شدند ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد.


آیا عوارض جانبی لیزر مو شدید نخواهد بود؟

به ندرت، لیزر موهای زائد می تواند منجر به عوارض جانبی شود. اگر از دستگاه لیزر خانگی استفاده می کنید، یا اگر برای انجام لیزر تکنیسین هایی باشند که، آموزش ندیده و گواهی نامه ندارند، خطر عوارض جانبی لیزر افزایش می یابد.

عوارض نادر لیزر موهای زائد عبارتند از:

- رشد بیش از حد مو در ناحیه درمان: در برخی از افراد به ویژه نژاد مدیترانه ای و پوستهای گندمی تر، در حوالی ناحیه تحت درمان اگر موها کرکی باشند احتمال ضخیم شدن انها بدلیل تحریک شدن توسط حرارت زیر پوست وجود دارد.

- تغییرات در بافت کلی پوست: اگر اخیراً برنزه شده باشید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سوختگی و لک باشید.

-در برخی افراد حساسیت به نور لیزر وجوددارد که می تواند باعث کهیر و قرمزی و التهاب شود.

- تاول و پوسته پوسته شدن پوست: این اثرات ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب خیلی زود پس از عمل ایجاد شود.

- در صورت بروز هر یک از این علائم پس از لیزر موهای زائد با پزشک متخصص زیبایی خود تماس بگیرید.


آیا می توان از لیزر موهای زائد در دوران بارداری استفاده کرد؟

این روش در دوران بارداری توصیه نمی شود.

بعد از پایان بارداری میتوانید برای موهای زائد که در دوران بارداری شما رشد کرده اند، از لیزر موهای زائد استفاده کنید. نواحی رایج افزایش رشد مو شامل سینه ها و شکم است. با این حال، در بیشتر موارد، این موها خود به خود می ریزند، بنابراین اگر تا پایان بارداری خود صبر کنید، ممکن است نیازی به لیزر نداشته باشید.

اگر باردار هستید و به دنبال لیزر موهای زائد هستید، تا بعد از زایمان صبر کنید.

پزشک شما احتمالاً توصیه می کند که چند هفته صبر کنید تا ایمن باشید. به نظر دکتر کوثرهدایت بهتر است، لیزر موی زائد بعد از بارداری تا ۶ ماه به تاخیر بیفتد تا شرایط هورمونی بدن به حالت پایه برگردد و اثربخشی لیزر بیشتر شود.


آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث سرطان شود؟

این که، لیزر موهای زائد می تواند باعث سرطان شود یا نه نگرانی بوده که سالهاست رد شده و تاکنون شواهدی گزارش نشده است.

لیزرهای مختلفی برای درمان آسیب های ناشی از نور خورشید و چین و چروک استفاده می شود. لیزرهای مورد استفاده در حذف موهای زائد یا سایر روش‌های پوستی دارای حداقل تابش هستند. به علاوه، حداقل مقدار تابش لیزر فقط روی سطح پوست اعمال می شود. بنابراین، این لیزرها خطر ابتلا به سرطان را ندارند.


آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث ناباروری شود؟

همچنین این یک افسانه است که لیزر موهای زائد می تواند باعث ناباروری شود. در حین لیزر فقط سطح پوست تحت تأثیر لیزر قرار می گیرد، بنابراین تشعشعات حاصل از این روش نمی تواند به هیچ یک از اندام های شما نفوذ کند.


اگر در حال حاضر قصد بارداری دارید، در مورد خطرات احتمالی با پزشک زیبایی متخصص صحبت کنید.


قبل از لیزر موهای زائد چه باید کرد؟

اگر تصمیم به لیزر موهای زائد دارید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از لیزر موهای زائد برای انواع پوست در نظر بگیرید.

- قبل از انجام لیزر موهای زائد، به ویژه در دو تا سه هفته آخر قبل لیزر به غیر از شیو کردن موهای زاید با ژیلت یا تیغ از سایر روش های رفع موهای زائد خودداری کنید.

- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید شدید به ویژه با هدف برنزه شدن برای مدت زمان مقرر شش ماه قبل از عمل خودداری کنید. حتی پس از اتمام عمل نیز باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دور بمانید.

- استفاده از محصولات پوستی خشن و لایه بردارهای شدید که ممکن است روی پوست شما تأثیر بگذارد را متوقف کنید.

- از مصرف داروهای ضد التهابی که ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهند خودداری کنید.

- اگر از هر نوع بثورات یا عفونت یا زگیل رنج می برید، از انجام این عمل خودداری کنید.


در کلینیک تخصصی دکتر کوثرهدایت جهت رفاه بیشتر مراجعین، علاوه بر مواد ضدعفونی کننده ویژه از سری اختصاصی هرفرد برای لیزر استفاده می شود تا احتمال بروز و انتقال بیماری های عفونی، واگیردار مانند وارت یا زگیل به حداقل برسد.

نکات مراقبتی بعد از لیزر موهای زائد

پس از یک جلسه لیزر موهای زائد شدید، طبیعی است که چند عارضه جانبی را احساس کنید.

ممکن است احساس گرما در ناحیه و قرمزی خفیف بسیار شبیه به آفتاب سوختگی داشته باشید. این عوارض جانبی طبیعی معمولاً در یک دوره زمانی 24-48 ساعت پس از هر جلسه از بین می روند.

عوارض جانبی پس از چند جلسه اول که معمولاً موها ضخیم هستند، آشکارتر است در طول درمان، موها نازک تر و کمتر می شوند و عوارض جانبی آن کمتر می شود.

مهم است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید، و اگر بیرون می روید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

بلافاصله بعد از لیزر لباس های گشاد نخی و راحت بپوشید تا به پوست درمان شده شما اجازه تنفس بدهد.

تا چند روز از ورزش خودداری کنید.

از آرایش کردن در محلی که تازه لیزر کردید تا رفع التهاب پوست آن محل خودداری کنید.

قبل از انجام لیزر هرگونه ماده ارایشی یا کرم روی پوست و مام زیر بغل را کاملا پاک کنید تا دچار لک نشوید.


حرف پایانی

به طور کلی، لیزر موهای زائد برای اکثر افراد بی خطر و موثر است. به عنوان یک اقدام احتیاطی، نباید این عمل را در نزدیکی چشم یا در دوران بارداری انجام دهید. در صورت بروز علائم نادر پس از لیزر موهای زائد به پزشک زیبایی متخصص مراجعه کنید.

همچنین، بدانید که این روش حذف دائمی و تضمینی مو نیست. هرچند موثرترین روش حذف مو در دنیا لیزر است، ولی بهتر است بعد از پایان جلسات لیزر سالی یک بار لیزر موی زاید تکرار شود .

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]