جوشهای سر سیاه بینی

جوشهای سیاه بینی

 

جوش های سر سیاه چیست؟

جوش های سرسیاه منافذ مسدود شده ای هستند که، در نتیجه تجمع باکتری ها، کثیفی، کراتین و چربی ایجاد می شوند. وقتی همه اینها در معرض هوا قرار می‌گیرند، اکسیده می‌شوند و سطح پوست را تیره می‌کنند.


چرا بینی معمولا پوشیده از جوش های سرسیاه است؟

از آنجایی که بینی از غدد چربی زیادی (بیشتر از بقیه قسمت های صورت) تشکیل شده است، احتمال ایجاد جوش های سرسیاه در این ناحیه بیشتر است. این شکل از آکنه در زیر پوست بینی قرار می گیرد، به همین دلیل است که برطرف کردن آنها دشوار است.


علت جوشهای سر سیاه چیست؟

1- افزایش چربی، آلودگی های محیطی و تجمع سلول های مرده پوست عامل ایجاد جوش های سر سیاه روی بینی شما هستند.معمولا زمینه ژنتیکی هم در این زمینه نقش ایفا میکنند.
خانم دکتر کوثر هدایت، متخصص پوست توضیح می دهد: "جوش های سرسیاه اساساً تجمع پوست و سلول های مرده ای هستند که، در منافذ روی بینی قرارمی گیرند و در نتیجه، به شکل یک نقطه سیاه قابل مشاهده است.
جوش های سرسیاه ممکن است که، به دلیل مسدود شدن بخشی از فولیکول های مو در منافذ و سلول های مرده پوست ایجاد شود.

2- آب و هوای گرم نیز یکی دیگرازعلتهای جوش های سر سیاه است.
در حالی که آب و هوا به خودی خود باعث "کوچک شدن" یا "باز شدن" منافذ پوست نمی شود. زمانی که پوست اکسیده و تیره شد، ایجاد جوش های سر سیاه بیشتر می شود.
گرما می‌تواند باعث ایجاد جوشهای سر سیاه شود.
هرگز ایده بدی نیست که، در روزهای مخصوصاً با تعریق یا بعد از باشگاه، با دستمال مرطوب صورت خود را تمیز کنید. این کار عرق اضافی را از بین می برد، از تجمع چربی و سلول های پوست در منافذ شما جلوگیری می کند. در انتخاب دستمان مرطوب دقت فرمایید که، محصولات مورد تایید متخصصین وهمچنین فاقد مواد حساسیت زا باشد.


بهترین راه ها برای از بین بردن جوش های سر سیاه روی بینی چیستما در کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت، خبرهای خوبی در مورد چگونگی خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه روی بینی داریم. روش‌های بی‌خطری را برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه در اینجا با شما عزیزان به اشتراک می گزاریم.

1- استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید جوش های سر سیاه را کاهش می دهد.

استفاده از اسید سالیسیلیک جوشهای سر سیاه را کاهش می هد. این بتا هیدروکسی اسید به حذف چربی اضافی و لایه برداری سلول های مرده از سطح پوست کمک می کند. به دنبال پاک ‌کننده‌ای باشید که، حاوی 2٪ اسید سالیسیلیک باشد. با استفاده از این محصولات علاوه بر پوستی شفاف تر، جوش های زیر پوستی کمتری را تجربه خواهید کرد.


2- تمیز کردن دو بار در روزجوشهای سرسیاه نیز می تواند به کاهش آن کمک کند.

خانم دکتر کوثر هدایت، همچنین بر اهمیت استفاده از پاک کننده دو بار در روز تاکید می کند. برای کاهش ظاهر منافذ بزرگ، با تمیز نگه داشتن آنها شروع کنید. از یک پاک کننده ملایم دو بار در روز استفاده کنید، اما باید بعد از تعریق نیز از آن استفاده کنید تا، از تجمع چربی جلوگیری کنید. استفاده از یک پاک کننده لایه بردار یک بار در هفته نیز کمک می کند، زیرا سلول‌های مرده پوست را که منافذ پوست را می‌بندند، می‌شکند و می‌تواند ظاهری صاف‌تر به پوست شما بدهد. اسکراب لایه بردار را امتحان کنید." نمونه های محصولات اسکراب: اسکرابر لافارر ، هیدرودرم ، ژل اسکراب زردآلو پرایم "

 

3- استفاده از رتینوئیدها منافذ سیاه پوست را به حداقل می رساند.

رتینوئیدها می توانند اندازه منافذی را که در نتیجه گرفتگی و آسیب نور خورشید بزرگ شده اند، کاهش دهند.
دکتر کوثر هدایت توضیح می‌دهد: با استفاده از محلول رتینوئید موضعی، می‌توانید باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند را حل کنید و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را هم ‌زمان درمان کنید.
رتینوئیدها به گردش سلول های پوست و کاهش جوش های سر سیاه و همچنین آسیب های ناشی از نور خورشید کمک می کنند، اما همچنین پوست شما را مستعد آسیب های خورشید می کنند. مطمئن شوید که از SPF روزانه برای کمک به محافظت از پوست خود استفاده می کنید. "رتینویید های مناسب همانند: کرم رتینول اسکین وان ، سرم رتینالدئید ویتالایر، کرم ایزوترتینویین، ژل دیفرین و کرم کترلپ".


4- استفاده از کرم ضدآفتاب، جوش های سر سیاه را به حداقل می رساند.

خانم دکتر کوثر هدایت می گوید: «شما باید همیشه از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود و جلوگیری از بدتر شدن منافذ بزرگ استفاده کنید.کرم های ضد آفتاب فاقد چربی و فیوژن واتر براین این منظور ایده آل هستند.


5- درمان های لیزری خاص می تواند به کاهش جوش های سر سیاه کمک کند.

اگر متوجه شدید که جوش‌های سر سیاه بر روی پوستتان ثابت شده است، خانم دکتر کوثر هدایت پیشنهاد می‌کند، به دنبال درمان باشید. او توضیح می‌دهد: درمان های لیزری با ایجاد آسیب‌های ریز کنترل‌شده به پوست کار می‌کند و به پوست اطراف جوشهای سیاه سیگنال می‌دهد تا کلاژن تولید کند که به کاهش منافذ بزرگ شده کمک می‌کند. درمان هایی مثل لیزر آر اف فرکشنال کمک می‌کند تا منافذ پوست صورت از جمله منافذ روی بینی بسته تر شود ،انجام روتین میکرودرم ابریژن و پاکسازی صورت با فواصل دو تا سه بار در سال نیز می تواند به جلوگیری کمدون ها و آکنه ها کمک شایعی کند. در نهایت لیزر co2 فرکشنال با تخریب لایه های سطحی اپیدرم با کمک به بازسازی مجدد پوست در بسته تر شدن منافذ و جوانسازی سطح پوست موثر است.

"این روش تحریک کلاژن برای چین و چروک، بافت و اندازه منافذ نیز مفید است."

 

جوشهای سر سیاه بینی

 


برای جلوگیری از جوش های سر سیاه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

1- هنگام بلند شدن، قبل از خواب و بعد از تعریق صورت خود را بشویید.
2- پاک کننده های غیرساینده را با استفاده از نوک انگشتان خود به آرامی روی پوست خود قرار دهید. با دستمال یا اسفنج می توان بر روی پوست خود مالش دهید.
3- از محصولات پوستی بدون الکل استفاده کنید .
4- از آفتاب دوری کنید زیرا، برخی از داروهای آکنه می توانند پوست شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس تر کنند.
5- قسمتهای چرب پوست را مرتب شستشو دهید و یا با تونر مناسب پاک ‌کنید.
6- تعداد دفعات لمس صورت خود را محدود کنید.
7- روبالشی را بیشتر عوض کنید.
همچنین، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که برخی از غذاها می‌توانند آکنه را بدتر کنند. مانند: شکلات، و غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند نان و چیپس غذاهای چرب و لبنیات کم چرب نیز جزو این دسته هستند.


آیا درمان های خانگی برای جوش های سر سیاه وجود دارد؟

چند درمان وجود دارد که ممکن است، به درمان جوش های سر سیاه کمک کند:


روغن درخت چای : روغن درخت چای می تواند از گسترش جوشهای سیاه جلوگیری کند، یا گسترش آن را کندتر کند. مقدار کمی روغن چای را روی یک تکه پنبه ای بمالید و روی جوش های سرسیاه خودبکشید محصولات اردینری ،سیوند ،دلبستو، اویدرم و بسیاری از محصولات ضد جوش دیگر نیز حاوی ترکیبات روغن درخت چای هستند.


اسکراب های شکر یا نمک : اسکراب های شکر و نمک سلول های مرده روی سطح پوست شما را خراشیده (لایه برداری می کند).صورت خود را خیس کنید، یک اسکراب نمک یا شکر را روی نواحی آسیب دیده خود بمالید و پوست خود را با حرکات دایره ای کوچک تا 30 ثانیه ماساژ دهید. پس از اتمام کارصورت خود را با آب بشویید. استفاده از ماسک های ذغال و ماسک خاک رس هر دو تا یک هفته یک بار بر حسب نوع پوستتان می‌تواند مناسب باشد.

چای سبز : برگ های سبز چای سبز می تواند به کاهش جوشهای سیاه پوست شما کمک کند. چای سبز نیز یک آنتی اکسیدان است. برگ های خشک چای سبز را با آب مخلوط کنید و برگ های خشک را با حرکات دایره ای کوچک به مدت 30 ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید. پس از اتمام کار صورت را با آب بشویید.


آیا جوش های سر سیاه خود به خود از بین می روند؟

جوش‌های سرسیاه گاهی خود به خود محو می شوند. این موضوع به عمق جوشهای سر سیاه پوست بستگی دارد. اگر جوش سرسیاه نزدیک به سطح پوست شما باشد، به احتمال زیاد با گذر زمان و بویژه شستشوی مرتب پوست خود به خود از بین می روند. با این حال، برخی از دانه های سرسیاه در پوست فرو می روند و کیست های کوچک زیر پوستی را تشکیل می دهند.
جوش های سرسیاه عمیق و فرورفته معمولا به خودی خود از بین نمی روند و یک متخصص پوست یا زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت می تواند با درمان‌هایی مانند میکرودرم ابریژن و یا با دارو، آنها را از بین ببرد.


آیا از بین بردن جوش های سر سیاه عوارضی دارد؟

از بین بردن یا بیرون کشیدن دانه های سر سیاه می تواند بسیار وسوسه انگیز و رضایت بخش باشد. با اینحال، از بین بردن جوش های سرسیاهگاهی می تواند مشکل ایجاد کند.
شما نمی توانید کل جوش سر سیاه را از بین ببرید. حتی ممکن است جوش های سرسیاه را بیشتر به داخل پوست خود فشار دهید، که می تواند باعث تحریک و دردناک شدن آنها شود.
ممکن است باکتری یا روغن را به دهانه جوش سرسیاه وارد کنید. دانه های سر سیاه شما بزرگتر یا حتی پخش می شوند.
زخم یا جای زخم پوست شما حساس است و ناخن های شما بسیار قوی تر از پوست شما هستند. هر چه از ناخن های خود برای اعمال فشار بر پوست خود برای از بین بردن جوش سر سیاه استفاده کنید، می توانید پوست خود را تحریک کنید یا به طور جدی آسیب وارد کنید.
هرچند ممکن است ساده به نظر برسد ولی بهتر است تخلیه و پاکسازی کومدون ها با جوش‌های زیرپوستی را به بک فرد متخصص و متبحر بسپارید.


چگونه از شر جوش های عمیق سر سیاه خلاص شوید؟

دانه‌های سر سیاه و حتی دانه های سر سفید یا در واقع همان کومدون ها باید توسط یک متخصص پوست یا زیبایی‌شناسی همچون خانم دکتر کوثر هدایت حذف شود.
متخصصان از یک ابزار کوچک با حلقه های فلزی صاف و سخت در انتهای آن به نام کومدون اکسترکتور استفاده می کنند تا، فشار یکنواختی را به جوش های سر سیاه شما وارد کنند. متخصصان به راحتی کل جوش سر سیاه شما را از بین می برند ببرند و عوارض آینده بر روی پوست شما را کاهش می دهند. گاهی این کار برای یک فرد متخصص به راحتی و حتی توسط سواپ یا گوش پاک کن های ویژه انجام می شود.


چه زمانی باید در مورد جوش های سر سیاه به پزشک مراجعه کنم؟

به محض این که جوش های سرسیاه شدید شد، به پزشک مراجعه کنید تا درمان را فورا شروع کنید.


یادداشت پایانی از خانم دکتر کوثر هدایت

جوش های سرسیاه یک بیماری شایع پوستی است که، اکثر افراد به ویژه نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که احتمالاً نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد، بسیاری از مردم جوش های سرسیاه را به عنوان بخشی از انتقال از دوران کودکی به بزرگسالی نسبت می دهند. بسیاری افراد این جوشها را جدی نمی گیرند اما، توصیه خانم دکتر کوثر هدایت این است که، اگر متوجه علائم خطر یا نشانه به دلیل وجود جوش های سرسیاه شدید، با ما تماس بگیرید.

 

نویسنده : بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]