ماه گرفتگی

ماه گرفتگی

ماه گرفتگی چیست؟

حتماً افسانه‌های متعددی را شنیده‌اید که به زنان باردار در مورد آسیب در هنگام کسوف هشدار می‌دهند. برخی از خرافات حکم می کنند که زن باردار نباید در هنگام خسوف از خانه بیرون برود. اعتقاد بر این است که اگر او این پیشنهاد را رد کند، ماه‌گرفتگی می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری‌های صورت یا خال‌های مادرزادی در نوزاد متولد نشده اوشود.

افسانه در مورد خال های مادرزادی

اما دانشمندان موافق این نظریه نیستند که، اگر زنان باردار در هنگام خورشید گرفتگی از خانه بیرون بروند کودکانشان دچار ماه گرفتگی و نقص مادرزادیبر روی پوست صورت می شود.
در این مقاله به بررسی اجمالی ماه گرفتگی خواهیم پرداخت.

 

ماه گرفتگی


خال های مادرزادی چیست؟

اگرچه ماهیت و علت دقیق خال های مادرزادی هنوز موضوعی است که، در جامعه علمی مورد بحث است، اما به طور کلی خال های مادرزادی ناهماهنگی های رنگی در رنگدانه طبیعی پوست هستند.
خال های مادرزادی علائمی بر روی پوست هستند که نوزاد می تواند قبل از تولد یا کمی بعد از آن ایجاد شود که، صاف یا برجسته باشند، دارای حاشیه‌های منظم یا نامنظم باشند و دارای رنگ‌های مختلف از قهوه‌ای، خرمایی، سیاه یا آبی کم‌رنگ تا صورتی، قرمز یا بنفش باشند.

اگرچه ممکن است آنها را نبینیم یا آنقدر برجسته نباشند که، فوراً چشم را به خود جلب کنند.
بیشتر خال های مادرزادی بی ضرر هستند و حتی بسیاری از آنها خود به خود از بین می روند یا با گذشت زمان کوچک می شوند. گاهی

چه چیزی باعث خال مادرزادی می شود؟

تقریباً همه کودکان تازه متولد شده دارای نوعی خال مادرزادی هستند. آنها ارثی نیستند، اما در برخی موارد می‌توانند به شرایط خاص ناشی از یک جهش ژنی مرتبط باشند (البته جهشی نیست که از والدین منتقل شود).

اما همه خال های مادرزادی خوش خیم و بی ضرر نیستند. در برخی موارد نادر ، خال‌های مادرزادی نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر یا بدخیم‌تر در زیر پوست هستند.
پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث بیشتر خال های مادرزادی می شود.
پزشک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت، راهنما برای شما عزیزان خواهد بود که، چگونه خال های مادرزادی نوزاد تازه متولد شده را درمان کنید.


انواع خال های بدو تولد چیست؟

دو نوع اصلی از خال های مادرزادی وجود دارد - عروقی و رنگدانه ای.

خال های مادرزادی عروقی

زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی به درستی تشکیل نمی شوند. یا تعداد آنها خیلی زیاد است یا از حد معمول پهن تر هستند.
لکه های شرابی رنگی هستند که، از رشد بیش از حد رگ های خونی به وجود می آیند.

شایع ترین خال های مادرزادی عروقی (رگ های خونی) لکه های ماکولار، همانژیوم و لکه های پورت واین هستند.


- لکه های ماکولار

رایج ترین نوع خال مادرزادی عروقی هستند. لکه های ماکولا معمولاً روی پیشانی یا پلک ها هستند. پشت گردن؛ یا روی بینی، لب بالایی یا پشت سر. ممکن است زمانی که کودک گریه می کند بیشتر قابل توجه باشند. اغلب آنها تا زمانی که کودک 1 تا 2 ساله می شود، خود به خود محو می شوند، اگرچه برخی از آنها تا بزرگسالی باقی می مانند. در اغلب موارد به جز مسایل زیبایی اهمیت دیگری ندارند.


- همانژیوم

همانژیوم زمانی که بر روی سطح پوست باشد به رنگ روشن و شبیه ("نقاط توت فرنگی") هستند و زمانی که در زیر سطح پوست یافت می شود، عمقی تر و تیره تر هستند وزمانی که هر دو لایه را تحت تاثیر قرار می دهد ، ترکیبی است . همانژیوم می تواند کمی برجسته و قرمز روشن باشد و معمولاً تا چند روز یا چند هفته پس از تولد نوزاد قابل مشاهده نخواهد بود. همانژیوم های عمیق ممکن است آبی به نظر برسند زیرا، رگ های خونی لایه های عمیق تر پوست را درگیر می کنند.

همانژیوم در حدود ۶ تا ۱۲ ماه اول زندگی به سرعت رشد می کند، سپس معمولاً در سن 5 تا 10 سالگی کوچک شده و ناپدید می شود. برخی از آنها، به خصوص بزرگترها، ممکن است در صورت وقوع، پوست غیرطبیعی به صورت اسکار برجسته یا بافت شل و اضافی به جا بگذارند. جراحی می تواند این موارد را برطرف کند. برخی دیگر ممکن است پوست قرمز رنگی از خود به جای بگذارند که با لیزر درمانی خاص می توان به آن کمک کرد. اگرچه آنها می توانند در هر جایی از بدن باشند، اما بیشتر همانژیوم ها روی سر یا گردن هستند. اگر در بینایی، تغذیه، تنفس یا سایر عملکردهای بدن اختلال ایجاد کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.


- لکه های پورت واین

در این تغییر رنگ ها به نظر می رسد که شراب روی ناحیه ای از بدن ریخته شده باشد، اغلب روی صورت، گردن، بازوها یا پاها. لکه های می توانند هر اندازه ای داشته باشند، اما تنها با رشد کودک رشد می کنند. آنها با گذشت زمان تمایل به تیره شدن دارند و می توانند ضخیم شوند و در اواسط بزرگسالی مانند، سنگریزه های برجسته احساس شوند مگر اینکه درمان شوند. آنها هرگز به تنهایی از بین نمی روند. هنگامی که لکه های پورت متعدد باشند و قسمت های خاصی از صورت یا بدن را درگیر می کنند، ممکن است آزمایش های دیگری (مانند MRI) و بررسی ناهنجاری های همراه مورد نیاز باشد.


خال های رنگدانه

ناشی از رشد بیش از حد سلول هایی است که رنگدانه (رنگ) را در پوست ایجاد می کنند.
خال ها، توسط خوشه هایی از سلول های تیره تر پوست ایجاد می شوند.
شایع‌ترین خال‌های رنگدانه‌دار عبارتند از: لکه‌های کافه‌آو لایت Café au lait ، لکه‌های مغولی Mongolian spot


- کافه‌آو لایت

این لکه های بسیار رایج قهوه ای رنگ هستند. آنها می توانند در هر جایی از بدن باشند و گاهی اوقات با بزرگتر شدن کودک تعداد آنها افزایش می یابد.. اگر کودک شما خال بزرگ و زیاد دارد، با پزشک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید. وجود لکه‌های کافه‌آو لیت زیاد اغلب شش عدد یا بیشتر می‌تواند نشانه‌ی نوروفیبروماتوز (یک اختلال ژنتیکی که باعث رشد غیرطبیعی سلول‌های بافت‌های عصبی می‌شود) باشد.


- لکه های مغولی

این لکه های صاف و خاکستری مایل به آبی اغلب در قسمت پایین کمر یا باسن دیده می شود. آنها بیشتر در پوست های تیره تر، مانند کودکان آسیایی، سرخپوستی آمریکایی، آفریقایی، اسپانیایی تبار و اروپای جنوبی رایج هستند. آنها معمولاً به طور کامل در سن نوجوانی بدون درمان محو می شوند. اغلب همراهی خاصی ندارند و مشکل زمینه ای یا عملکردی برای بیمار ایجاد نمی کنند.


- خال ها (خال های مادرزادی، خال های مودار)

خال یک اصطلاح کلی برای لکه های قهوه ای است. اکثر مردم در مقطعی از زندگی دچار خال می شوند. خالی که در بدو تولد وجود دارد، خال مادرزادی نامیده می شود و تا پایان عمر باقی خواهد ماند. اگرچه کم خطر است، اما خال‌های مادرزادی بزرگ یا غول‌پیکر احتمال بیشتری دارد که در مراحل بعدی زندگی به سرطان پوست تبدیل شوند. خال‌های مادرزادی کوچک‌تر ممکن است کمی خطر داشته باشند. خال ها می توانند برنزه، قهوه ای یا سیاه باشند. صاف یا برجسته؛ و ممکن است از آنها مو رشد کند.


خال های مادرزادی چگونه درمان می شوند؟

لکه های ماکولار معمولاً خود به خود محو می شوند. آنهایی که در پشت گردن قرار دارند ممکن است بیشتر دوام بیاورند، اما چندان قابل توجه نیستند. بیشتر خال های مادرزادی عروقی دیگر قابل درمان هستند.
لکه های پورت واین و برخی همانژیوم ها می توانند برای کودکان ناخوشایند و ناراحت کننده باشند. همانژیوم‌های کوچک در نقاطی که کمتر قابل مشاهده هستند، معمولاً نیازی به درمان ندارند، زیرا بیشتر آنها تا زمانی که کودک به 10 سالگی می‌رسد محو می‌شوند. پزشکان متخصص زیبایی می‌توانند، همانژیوم‌های بزرگ‌تر یا قابل مشاهده‌تر را با داروهایی که مستقیماً در همانژیوم تزریق می شوند یا درمان‌های موضعی مالیدنی یا خوراکی و حتی گاه با استفاده از لیزرها، درمان کنند.

درمان لیزری می‌تواند به کودکان مبتلا به لکه‌های شرابی کمک کند. بیشتر لکه‌ها پس از چندین جلسه درمان با لیزر مانند لیزر PDL رنگ روشن‌تر می‌شوند. برخی ممکن است عود داشته باشند و نیاز به درمان مجدد داشته باشند. لیزر درمانی اغلب در دوران نوزادی و زمانی که لکه و رگ های خونی کوچکتر هستند، شروع می شود. علائم روی سر و گردن به خوبی به لیزر درمانی پاسخ می دهند.
خال‌های رنگدانه‌ای معمولاً به تنهایی باقی می‌مانند، به استثنای خال‌های مادرزادی و گاهی اوقات، لکه‌های کافه‌آو لایت. پزشکان متخصص زیبایی می‌توانند خال‌ها را، به ویژه خال‌های مادرزادی بزرگ یا غول‌پیکر را، با جراحی بردارند، اگرچه برداشتن خال‌های بزرگ‌تر ممکن است سخت‌تر باشد. لیزر درمانی می‌تواند، لکه‌های کافه‌آو لایت را از بین ببرد، اما این لکه‌ها ممکن است بعد چند سال عود کنند و مجدد برگردند.

 

 

ماه گرفتگی


چه زمانی باید با پزشک متخصص زیبایی تماس بگیرم؟

بررسی لکه های ماه گرفتگی توسط پزشک متخصص زیبایی بسیار مهم است.
اگر لکه مادرزادی خونریزی کرد، درد ، خارش یا عفونی شد، با پزشک متخصص زیبای همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید. اگر روی لکه ها یا خالهای شما برجستگی یا توده ای سوار شد یا تغییر رنگ داد نیز حتما به پزشک مراجعه کنید.

در هر آسیبی که در آن خونریزی وجود دارد، زخم را با آب و صابون تمیز کنید و با استفاده از یک گاز بانداژ، فشار محکمی روی ناحیه وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. اگر خونریزی متوقف نشد، با پزشک تماس بگیرید.

سخن پایانی

در ابتدا دیدن خال مادرزادی در نوزاد تازه متولد شده می تواند شوکه کننده باشد. اگر خال مادرزادی به وضوح قابل مشاهده باشد، افراد ممکن است سوال بپرسند یا خیره شوند، که این امر اغلب در پدر و ماد بیمار حس خوبی را ایجاد نمی کند.
حتی در سنین پایین، بچه ها به نحوه واکنش والدین خود به چنین موقعیت هایی توجه می کنند. اینجاست که آنها یاد می گیرند چگونه با واکنش های دیگران کنار بیایند. صحبت ساده و علنی در مورد یک خال مادرزادی با بچه ها باعث می شود که آن ها حساس شوند.
در کنار پیگیری پروسه درمان و بررسی علل زمینه ای یا احیاناً مشکلات همراه بسیار حائز اهمیت است که، از لحاظ روانشناسی هم با کودک صحبت شود.
در دنیای تکنولوژی جدید همه مشکلات پوستی به راحتی درمان می شود، پس فرزندان و خودتان را نگران نکنید و همین الان با خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.

 

 

 نویسنده: بهنوش بهرامعلی

کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]