مراقبت از مو در برابر آلودگی های شهری و دود

مراقبت از مو در برابر آلودگی های شهری و دود

یکی از مراقبت های مو، در برابر؛ آلودگی های هوا است. آلودگی هوا می تواند مخلوطی از فلزات سنگین مانند: دی اکسید نیتروژن، ازن، مونوکسید کربن، هیدروکربن ها، کادمیوم، جیوه و سرب باشد که، همه ی آنها خطرناک هستند و اثرات سمی بر بدن انسان از جمله پوست و مو دارند.
مراقبت از مو در برابر آلودگی ها یکی از کارهایی است که افراد به دلیل مشغله یا عدم آگاهی انجام نمی دهند و معمولا فراموش می شود.


چه کسانی باید به طور قطع به دنبال حفاظت مو در برابر آلودگی های شهری ودود باشند؟

محافظت در برابر آلودگی ها اغلب با روال ضد پیری اشتباه گرفته می شود. در واقع، مرطوب‌کننده‌ها و محصولات تخصصی ضد آلودگی مو، فرآیندهای پیری را کاهش می‌دهند و برای همه سنین اختصاص داده شده‌اند. بدون شک آلودگی هوا شرایط سختی را برای همه به همراه دارد. همه افراد بدون توجه به سن خود باید روتین حفاظت از مو در مقابل آلودگی را رعایت کنند. این بیشتر در زمستان و پاییز اهمیت دارد. بیشتر مربوط به افرادی است که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و غلظت سموم در آن شهرها در بالاترین حد خود قرار دارد.
آلودگی های شهری می تواند در موها موجب کم آبی شدید مو، شکستگی و در نهایت بروز مو خوره و ریزش مو شود، همچنین تغییرات در ساختار پوست و آسیب به سطح دفاعی پوست در اثر آلودگی هوا موجب بیماری هایی از جمله اگزما، واکنش های آلرژیک، آکنه، سبوره، التهاب و پیری می شود.

 


استفاده از محصولات ضد آلودگی

افرادی که در معرض هوای آلوده به دلیل دود اتومبیل، دود سیگار، گرد و غبار هستند یا در محیط های آلوده مثل کارگاه های صنعتی یا چوبکاری، کارخانه های شیمیایی و مواد نفتی مانند: رنگ و رزین مشغول به کار هستند و یا همچنین افرادی که زمان زیادی را در اتاق های بدون تهویه مطبوع می گذرانند و در مقابل صفحه نمایش کامپیوتر کار می کنند، توصیه می شود از کرم ها، شامپوها، نرم کننده ها یا روغن های حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین سی استفاده کنند. محصولاتی که پارابن یا سولفات بالا دارند را استفاده نکنند.


چرا باید ازموها در برابر آلودگی ها محافظت کرد؟

بخش عمده ساقه مو از کراتین تشکیل شده است که، می‌تواند یک غشای محافظ برای مو باشد و در مقابل آلودگی ها آسیب ببیند. علاوه بر آن بولب یا پیاز فولیکول مو نیز ممکن است بر اثر آلودگی آسیب ببیند و منجر به ریزش مو و تولید موهای نازک تر و سست تر شود. فلزات سنگین، سموم، آلودگی شهری، دود و اشعه ماوراء بنفش هم فرآیندهای تقسیم سلولی را که در ماتریکس مو اتفاق می‌افتد، مخدوش می‌کنند. در نتیجه، آنها به طور قابل توجهی روند رشد مو را کاهش می دهند و بدتر از این، اغلب موجب ایجاد مشکل ریزش مو می شوند.

 


دود، که قبلا ذکر شد، بر لایه های خارجی مو تأثیر منفی می گذارد، آن را با سموم آغشته می کند و نفوذ مواد حالت دهنده به ساختارهای داخلی مو را غیرممکن می کند. همچنین به طور قابل توجهی به پوشش مو آسیب می رساندو کم آبی و شکنندگی مو را افزایش می دهد . شایان ذکر است که، زمستان تنها فصلی نیست که کوتیکول های مو ذرات بسیار ریز دود ناشی از آلودگی شهری را جذب می کنند، بنابراین ما باید تارها را در تمام طول سال محافظت کنیم و آنها را در معرض سم زدایی ظریف اما موثر قرار دهیم، این را می توان با ماساژ مو با روغنی که ترکیبات مناسبی دارد انجام دهیم.


لوازم آرایشی برای مراقبت از مو در برابر آلودگی ها

وظیفه لوازم آرایشی مراقبت از مو که در گروه محصولات محافظ مو قرار می گیرند، فقط به محافظت و بازسازی رشته های مو محدود نمی شود. به طور خلاصه، اینها محصولاتی هستند که موها را سم زدایی می کنند، به عبارت دیگر، موها را از پوشش ناخالصی ها و سموم که آغشته شده اند، آزاد می کنند.


در میان ضروری ترین نشانه های مربوط به اقدامات ضد آلودگی می توان موارد زیر را تشخیص داد:
- محافظت از لایه کوتیکول
- محافظت از پوست سر
- محافظت در برابر فلزات سنگین
- محافظت در برابر اشعه UV و همچنین به اصطلاح نور مرئی
- سم زدایی مو و همچنین پاکسازی عمیق پوست سر و ساقه مو
- بازسازی، تغذیه و تقویت مو
- تامین اکسیژن مو


انواع لوازم آرایشی و درمانی برای محافظت از مو در برابر سموم

سم زدایی مو برابر است با مجموعه ای از لوازم آرایشی ویژه با هدف مبارزه و محافظت از مو در برابر مه دود، آلودگی شهری و اشعه ماوراء بنفش.


شستشوی مو

شستشوی ساده - حتی با آب هم می‌تواند در کنترل آلودگی های ساقه مو و حذف آنها موثر باشد.

میسلار یا پاک کننده های اولیه مو - در موارد خاص و کار در محیط های آلوده توصیه می شود.

شامپو - همیشه به دنبال یک محصول میسلار، غنی از مواد با خاصیت پاک کنندگی استفاده می شود و بهتر است از شامپوهای فاقد سولفات استفاده شود تا آسیب کمتری به ساقه مو برسد.

اسکراب - (تهاجمی تر از شامپو میسلار). به طور موثر پوست سر را از سموم آزاد می کند. علاوه بر این، می تواند گردش خون را به سطح پوست بهبود بخشد و تقسیم سلولی را تحریکی میکند.

سرکه - بهترین شکل سم زدایی که مبارزه با آلودگی را تقویت می کند، سرکه است. به عنوان شستشوی مو استفاده می شود، بهتر از آب تمیز می کند و علاوه بر این موها را اسیدی می کند. در نتیجه، از کم آبی مو و آسیب لایه کوتیکول به طور موثر جلوگیری می شود.

نرم کننده و ماسک - می تواند یک روغن بسیار محافظ یا یک ماده آرایشی ویژه باشد که کوتیکول ها را ترمیم کرده، مهر و موم می کند و موها را از سموم پاک می کند.

ذغال فعال نانویل - بهترین ماسک مو ضد آلودگی؟ ذغال فعال نانویل و خاک رس سفید است که، با سم زدایی شدید، یک سپر محافظ برای مومی باشد و آنها را حجیم و براق می کند.

چرب کردن مو - ایمن ترین درمان ضد آلودگی مو، ماساژ موبا روغن است. بدون شک، روغن ها در بسیاری از جنبه های مراقبت از مو به هدف خود عمل می کنند: پوست سر را نرم و تمیز می کنند، ساقه مو را سم زدایی می کنند، از آسیب ها جلوگیری می کنند و بافت ها را بازسازی می کنند. در طول زمستان و پاییز توصیه می شود که فقط یک بار در هفته تحت درمان با روغن مو قرار بگیرید. یکی از بهترین روغن های درمانی روغن نارگیل و روغن آرگان است.


جدا از مواد آزمایشگاهی و خلاقانه که به کرم‌ها و ماسک‌های مو اضافه می‌شوند، لوازم آرایشی که برچسب ضد آلودگی دارند، اغلب حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌های جوانی هستند که به دلیل از بین بردن رادیکال‌های آزاد برای محافظت از مو موثرند. روغن‌های طبیعی هم که منبع ویتامین‌های A، C ، E و همچنین فیتواسترلوها و فلاونوئیدها شناخته شده اند، از درمان‌های موثر هستند. علاوه بر این، در مبارزه با آلودگی شهری می‌توانید به آلانتوئین تسکین‌دهنده، نیکوتین آمید (تقویت لایه محافظ)، ترکیبات ثبت شده از عصاره‌های گیاهی یا ترکیبات متعادل روغن‌هایی که از افزایش کنترل نشده سطح تخلخل مو جلوگیری می‌کنند، روی آورید. گیاهان بایکلین و گیاهان هندو نیز از تولید بیش از حد رادیکال های آزاد که به دلیل وجود فلزات سنگین تحریک می شود، جلوگیری می کند.


توصیه خانم دکتر کوثر هدایت این است که، برای محافظت از موهایتان در برابر آلودگی هوا حتما با یک پزشک متخصص زیبایی مشورت کنید.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]