آکنه روزاسه

روزاسه یک بیماری التهابی پوستی است که باعث قرمزی پوست و بثورات پوستی  می شود. معمولاً قرمزی روی بینی و گونه ها دیده می شود. همچنین ممکن است روزاسه باعث مشکلات چشمی شود.

انواع مختلف این بیماری می تواند باعث ایجاد جوش و تورم، قرمزی و التهاب پوست شما شود. روزاسه یک وضعیت مادام العمر بدون درمان قطعی و دایمی است. ولی با درمان‌های دارویی می‌توان قرمزی و التهاب پوست را کنترل کرد.

علائم معمولاً می آیند و می روند و بسیاری از افراد گزارش می دهند که عوامل خاصی مانند: گذراندن وقت در زیر نور خورشید یا تجربه استرس عاطفی ، استفاده از کرم های آرایشی مختلف و حتی مصرف غذاهای تند و ادویه دار و نوشیدنی های گازدار می توانند باعث بروز علایم شوند.

انواع روزاسه چیست؟

چهار نوع مختلف روزاسه عبارتند از:

- اریتماتوتلانژکتاتیک: روزاسه پایدار است و باعث قرمزی صورت همراه با مویرگ های خونی واضح  و قابل رویت (عروقی) می شود. این نوع شایعترین فرم روزاسه است و همانطور که بالاتر اشاره شد می تواند با تحریکات محیطی  شعله ور شود و گاهی بیمار ذکر می کند که علائم به طور غیر منتظره ظاهر می شوند و از بین می روند.

- پاپولوپوسچولار: در زمینه قرمزی صورت گاه جوش های چرکی یا پر از مایع روی پوست شما ایجاد می شود. پوست شما ممکن است متورم شود و علائم مشابه آکنه است.

- فیماتوز: علائم باعث تورم و ضخیم شدن پوست شما می شود. پوست شما ممکن است برآمدگی داشته باشد  و بافت صورت تغییر کند . اغلب  فرم فیماتوز روی بینی شما تاثیر می گذارد و باعث بزرگی بینی می شود. علائم ممکن است باعث شود که بینی شما بویژه در ناحیه تیپ بینی برجسته شود و دچار تغییر بافت واضح باشد.

- چشمی: روزاسه می‌تواند روی چشم‌های شما تأثیر بگذارد و باعث سوزش، خارش ، قرمزی یا اشکریزش  شود. چشم‌های شما به نور حساس می شوند و حتی التهاب می تواند باعث تورم در لبه پلک ها شود. این فرم اغلب در بیمارانی دیده می شود که زمینه پوستی روزاسه را برای مدتها داشته اند ولی ممکن است روزاسه چشمی به تنهایی در بیمار رخ دهد بدون علایم پوستی دیگر.

روزاسه چقدر شایع است و روزاسه چه کسانی را مبتلا می کند؟

این بیماری می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در زنان و بیماران با پوست روشن بیشتر بروز می کند.علائم معمولاً بعد از 30 سالگی ظاهر می شوند. اگر یکی از اعضای خانواده شما این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا به روزاسه بیشتر است.

علائم اولیه روزاسه چیست؟

ظاهر روزاسه می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. بیشتر اوقات، همه علائم بالقوه ظاهر نمی شوند. روزاسه همیشه شامل حداقل یکی از علائم اولیه است، مانند:

- گرگرفتگی: بسیاری از افرادی که روزاسه دارند، سابقه سرخ شدن مکرر به صورت گرگرفتگی یا فلاشینگ دارند. قرمزی صورت، که ممکن است بیاید و از بین برود، اولین نشانه این بیماری است.

- قرمزی مداوم: قرمزی مداوم صورت ممکن است شبیه سرخ شدن یا آفتاب سوختگی باشد که از بین نمی رود و به صورت پایدار و ثابت شده است هرچند با تحریکات محیطی مانند آفتاب بدتر می شود.

- برجستگی ها و جوش ها: برجستگی های کوچک، قرمز، برجسته یا جوش های پر از چرک اغلب روی پوست شما ایجاد می شود. گاهی اوقات ممکن است برجستگی ها شبیه آکنه باشند، اما روزاسه باعث ایجاد جوش های سر سیاه یا کومدون  نمی شود.

- رگ های خونی قابل مشاهده: رگ های خونی کوچکی که شبیه خطوط نازک و قرمز به نظر می رسند روی پوست شما نمایان می شوند. به این مویرگها تلانژکتازی می گویند و اغلب با لیزر قابل درمان هستند.

علائم روزاسه چیست؟

علائم روزاسه عبارتند از:

- سوزش چشم: چشمان شما ممکن است تحریک شده و محتقن یا قرمز به نظر برسد. این بیماری می تواند باعث گل مژه و همچنین قرمزی و تورم  لبه پلک شما شود. موارد شدید، در صورت عدم درمان، می تواند منجر به آسیب قرنیه وحتی کاهش بینایی شود.

- سوزش: احساس سوزش ممکن است در صورت شما ایجاد شود و همراه با  خارش باشد یا در موارد طول کشیده منجر به تغییر بافت و  یا احساس سفتی شود.

- ظاهر خشک: پوست صورت شما به ویژه در گونه ها و اطراف بینی و لبه ابروها ممکن است خشن باشد و بسیار خشک به نظر برسد.

- پلاک ها: لکه های قرمز برجسته (پلاک) که شبیه بثورات پوستی هستند ممکن است بدون تغییر در پوست صورت شما ایجاد شوند.

- ضخیم شدن پوست: در برخی موارد روزاسه، پوست شما ممکن است ضخیم و بزرگ شود و در نتیجه وضعیتی به نام رینوفیما ایجاد شود. این وضعیت روی بینی شما رخ می دهد.

- تورم: تورم صورت (ادم) می تواند به طور مستقل رخ دهد یا می تواند با سایر علائم روزاسه همراه باشد.

علائم روزاسه کجا بر بدن من تأثیر می گذارد؟

علائم روزاسه می تواند چندین قسمت مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

بینی

چانه

گونه ها

پیشانی

چشم ها

قفسه سینه

گوش ها

گردن

پوست سر

چه چیزی باعث بروز علائم روزاسه می شود؟

هر فردی که با بیماری روزاسه تشخیص داده می شود، محرک هایی دارد که باعث تشدید علائم می شود. محرک های احتمالی روزاسه می تواند شامل موارد زیر باشد:

- قرارگیری در معرض نور خورشید

- دمای سرد یا گرم

- فشار یا استرس روحی یا جسمی

- مصرف الکل

- غذاهای ادویه دار

- محصولات پوست یا مو (لوسیون، اسپری مو)

- تغییرات هورمونی

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث علائم روزاسه شما می شود، لیستی از غذاها، نوشیدنی ها، محصولات مراقبت از پوست و فعالیت ها را برای چند روز تا چند هفته بنویسید و توجه کنید که این موارد چگونه روی پوست شما در آن روز تاثیر گذاشته است. این راهکار می تواند به شما کمک کند آنچه را که باعث تشدید علائم شما می شود را محدود کنید. وقتی تشخیص می دهید که چه چیزی باعث ایجاد علائم شما می شود، می توانید با اجتناب از محرک های خود، دفعات شعله ور شدن را کاهش دهید.

چه چیزی باعث بروز روزاسه می شود؟

علت روزاسه ناشناخته است. مطالعات نشان می دهد که روزاسه می تواند یکی از علائم زیر باشد:

- شرایطی که بر عروق خونی، سیستم ایمنی یا عصبی شما تأثیر می گذارد: در اغلب موارد اختلال در عروق خونی صورت می تواند منجر به قرمزی ‌‌دیگر علایم روزاسه شود.

- مایت های پوستی میکروسکوپی: در بدن ما مایت های همزیست طبیعی و میکروسکوپی وجود دارد مانند دمودکس که بیشتر روی بینی و گونه ها زندگی می کنند. وجود بیش از حد این کنه ها باعث علائم روزاسه می شود. از سوی دیگر وجود بیماری روزاسه به ویژه فرم پاپولوپوسچولر می‌تواند احتمال بروز دمودکس در سطح پوست صورت را افزایش دهد و لود و تعداد این حشره را افزایش دهد

- عفونت: باکتری هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث عفونت  معده و سیستم گوارشی شود. مطالعات نشان می دهد که افرادی که این عفونت را داشتند ممکن است به روزاسه مبتلا شوند.

- اختلال در عملکرد پروتئین: پروتئین کاتلسیدین از پوست شما در برابر عفونت محافظت می کند. اگر پروتئین آنطور که باید کار نکند، ممکن است علائم روزاسه را تجربه خواهید کرد.

آکنه روزاسه

روزاسه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص روزاسه، پزشک  متخصص پوست معاینه کاملی از علائم و نشانه‌های شما انجام می‌دهد و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. در طول معاینه، باید به پزشک خود هر گونه مشکلی که با پوست خود دارید (قرمزی، برآمدگی یا جوش، سوزش، خارش و غیره) بگویید. در اغلب موارد تشخیص روزاسه بالینی است و نیاز به نمونه برداری ندارد.

روزاسه چگونه درمان می شود؟

درمان روزاسه برای هر فرد متفاوت است و بر تسکین یا کاهش علائم و جلوگیری از بدتر شدن آنها تمرکز دارد. گزینه های درمانی روزاسه می تواند شامل موارد زیر باشد:

- داروها: انواع مختلفی از داروهای خوراکی و موضعی برای درمان پاپول ها، جوش و قرمزی ناشی از روزاسه وجود دارد. داروها به شما کمک می کنند علائم خود را مدیریت کرده و میزان آن را کاهش دهید. ترکیبات ضدالتهابی مانند مترونیدازول و بریمونیدین در این موارد کمک کننده هستند. گاهی استفاده از داروهای خوراکی انتی بیوتیکی و ضدالتهابی برای کنترل موارد شدید لازم است تجویز شود.

- درمان با لیزر: دکتر متخصص پوست مانند خانم دکتر کوثر هدایت می تواند از لیزر مانند PDL و NDYAG برای حذف رگ های خونی قابل مشاهده ، تلانزکتازی و محدود کردن میزان قرمزی روی پوست شما استفاده کند.

- روش های جراحی: برای موارد شدید، متخصص پوست شما ممکن است جراحی را برای اصلاح تغییر شکل بینی که ممکن است با رینوفیما رخ دهد، توصیه کند.

یادداشتی از کلینیک زیبایی خانم دکتر کوثر هدایت

روزاسه یک بیماری پوستی بی ضرر است که باعث قرمزی و گاه سوزش، اغلب در صورت شما می شود. برخی بیماری های پوستی التهابی مانند لوپوس یا درماتیت سبورییک یا دیگر درماتیت ها ممکن است ظاهر مشابهی داشته باشند که افتراق آنها با معاینه توسط پزشک حاذق و متخصص امکان پذیر می شود. اگر از این بیماری رنج می برید، امیدواریم  صحبت با خانم دکتر کوثر هدایت به شما کمک کند تا گزینه های درمانی مناسب برای کاهش میزان این بیماری را پیدا کنید و احساس بهتری داشته باشید.