رشد موهای زائد درصورت زنان (هیرسوتیسم)

رشد موهای زائد درصورت زنان (هیرسوتیسم) قسمت دوم

درمانهای هیرسوتیسم

1- کاهش وزن

کاهش وزن اغلب اولین قدم در درمان هیرسوتیسم است. کاهش حتی 5 درصد از وزن بدن می تواند سطح آندروژن شما را کاهش دهد و رشد بیش از حد مو را متوقف کند. یکی از محل های ذخیره هورمون های جنسی بافت های چربی هستند و با کاهش چربی بدن علایم هیرسوتیسم کاهش می یابد.


2- داروها

- قرص های ضد بارداری (قرص های ضد بارداری خوراکی):

قرص های ضد بارداری رایج ترین داروهایی هستند که برای درمان هیرسوتیسم استفاده می شود. آنها سطح آندروژن را کاهش می دهند، چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کنند و از بارداری جلوگیری می کنند. عوارض جانبی ممکن است شامل حساسیت یا تورم سینه، سردرد، تحریک پذیری یا بدخلقی، حالت تهوع و لکه بینی بین دوره ها (قاعدگی غیر طبیعی) باشد.


- داروهای سرکوب کننده آندروژن:

این داروها، از جمله اسپیرونولاکتون ، فیناستراید و فلوتامید ، می توانند به طور مؤثر موارد خفیف هیرسوتیسم را با کاهش میزان آندروژن تولید شده در بدن شما درمان کنند. عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل خشکی پوست، سوزش سر دل، لکه بینی بین قاعدگی، سرگیجه، خستگی و آسیب کبدی باشد.


- داروهای استروئیدی با دوز کم:

اگر فعالیت بیش از حد غدد آدرنال باعث پرمویی شما شود، پزشک متخصص زیبایی شما ممکن است، داروهای استروئیدی با دوز پایین را تجویز کند. غدد فوق کلیوی شما غدد کوچکی هستند که، درست بالای هر کلیه قرار دارند. آنها هورمون های جنسی از جمله آدرنالین و کورتیزول را تولید می کنند. عوارض جانبی ممکن است شامل: افزایش اشتها، افزایش وزن، تغییر در خلق و خو و تاری دید باشد.


- داروهای کاهش دهنده انسولین:

این داروها، از جمله متفورمین و تیازولیدین دیون ها مانند: پیوگلیتازون ، سطح انسولین و آندروژن خون را کاهش می دهند. این داروها بحث برانگیز هستند و به دلیل عوارض جانبی که دارند حتما باید تخت نظر پزشک مصرف شوند. عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل: واکنش های آلرژیک، مشکلات تنفسی، ضربان قلب آهسته یا نامنظم، وجود خون در ادرار و علائم و نشانه های قند خون پایین (هیپوگلیسمی) باشد.


- آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH):

این مواد باعث کاهش تولید آندروژن در تخمدان ها می شوند. این درمان نیاز به تزریق دارد و می‌تواند گران باشد و مزایای بیشتری نسبت به قرص‌های ضدبارداری ندارد. عوارض جانبی ممکن است شامل گرگرفتگی، افزایش وزن، احتباس مایعات و کاهش میل جنسی (هیپوگنادیسم) باشد.

- کرم پوست:

کرم پوست یک محصول موضعی است که، روی نواحی آسیب دیده مالیده می شود. موها را از بین نمی برد، اما سرعت رشد موهای شما را کاهش می دهد. ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد تا نتایج قابل توجهی مشاهده شود. هنگامی که استفاده از کرم را متوقف می کنید، موهای شما با همان سرعتی که قبل از شروع استفاده از کرم بوده است شروع به رشد می کند. عوارض جانبی ممکن است شامل واکنش آلرژیک، برآمدگی مو، تغییر رنگ (پوست قرمز، بنفش یا قهوه ای) و سوزش باشد. بهتر است قبل از استفاده برای بار اول سطح داخلی بازو کمی از کرم مالیده شود در صورتی که حساسیت یا قرمزی شدید دیده نشد برای برداشت مو در سطح وسیع تر استفاده شود.

 

رشد موهای زائد درصورت زنان (هیرسوتیسم)


3- گزینه های دیگرحذف موهای زائد

الکترولیز:

در این روش از یک سوزن کوچک و یک زاپ الکتریکی خفیف استفاده می شود تا ریشه های موهای شما را یکی یکی از بین ببرد. هر فولیکول مو نیاز به درمان دارد، بنابراین ممکن است استفاده از الکترولیز در ناحیه وسیعی از بدن شما عملی نباشد. عوارض جانبی نادر است، اما ممکن است شامل تغییر رنگ خفیف (پوست قرمز، بنفش یا قهوه ای)، لکه های تیره موقت و احساس سوزن سوزن شدن خفیف باشد. برای حذف موهای سفید یا موهای مقاوم به درمان لیزر الکترولیز گزینه خوبی است ولی، اگر با مهارت انجام نشود ممکن است در محل انجام اسکار یا جوشگاه ایجاد کند.
در کلینیک تخصصی دکتر کوثر هدایت الکترولیز توسط تیم مجرب و آموزش دیده انجام می شود. و برای راهنمایی و مشاوره حضوری می توانید از اطلاعات تماس سایت استفاده بفرمایید.


لیزر موهای زائد:

در این روش گرمای لیزر سلول هایی را که دارای رنگدانه (رنگ) زیادی هستند، از بین می برد. موهای تیره رنگدانه زیادی دارند، بنابراین بیشترین گرما را جذب می کنند. مو گرما را به فولیکول های مو منتقل می کند و آنها را از بین می برد، بنابراین مو نمی تواند رشد کند. عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، سوختگی، اسکار، نواحی تیره پوست (هیپرپیگمانتاسیون) و نواحی روشن پوست (هیپوپیگمانتاسیون) باشد.
هرچه موی فرد تیره تر باشد و رنگ پوست روشن تر باشد، پاسخ مو با لیزر موی زاید بهتر است. برای آشنایی با دستگاه های مختلف لیزر موی زاید می توانید به مقاله لیزر موی زاید مراجعه کنید.
در مرکز تخصصی دکتر کوثر هدایت، لیزر موهای زاید با سری جداگانه برای هرفرد انجام می شود که، احتمال انتقال بیماری های پوستی مسری مانند: قارچ و زگیل ( وارت) را به حداقل می رساند.
دستگاه این مرکز کندلا ساخت کشور امریکا است که، برای حذف موهای زاید از انرژی الکساندریت استفاده می کند و دارای تاییدیه FDA می باشد.
در کنار دستگاه از دستگاه کولینگ برای کاهش درد بیمار حین لیزر استفاده می شود.

 

رشد موهای زائد درصورت زنان (هیرسوتیسم)


درمانهای خانگی


1- اصلاح

این رایج ترین روش حذف موهای زائد است. ساده و بی خطر است. عوارض جانبی اصلاح ممکن است شامل بریدگی و موهای زیر پوستی باشد. در طولانی مدت اصلاح مکرر با فواصل نزدیک ممکن است به، تخریب رسته های الاستین و کلاژن و تا حدی شلی پوست منجر شود.


2- بلیچینگ

محصولات سفید کننده، موهای ناخواسته را روشن می کنند. توجه داشته باشید که برخی از محصولات سفید کننده اگر برای مدت طولانی روی پوست شما باقی بمانند می توانند، باعث تحریک پوست شوند.


3-اپیلاسیون و کندن (موچین)

اپیلاسیون یا استفاده از موچین برای برداشتن مو از ریشه موثر اما دردناک است. عوارض جانبی ممکن است شامل: تحریک پوست و موهای زیر پوستی باشد. اگر موهای بسیار ضخیمی دارید، ممکن است این روش منجر به ایجاد زخم و بدنبال آن لک های پوستی شود.


درمان چه مدت طول خواهد کشید؟

این بستگی به شدت هیرسوتیسم و درمان شما دارد.
داروها ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا نتایج قابل توجهی را داشته باشد.
ممکن است لازم باشد هر هفته یا یک هفته در میان بهدکتر پوست و زیبایی مراجعه کنید. این ملاقات ها می تواند، تا یک سال و نیم ادامه یابد. برای لیزر موهای زائد، احتمالاً به شش تا هشت جلسه درمان نیاز خواهید داشت.
اصلاح بلافاصله موهای شما را کوتاه می کند، اما ریشه ها را از بین نمی برد.
اپیلاسیون و موچین کردن ریشه های مو را از بین می برد. نتایج باید بین سه تا شش هفته باقی بماند.
اثرات بلیچینگ ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد.
هیرسوتیسم نیاز به درمان مداوم دارد. هیچ یک از درمان‌ها باعث از بین رفتن کامل مو نمی‌شوند، اما به کندی رشد موهای شما کمک می‌کنند و میزان موهای ناخواسته را کاهش می‌دهند.
اکثر مردم زمانی که رژیم درمانی موثری را پیدا می کنند از نتایج درمان خود راضی خواهند شد.

رشد موهای زائد درصورت زنان (هیرسوتیسم)


یادداشت پایانی

هیرسوتیسم یک بیماری شایع است که عمدتاً زنان تحت تاثیر قرار می دهد.
هیچ دردی ایجاد نمی کند، اما ممکن است نشانه بیماری دیگری از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرم کوشینگ، اختلال غده فوق کلیوی یا اختلال تخمدان باشد. موهای ناخواسته همچنین می توانند باعث، خجالت شما شوند که، می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد.
به محض مشاهده علائم هیرسوتیسم با پزشک زیبایی متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.
بهتر است قبل از شروع به هر درمانی با پزشک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.
پس به محض اینکه متوجه رشد غیرعادی مو شدید، ایده خوبی است که به پزشک خود مراجعه کنید.

 

رشد موهای زائد درصورت زنان (هیرسوتیسم) قسمت اول

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]