واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل

امروزه سرطان جز شایع ترین بیماری های بشر است، هر روزه محققان و دانشمندان سعی دارند، برای پیشگیری از این بیماری راهکارهایی را کشف کنند.
از آنجایی که هر روزه خانم دکتر کوثر هدایت با شما عزیزان در ارتباط است، از استرس ها و نگرانی های شما اطلاع دارد، وظیفه شخصی خود دانسته، راجع به یک راه کار جدید برای پیشگیری از ویروس پاپیلومای انسانی که یکی از شایعترین علل سرطان گردن رحم است، توضیحاتی را دهد. امیدواریم تا حدودی جواب شما عزیزان را در این مورد بدهیم.


واکسن گارداسیل چیست؟

گارداسیل یک واکسن است. این یک سوسپانسیون تزریقی است که حاوی پروتئین های خالص شده علیه ویروس پاپیلومای انسانی است.
واکسن های موجود علیه ویروس hpv در دنیا علیه دو، چهار یا نه تیپ از این ویروس هستند که همه حداقل دو تیپ خطرناک ۱۶ و ۱۸ را پوشش می دهند. انواع ویروس hpv بسیار زیاد و بیش از دویست نوع است ولی برخی از این انواع ریسک ابتلا به زگیل تناسلی و به ویژه بروز سرطان بیشتری دارند مانند انواع ۱۶ و ۱۸ که در بالا ذکر شد و همینطور انواع ویروس ۶ و ۱۱ (در گارداسیل ۴ گانه) و انواع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ (در گارداسیل ۹ گانه).
دو نوع ۱۶و ۱۸ ویروس در بیش از ۷۰ درصد سرطانهای رحم و اغلب سرطانهای ناحیه تناسلی و مقعد خانم‌ها و آقایان موثرند و انواع ۶ و ۱۱ شایعترین انواع موثر در بروز زگیل تناسلی هستند.


آیا واکسن گارداسیل موثر است؟

واکسن گارداسیل یکی از موثرترین واکسن هایی است که می توانید دریافت کنید. مطالعات نشان می دهد که این واکسن برای جلوگیری از مشکلات پرخطری که می تواند ایجاد کند بسیار خوب عمل می کند. اگر تمام دوزهای واکسن گارداسیل را قبل از رابطه جنسی دریافت کنید، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان ناشی از آن تا 99 درصد کاهش می یابد.
واکسن گارداسیل زمانی بهترین اثر را دارد که، سالها قبل از تماس جنسی با فرد دیگری آن را دریافت کنید. به همین دلیل توصیه می شود، در سنین 11 تا 12 سالگی واکسن گارداسیل را بزنید. در اغلب کشورها توصیه می شود این واکسن در سنین ۹ تا ۲۵ سالگی تزریق شود، اما حتی اگر قبلاً رابطه جنسی داشته‌اید، باز هم ایده خوبی است که، واکسن را دریافت کنید. واکسن می‌تواند تا حد زیادی از شما در برابر هر گونه سرطان و زگیل تناسلی محافظت کند. به ویژه در کشورهای جهان سوم تزریق واکسن در افراد پرخطر تا سن ۴۷ سالگی هم توصیه شده است.

 

واکسن گارداسیل


گارداسیل برای چه مواردی استفاده می شود؟

گارداسیل در مردان و زنان از سن نه سالگی برای محافظت در برابر موارد زیر استفاده می شود:


- شرایط ناشی از آلودگی به انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
- ضایعات پیش سرطانی (پره مالیگنانت) در دهانه رحم، واژن و مقعد
- سرطان دهانه رحم و مقعد
- زگیل ناحیه تناسلی
- گارداسیل طبق توصیه های رسمی در بسیاری از کشورها بطور روتین جزو برنامه واکسیناسیون داده می شود.
- واکسن را فقط می توان با نسخه تهیه کرد و حتما باید توسط پزشک تزریق شود.


گارداسیل چگونه استفاده می شود؟

برای افراد 9 تا 13 ساله، گارداسیل را می توان به صورت دو دوز با فاصله 6 ماه تجویز کرد.
اگر دوز دوم زودتر از شش ماه پس از دوز اول داده می شود، دوز سوم همیشه باید داده شود.
برای افراد بالای چهارده سال، گارداسیل معمولاً طبق برنامه سه دوز تجویز می شود.
دوز دوم دو ماه بعد از اول و سوم چهار ماه بعد از دوم داده می شود.
همین سه دوز را می توان در افراد 9 تا 13 ساله نیز استفاده کرد.
همیشه باید حداقل یک ماه بین دوز اول و دوم و حداقل سه ماه بین دو دوز بعدی فاصله باشد.
تمام دوزها باید ظرف یک سال داده شوند.
توصیه می شود افرادی که اولین دوز گارداسیل را دریافت می کنند، همه دوزها را کامل کنند.


گارداسیل چگونه عمل می کند؟

ویروس های پاپیلومای انسانی ویروس هایی هستند که، باعث زگیل و رشد غیر طبیعی بافت می شوند.
ویروس پاپیلومایی که برخی از آنها با سرطان های تناسلی و سرطان های مقعد مرتبط هستند.
از پروتئین‌هایی به نام پروتئین گارداسیل HPV، 6، 11، 16 و 18 تشکیل شده اند. آنها توسط سلول های مخمری ساخته می شوند که یک ژن به عنوان " DNA نوترکیب” در آن وجود دارد.
این واکسن همچنین حاوی یک "ادجوانت" (ترکیبی حاوی آلومینیوم) برای تحریک بهتر است.
هنگامی که به بیمار واکسن داده می شود، سیستم ایمنی آنتی بادی علیه پروتئین وارد شده تولید می کند. در نتیجه پس از واکسیناسیون، سیستم ایمنی قادر به تولید آنتی بادی با سرعت بیشتری در مواجهه با ویروس است.


اثرات تزریق واکسن گارداسیل چه مدت است؟

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که، اثرات ناشی از تزریق واکسن ها گارداسیل برای سال های زیادی در بدن افراد دوام می آورند به طور میانگین ایمنی بعد از واکسن ۵ تا ۱۰ سال دوام دارد.

 

واکسن گارداسیل


خطر ناشی از تزریق واکسن گارداسیل چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که این واکسن گارداسیل بی خطر است. شایع ترین عارضه جانبی درد و قرمزی موقت در محل تزریق است.
یکی از دلایل بحث برانگیز بودن واکسن این است که از عفونت مقاربتی جلوگیری می کند، که باعث می شود برخی افراد تصور کنند که، این واکسن برای کودکان نامناسب است. اما مسئله این است که اگر واکسن گارداسیل را مدت‌ها قبل از رابطه جنسی دریافت کنید، بهترین نتیجه را دارد. بنابراین ایده خوبی است که در جوانی آن را تزریق کنید تا دیگر در زندگی نگران ابتلا به انواع خاصی از سرطان نباشید.
مطالعات نشان می دهد که، واکسن گارداسیل باعث نمی شود افراد در سنین پایین تر رابطه جنسی یا پارتنرهای جنسی بیشتری داشته باشند. بنابراین دادن واکسن گارداسیل به بچه ها آنها را به داشتن رابطه جنسی تشویق نمی کند. تنها کاری که انجام می دهد کمک به محافظت از آنها در برابر زگیل تناسلی و سرطان در بزرگسالی است.


اگر پس از مصرف دوزاول گارداسیل علائم آلرژی نشان داده شود، نباید دوزهای بیشتری از گارداسیل دریافت شود و این بنا به تشخیص دکتر متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت است.
واکسیناسیون در بیمارانی که تب بالا دارند باید به تعویق بیفتد.


آیا با تزریق واکسن گارداسیل انجام آزمایش سالانه پاپ لازم است؟

بله. تست پاپ اسمیر هنوز راه مهمی برای یافتن و پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. این واکسن در برابر همه انواعی که می توانند باعث سرطان شوند محافظت نمی کند. بنابراین انجام آزمایش پاپ برای یافتن هرگونه تغییر سلولی که ممکن است، منجر به سرطان دهانه رحم شود، همچنان مهم است. و توصیه می شود سالانه این تست انجام شود.


سخن پایانی

بیماران خانم دکتر کوثر هدایت بارها از وی پرسیده اند، اگر من قبلاً عفونت داشته باشم، آیا واکسن می تواند آن را درمان کند؟
متاسفانه جواب منفی است. اگر قبلاً عفونت دارید، دریافت واکسن گارداسیل نمی تواند آن را درمان کند. با این حال، می تواند شما را از دریافت انواع دیگر محافظت کند.

اگر عفونت دارید، با خانم دکتر کوثر هدایت صحبت کنید، تا دریابید که به چه آزمایشات یا درمانی نیاز دارید.
خانم دکتر کوثر هدایت بر اساس مطالعاتشان در زمینه تزریق واکسن گارداسیل بر این باور هستند که، فواید گارداسیل بیشتر از خطرات آن است و تجویز آن را توصیه کرد.


واکسن گارداسیل در سال ۲۰۰۶ مورد تایید و تزریق قرار گرفت و تا سال ۲۰۱۷ در برنامه واکسیناسیون بیش از ۷۱ کشور دنیا قرا دارد. تزریق این واکسن برای هر دو جنس زن و مرد و به ویژه قبل از سیزده سالگی توصیه می شود .
تزریق دو تا سه نوبت واکسن گارداسیل می تواند از بیش از۷۰ درصد موارد کانسر دهاته رحم جلوگیری کند.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]