شستن صورت

شستن صورت


شستن صورت باعث شادابی و نشاط پوست میشود، برای داشتن پوستی زیبا، باید به آن رسیدگی کرد. گاهی افراد فکر می کنند فقط با استفاده از کرم های گران قیمت و یا عملهای زیبایی می توانند پوست شاداب داشته باشند، ولی اینگونه نیست، بنابراین در اینجا خانم دکتر کوثر هدایت قصد دارد، روش شستن صحیح صورت را به شما دوستان عزیز آموزش دهد.
ممکن است ساده به نظر برسد، اما شستن صورت نیاز به زمان و توجه دارد. انجام آن به روش صحیح می تواند باعث درخشان شدن بیشترپوست وهمچنین جلوگیری از بروز آکنه شود.

بسیاری بر این باورند که، برای پاک کردن آرایش یا زمانی که صورت کثیف است، فقط باید صورت خود را بشویید.

خانم دکتر کوثر هدایت می‌گوید: که صورت خود را یک یا دو بار در روز بشویید. با این حال، تعداد دفعاتی که صورت خود را می شویید ممکن است، کمتر از نحوه انجام کار مهم باشد. همچنین خانم دکتر کوثر هدایت تاکید می کند که، روتین پاکسازی شبانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او می‌گوید: (پاک کردن آرایش و حذف آلودگی از پوست صورت به آماده‌سازی پوست برای رژیم مراقبت از پوست شما کمک می‌کند و همچنین از پوست در فرآیندهای بازسازی و نوسازی در طول شب حمایت می‌کند).
آیا برای یادگیری روش تمیزکردن صورت آماده اید؟ این مراحل شستشوی صورت توسط متخصصین پوست خانم دکتر کوثر هدایت را دنبال کنید.

 

شستن صورت


روشهای شستن صورت برای داشتن پوستی شاداب و تمیز


1- ابتدا تمام آرایش خود را به درستی پاک کنید.

قبل از شروع شستشو صورت، به خصوص قبل از خواب، از یک پاک کننده ملایم آرایش استفاده کنید و آرایش خود را کامل پاک کنید. از پنبه نرم یا پدهای مخصوص استفاده کنید و از فشار دادن آن روی پوست خودداریکنید.

آرایش منافذ صورت را مسدود می کند، بنابراین باید آنها از پوست صورت پاک شوند. حتی اگر آرایش ندارید، آلودگی های روی صورت طی روز شامل آلودگی های محیط و پوسته های مرده سطح پوست بهتر است پاک شوند. نعلاوه بر آن می توانید، از پاک کنندگان شیمیایی مخصوص پاک کردن صورت نیزاستفاده کنید، مانند: میسلارواترها یا از روغن طبیعی (مانند کرچک، زیتون یا آفتابگردان) برای از بین بردن آرایش استفاده می کنید و سپس به شستشوی ملایم صورت با آب ولرم نیاز دارد. اگر پوست صورتتان چرب است بهتر است از روغن ها استفاده نکنید.

2- برای تمیز کردن صورت خود از صابون خشن استفاده نکنید.

صابون ها می توانند تعادل pH پوست را تغییر دهند، مگر اینکه به طور خاص برای صورت فرموله شده باشند.

معمولا افراد تمایل دارند که برای شستن صورتشان از صابون هایی استفاده کنند که، کف بسیاری کند، زیرا فکر می‌کنند اگر کف نکند، صورتشان تمیز نمی شود. خانم دکتر کوثر هدایت می‌گوید: کف کردن در واقع می‌تواند چربی‌های طبیعی بیشتری را از پوست شما بگیرد.
از شوینده های به فرم صابون ولی با ph سازگار با پوست یا ژل ها و شوینده های فومی مناسب برای نوع پوستتان استفاده کنید. یک شوینده مناسب می تواند، نقش مهمی در روتین پوستی شما داشته باشد.
اگر پوست بسیار چربی دارید یا کومدون و جوش های زیرپوستی می زنید، می‌توانید از ژل های اسکراب هفته ای یک یا دوبار برای شستشو صورتتان استفاده کنید.

3-از آب ولرم استفاده کنید.

حقیقت این است که، دمای زیاد آب می تواند باعث تحریک پوست می شود، بنابراین بهتر است که، از آب ولرم استفاده کنیم.
گاهی افراد می پرسند: "آیا می توانم صورتم را فقط با آب بشویم؟" با توجه به تحقیقات انجام شده توسط متخصصان پوست ، بهتر است از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.

این سوال را بسیاری از افراد می پرسند که، یک پاک کننده برای صورت ما چه می کند؟ یک پاک کننده می تواند به پاکسازی پوست از آلودگی، مواد اضافی و چربی کمک کند.

4- استفاده از لایه بردارهای ملایم برای پوست:

اسکراب شدید می تواند محافظ طبیعی پوست را از بین ببرد. بهترین راه برای تمیز کردن پوست این است که، با نوک انگشتان خود، حداقل یک یا دو دقیقه به آرامی پوست خود ماساژ دهید.
خانم دکتر کوثر هدایت توصیه میکند که، برای لایه برداری از مواد پاک کننده ای استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یا آنزیم های میوه هستند. این محصولات را به مدت 60 تا 90 ثانیه بر روی پوست قرار دهید تا منافذ پوست را پاک کنند، سلول های مرده پوست را از بین ببرند و درخشندگی سالمی ایجاد کنند.
در استفاده از مواد شیمیایی برای پاک کردن صورت زیاده روی نکنید.

پوست شما دارای یک سد طبیعی است که، از آن محافظت می کند و به حفظ رطوبت آن کمک می کند.
استفاده از یک اسکراب یا پاک کننده درابتدا لذت بخش است اما، شستشوی بیش از حد یا استفاده روزانه از این محصولات می تواند به لایه بیرونی پوست آسیب برساند.

یکی از نشانه های لایه برداری بیش از حد، حساسیت پوست است. این امر می تواند باعث تحریک، جوش و حتی احساس سوزش در هنگام استفاده ازمحصولات شود.
پاک کننده های روزانه که حاوی مواد لایه بردار فعال هستند، مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs)، لاکتیک، گلیکولیک، اسیدهای میوه، اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) و سالیسیلیک اسید در از بین بردن لایه سطحی پوست صورت بسیار قوی عمل میکنند. پس همانطور که ذکر شد، استفاده از این مواد را محدود به هفته ای یک یا دوبار کنید.

5- از ابزارهای غیر ضروری برای شستشوی صورت استفاده نکنید.

خانم دکتر کوثر هدایت می‌گوید: « میزان باکتری‌هایی که روی اسفنج‌های شستشوی صورت تجمع می‌کنند، دلیلی بر این است که این اسفنج‌ها ایده خوبی برای استفاده نیستند، وی توصیه می کند از دستان خود به عنوان ابزار شستشو استفاده کنید.

 

 شستن صورت

 

6- گردن و فک خود را در هنگام شستشو فراموش نکنید.

خط فک و گردن شما نیز همچون صورتتان در معرض آلودگی هستند و آنها نیز به توجه و شستشو نیاز دارند.
هنگامی که صورت خود را تمیز می کنید، خط فک و گردن خود را نیز با انگشتانتان ماساژ دهید تا گردش خون به خوبی در آنها به حرکت در آید. با انجام دادن این کار پوست خود را تحریک می کنید که سفت و طبیعی بماند.

این ماساژ می تواند به آرامش و ریلکس کردن پوست شما کمک کند و همچنین موجب استراحت عضلانی پوست صورتتان بعد از یک روز پر استرس شود.

7- با یک حوله نرم صورت خود را خشک کنید.

وقت آن است که در مورد خشک شدن پوست توسط هوا تجدید نظر کنیم.
چکیدن آب روی صورت شما آن را هیدراته نمی کند. در واقع، هنگامی که آب تبخیر می شود، می تواند منجر به خشکی پوست شود.

به یاد داشته باشید که به آرامی با یک حوله نرم و ضد باکتریال صورت خود را پاک کنید و در اطراف ناحیه حساس زیر چشم را نیز بسیارآرام و با احتیاط خشک کنید.

8- صورت خود را زیاد نشویید.

خانم دکترکوثر هدایت می‌گوید: «اغلب مردم فراموش می‌کنند که احتمالاً صورت خود را زیر دوش هم بشویند. اگر روزی یک یا دوبار بار صورتتان را می شویید این کافی است. دوش گرفتن نیز جزیی از شستن صورت است.

کسانی که پوست خشکی دارند باید صورت خود را کمتر بشویند.

امکان دارد از خود بپرسید، «چه ساعتی باید صورتم را در شب بشورم؟»، هر چه زودتربشویید بهتر است.
تحقیقات نشان می دهد که، حفظ ریتم شبانه روزی پوست می تواند به محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک کند. پاکسازی و شستشوی صورت را در هنگام غروب خورشید را در نظر بگیرید.

9-کرم و پاک کننده ها را بر اساس مقدار توصیه شده آن استفاده کنید.

اگر تعجب می‌کنید که چرا پاک‌ کننده‌تان آن‌طور که وعده داده شده (یا آن‌طور که تعریف شده، کار نمی‌کند)، بررسی کنید که چقدر استفاده می‌کنید.
برای پاک‌کننده‌های گران‌تر، ممکن است وسوسه استفاده کمتر از مقدار توصیه شده برای افزایش استفاده یا صرفه‌جویی در هزینه وجود داشته باشد. توصیه می شود این کار را نکنید چون، نه تنها خاصیتی ندارد، بلکه به پوست نیز آسیب می زند.

برچسب ها و بروشورهای داخل پاک کننده ها را بخوانید تا مقدار توصیه شده را بیابید.

10- استفاده مواد طبیعی برای پاکسازی صورت:

گلاب که خاصیت ضد پیری دارد.
بابونه که به خاطر خواص آرام بخشش معروف است.
اسید سالیسیلیک یا روغن درخت چای جادوگر برای کمک به مبارزه با آکنه.

برای استفاده از این مواد، مقداری از آنها را روی یک توپ پنبه ای بریزید و بعد روی نواحی مورد نظر پوست به آرامی بکشید، ناحیه T پوست بسیار مهم است.

11-استفاده ازمرطوب کننده ها بسیار مهم است.

مرطوب کننده ها به شادابی پوست کمک می کنند.
برخی از افراد احساس "سفتی" پس از شستن صورت خود را دوست دارند، اما به گفته خانم دکتر کوثر هدایت این نشانه خشکی بیش از حد پوست است.
پوست شما ممکن است بعد ازخشکی بیش از حد شروع به حساس شدن بکند، یا حتی پوسته پوسته یا ترک بخورد. استفاده از مرطوب کننده، از پوست شما در برابر خشکی بیش از حد محافظت می کند.
اگر بعد از شستشو، پوست شما به طور مداوم خشک می شود، به دنبال تعویض پاک کننده خود باشید. یک پاک کننده ملایم یا شوینده حاوی روغن زیاد را انتخاب کنید.

12- پوست خود را بشناسید.

هر فرد بهتر از هر شخص دیگری می تواند، نوع پوست خود را شناسایی و تشخیص دهد.
شستشوی صورت برای انواع مختلف پوست متفاوت است، به عنوان مثال، افرادی که پوست چرب دارند، دو بار شستشو در روز، برایشان کافی است.

افرادی که آرایش نمی کنند، نیازی به پاک کننده ها ندارند و فقط شستشو با آب برایشان کافی است، این موضوع به این دلیل است که، هرگز به سد پوستی خود با اسیدها یا لایه بردارها آسیب نرسانده اند. همچنین ژنتیک نقش مهمی را در پوست صورت ایفا می کند.

 

شستن صورت


نتیجه گیری


همه موارد بالا برای این توضیح داده شد که، به شما بگوییم، شستن اولین قدم برای حفظ حالت طبیعی پوست شما است.

بقیه روشها مانند: مرطوب‌کننده‌ها، ماسک‌ها درمرحله دوم مراقبت از پوست است.

به علاوه، غذایی که می خورید، نحوه ورزش و سطح استرس شما همگی نقش مهمی در شادابی صورت شما دارند.


در انتها باید بگویم ، همیشه یک متخصص زیبایی پوست همچون خانم دکتر کوثر هدایت به فکر اطلاع رسانی و آگاهی مریضان خود هستند، لذا این سوالی بود که همیشه مریضانشان از ایشان داشتند لذا، سعی کرده اند در این مقاله کوتاه به نکات مهم درباره شستشو و مراقبت از پوست صورت بپردازند.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]