چه غذاهایی پوست را جوان می کند

چه غذاهایی پوست را جوان می کند؟

با افزایش سن، غذاهایی که می خوریم می توانند، بر تناسب اندام و شادابی پوست فرد تأثیربیشتری بگذارند.
بدن ما برای به تاخیر انداختن روند طبیعی پیری به مواد مغذی مختلفی نیاز دارد.
توجه به این نکته مهم است که، خوردن غذاهای خاص می تواند روند پیری پوست را به تاخیر بیندازد.
در ابن مقاله خانم دکتر کوثر هدایت قصد دارد،چند ماده مغذی برای جوان ماندن پوست را معرفی کند.


1. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های روی زمین است.
روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان هایی مانند: توکوفرول و بتاکاروتن و سرشار از چربی های سالم و آنتی اکسیدان هایی است که، به کاهش التهاب در بدن و کاهش پیری پوست کمک می کند.


رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود، این بیماری ها عبارتند از:
- بیماری قلبی
- دیابت نوع 2
- سندرم متابولیک
- انواع خاصی از سرطان


روغن زیتون را در رژیم غذای روزانه و مخصوصا همراه با سالاد میل کنید زیرا، آنتی اکسیدان های بسیاری دارد و کمتر از روغن هایی که با روش های دیگر استخراج می شوند، فرآوری شده است.


2. چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که، می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک کند.
رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که، به عنوان محصولات جانبی در فرایند ها و عملکرد طبیعی سلول ایجاد می شوند. آنها همچنین می توانند در پاسخ به عوامل استرس زا از محیط خارجی مانند نور ماوراء بنفش (UV) یا دود تنباکو یا حتی آلودگی هوا ایجاد شوند. اگر رادیکال های آزاد در سطوح بالا وجود داشته باشند می توانند به سلول های شما آسیب برسانند.
چای سبز به طور ویژه سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول مانند اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، کاتچین و اسید گالیک است.


چای سبز همچنین ممکن است، خطر ابتلا به موارد زیر را نیز کاهش دهد:
- بیماری قلبی
- پیری زودرس
- سایر بیماری های مزمن


پلی فنول های موجود در چای سبز با از بین بردن رادیکال های آزاد قبل از آسیب رساندن به پوست، به کاهش پیری خارجی پوست که ناشی از عوامل استرس زای محیطی ، نور خورشید و آلودگی هوا است ، کمک می کنند.
در واقع، بسیاری از محصولات مراقبت از پوست نیز حاوی عصاره چای سبز هستند و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی باعث به تاخیر انداختن چروک پوست می شود. با این حال، قبل از مصرف محصولاتی که حاوی چای سبز است بهتر است با پزشک متخصص زیبایی خود مشورت کنید.
نوشیدن چای سبز می تواند راهی عالی برای دریافت آنتی اکسیدان های بیشتر در رژیم غذایی شما باشد.


3. ماهی

ماهی یک غذای بسیار مغذی است که، می تواند سلامت پوست را تقویت کند.
تحقیقات نشان داده است که، امگا 3 موجود در ماهی با داشتن سد قوی پوستی مرتبط است و به کاهش التهابی که به پوست آسیب می‌زند کمک کند، علاوه بر آن، برای مقابله با بیماری‌های قلبی، التهابی و بسیاری از مسائل دیگرنیز مفید است.
ماهی سلمون یکی از محبوب ترین انواع ماهی ها است که، به سلامت پوست شما کمک کند.
ماهی سلمون حاوی آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی به نام آستاگزانتین است که، مسئول رنگ صورتی ماهی سالمون است.
علاوه بر ماهی سلمون، ماهی آزاد و سایر ماهی های چرب نیز سرشار از پروتئین هستند که، خوردن آنها در بدن شما کلاژن و الاستین تولید می کند. این دو مولکول مسئول استحکام، یکپارچگی و خاصیت ارتجاعی پوست هستند.
در نهایت، ماهی سرشار از سلنیوم است. این ماده معدنی و آنتی اکسیدان در سنتز و ترمیم DNA نقش دارد به کاهش و جلوگیری از آسیب پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. سلنیوم همچنین در حفظ رنگدانه مو و تاخیر در سفید شدن موی سر تاحدی موثر است.
علاوه بر مواد ذکر شده، تحقیقات نشان می دهد که، مصرف ماهی شدت بیماری های پوستی مانند پسوریازیس را نیز کم می کند.


4. شکلات تلخ یا کاکائو

شکلات تلخ منبعی غنی از پلی فنول ها است که، به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. همچنین، حاوی فلاوانول است که، خطر ابتلا به بیماری به بیماری های زیر را نیزکاهش میدهد:
- بیماری قلبی
- دیابت نوع 2


رژیم غذایی غنی از فلاوانول‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها که در شکلات های تلخ موجود است می‌تواند، به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشیدی و به کند کردن روند پیری پوست کمک کند.
به یاد داشته باشید، هر چه محتوای کاکائو بیشتر باشد، محتوای فلاوانول بیشتر است. بنابراین، اگر می‌خواهید شکلات تلخ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، شکلات تلخی را با ترکیباتی که شامل حداقل ۷۰ درصد مواد جامد کاکائو و کمی شکراست را مصرف کنید. مصرف شکلات شیری چنین خاصیتی ندارد و برای حفظ پوست و سلامتی توصیه نمی شود.

 

چه غذاهایی پوست را جوان می کند


5. سبزیجات

بیشتر سبزیجات شامل مواد مغذی و کم کالری هستند. آنها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که، به کاهش خطر بیماری قلبی، آب مروارید و برخی سرطان ها کمک می کنند.
بسیاری از سبزیجات همچنین، دارای کاروتنوئیدهای زیادی مانند: بتاکاروتن و لیکوپن هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که، رژیم غذایی سرشار از کاروتنوئید هستند که، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که عامل اصلی پیری زودرس پوست است محافظت می کند.


برخی از بهترین منابع بتاکاروتن عبارتند از:
- هویج
- كدو حلوايي
- سیب زمینی های شیرین


بسیاری از سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند که، یک آنتی اکسیدان قوی دارند. ویتامین C همچنین نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن یک عنصر کلیدی سازنده پوست است، اما تولید آن پس از 25 سالگی در بدن شروع به کاهش می کند. و بعد از سن ۴۰ سالگی تخریب کلاژن با درصد نسبی یک درصد در هرسال رخ می دهد.
سبزیجات با بالاترین میزان ویتامین C شامل: سبزیجات برگدار، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و کلم بروکلی است.
خوردن سبزیجات با رنگ های مختلف بسیار مهم است، زیرا هر رنگ نشان دهنده آنتی اکسیدان های مختلفی است که، می تواند برای پوست و سلامت مفید باشد.
سعی کنید حداقل دو سبزی در هر وعده غذایی خود مصرف کنید.


6. انار

انار نیزمانند سایر میوه ها سرشار از مواد مغذی سالم است.
انار سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین K است . همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند: فلاونول ها، تانن ها، اسیدهای فنولیک و لیگنان هستند.
مطالعات نشان می‌دهند که، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار به کاهش آسیب‌های پوستی UV و لکه‌های قهوه‌ای ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کاهش پیری پوست کمک می کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین به محافظت از کلاژن موجود پوست کمک می کنند و پوست را برای ساخت کلاژن جدید تشویق می کنند.

 

چه غذاهایی پوست را جوان می کند


7. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های مفید برای قلب، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است که، برای سلامتی ضروری هستند.
آنتی اکسیدان و چربی موجود در آووکادو به سلامت پوست کمک می کند و از پیری پوست جلوگیری می کند.


8. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی فواید سلامتی چشمگیری دارد. لیکوپن نوعی کاروتنوئید جاست که، به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد. لیکوپن از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند.
ترکیب گوجه فرنگی با چربی های سالم مانند: روغن زیتون یا آووکادو به میزان قابل توجهی جذب لیکوپن را در بدن افزایش می دهد. حتی تاثیر مصرف لیکوپن در تاخیر بروز سرطان به ویژه در سرطان های پروستات مورد تایید است.


سخن پایانی

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، تغذیه در سلامت پوست و بدن بسیار موثر است، لذا پیشنهاد پزشکان و متخصصان این است که به رژیم غذاییتان بسیار اهمیت دهید. غذاهای تازه و سالم با چربی اندک و غنی از انتی اکسیدان برای حفظ سلامتی به همه انسان ها توصیه می شود.

 

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]