لکه های قرمز روی پوست

لکه های قرمز روی پوست

لکه های قرمز روی پوست چیست؟

لکه های قرمز روی پوست علل مختلفی دارند. به عنوان مثال، تماس با مواد تحریک‌کننده ، عفونت قارچی ، واریس و پاره شدن رگ‌ها و برخی شرایط خودایمنی می‌توانند باعث ایجاد لکه های قرمز روی پوست شوند.
برخی از لکه ها خود به خود از بین می روند، اما برخی دیگر ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

در این مقاله علت احتمالی لکه های قرمز روی پوست و اینکه آیا آنها باعث نگرانی هستند و همچنین زمان مراجعه فوری به مراقبت های پزشکی را خانم دکتر کوثر هدایت توضیح می دهند.


علت رنگ های مختلف لکه ها روی پوست

لکه ها ممکن است در رنگ های مختلف روی پوست های مختلف افراد نمایان شوند. برای مثال، التهاب ناشی از آکنه ممکن است در پوست های روشن‌تر قرمز به نظر برسد، اما روی پوست‌های تیره‌تر، تیره و قهوه ای به نظر برسند.

 

لکه های قرمز روی پوست


راش گرمایی (میلاریا)

میلاریا زمانی اتفاق می‌افتد که، غدد عرق زیر پوست مسدود شوند. این امر باعث ایجاد برجستگی های کوچک، قرمز و خاردار روی پوست می شود که، می تواند دردناک باشد.
میلاریا معمولاً در چین‌های پوستی یا در مناطقی از پوست که عرق در آن‌ها جمع می‌شود، مانند: زیر بغل، سینه، پشت، بازوها و کشاله ران ظاهر می‌شود.
افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، زیاد عرق می‌کنند، بنابراین، بیشتر در معرض میلاریا هستند.
میلاریا را می توان با کاهش دمای پوست با استفاده از داروهای خانگی مانند: حمام خنک کننده، کمپرس سرد و پوشیدن لباس های گشاد درمان کرد.
میلاریا معمولاً طی چند روز خود به خود بهبود می یابد. با این حال، اگر پوست آسیب ببیند، می تواند منجر به عفونت شود. در موارد شدید، آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی برای تسکین درد و رفع عفونت مورد نیاز است.

در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت، از جمله رنگ سفید روی بثورات حرارتی، پوسته پوسته شدن پوست، یا ترشحات چرکی با پزشک متحصص زیبایی خود همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.


آنژیوم گیلاسی یا cherry angioma

لکه های قرمز روی پوست گاهی اوقات می تواند یک آنژیوم گیلاسی (یا همانژیوم گیلاسی) باشد، یک رشد کوچک پوستی که به صورت یک لکه قرمز یا بنفش گرد متشکل از رگ های خونی ظاهر می شود. برجستگی ها می توانند برجسته یا صاف باشند. (چیزی شبیه خال های کوچک ولی قرمز رنگ) گاهی ممکن است این توده های گیلاسی با یک تومور اشتباه گرفته شوند، اما این ضایعات سرطان نیستند و سرطانی هم نمی شوند.

آنژیوم گیلاسی در بزرگسالان 30 ساله و بالاتر شایع است. آنها اغلب بر روی تنه ظاهر می شوند، اما می توانند روی بازوها، پاها و پوست سر نیز ایجاد شوند. گاهی اوقات، اندازه توده ها تغییر می کند و اغلب بتدریج بزرگ‌تر و برجسته تر می شوند و حتی ممکن است خونریزی کنند اما این به معنای وجود مشکل نیست.
آنژیوم گیلاسی به راحتی توسط پزشک متحصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت تشخیص داده می شود. معمولاً نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر ظاهر توده ها شما را آزار می دهد یا دچار خونریزی می شوند می توانید آن ها را بردارید.

دکتر کوثر هدایت می گوید: آنژیوم گیلاسی را می توان بوسیله لیزر از روی بدن برداشت.


درماتیت تماسی (Contact Dermatitis)

لکه های قرمز روی پوست می تواند ناشی از درماتیت تماسی باشد که، یک بیماری شایع پوستی است. زمانی ایجاد می شود که، پوست نسبت به چیزی حساسیت داشته باشد ایجاد می شود.
درماتیت تماسی معمولاً به صورت لک های قرمز و گاهی کمی برجسته است. همچنین این اگزما می تواند باعث تورم، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست در هر قسمت از بدن شود.


قارچ یا تنیای بدن (Tinea Corporis)

لکه های قرمز روی پوست می تواند ناشی از عفونت هایی مانند قارچ (تینئا کورپوریس) باشد. تنیا کورپوریس یک عفونت قارچی شایع پوستی است که، باعث ایجاد لکه های قرمز و دایره ای شکل با لبه های برجسته می شود. این بیماری همچنین می تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست شود، اما معمولاً فرد آسیبی نمی بیند.
این ضایعه قارچی اغلب به صورت لک های حلقوی قرمز رنگ با حاشیه کمی پررنگ تر و برجسته تر است که اغلب، در بازوها و پاها دیده می شود.
این بیماری بسیار مسری است و از طریق تماس پوست به پوست یا دست زدن به اشیا یا سطوح آلوده بسیار آسان قابل انتقال است. حیوانات خانگی نیز می توانند آن را منتقل کنند.

اکثر موارد تنیا کورپوریس را می توان با کرم و پمادهای ضد قارچ بدون نیاز به درمان های خوراکی و تزریق درمان کرد، ولی اگر آن به درستی درمان نشود، لک ها و بیماری می تواند گسترش یابد پس بهتر است، اگر شک به ابتلا دارین حتما با پزشک متخصص همچون خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرید.


حساسیت دارویی

لکه های قرمز روی پوست می تواند واکنش یا حساسیت به یک دارو باشد. حساسیت دارویی زمانی رخ می دهد که، بدن شما به یک دارو واکنش آلرژیک نشان دهد. حساست دارویی می توانند به صورت کهیر یا تاول ظاهر شوند. انتی بیوتیک ها و داروهای مسکن و داروهای اعصاب شایعترین داروهای مسبب واکنش های آلرژیک هستند.
حساسیت دارویی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. برخی موارد حتی ممکن است نیاز به مراقبت های اورژانسی داشته باشند حساسیت دارویی امکان دارد، کل بدن یا فقط یک قسمت را درگیر کند . اگر اخیرا دارویی خورده اید و دچار لک های قرمز خارش دار وسیع روی بدن شده اید یا اگر این لک ها رو به بیشتر شدن هستند و مخاط دهان ، چشم یا ناحیه تناسلی شما را درگیر کرده اند در اولین فرصت به پزشک متخصص همچون دکتر کوثر هدایت یا حتی اورژانس نزدیکتان مراجعه کنید.

 

لکه های قرمز روی پوست


پیتریازیس روزه آ ( Pityriasis Rosea)

متخصصان پوست دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث پیتریازیس روزآ می شود، اما اعتقاد بر این است که، این بیماری با عفونت ویروسی یا باکتریایی مرتبط است و اغلب پس از عفونت ظاهر می شود. گاهی اوقات فرد دچار سردرد، گلودرد و تب نیز می شود.
پیتریازیس روزیا معمولاً از روی ظاهر آن تشخیص داده می شود.
لک های قرمز رنگ تقریبا دایره ای شکل با یک پوسته ظریف حاشیه ای که بتدریج زیادتر می شود و اندام ها و تنه را درگیر می کند گاهی اوقات، طی شش تا هشت هفته خود به خود ناپدید می شود ولی ممکن است تا ۵ ماه هم باقی می ماند. متخصصان پوست از دارو های مختلف همچون، استروئیدها، آنتی هیستامین ها یا داروهای ضد ویروسی برای درمان شما استفاده خواهند کرد.


لکه های خونی (پورپورا)

لکه های قرمز روی پوست نیز می توانند لکه های خونی (پورپورا) باشند. این لکه های قرمز یا بنفش رنگ ممکن است، روی پوست یا داخل دهان به صورت تکه های کوچک یا بزرگ ظاهر شوند. پورپورا زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک می ترکند و خون در زیر پوست جمع می شود. نقطه نقطه های بسیار ریز تا کمی بزرگ‌تر که کنار هم در یک ناحیه پوستی رخ می دهد و اغلب خارش یا سوزش ندارد.
پتشی لزوماً مشکل ساز نیستند، اما می‌توانند نشانه‌ای از یک وضعیت بیماری در بدن باشند. به عنوان مثال، هنگامی که آنها گسترش می یابند، می تواند نشانه ای از اختلال لخته شدن خون در بدن فرد باشد.
متخصصان پوست با یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون (از جمله بررسی تعداد پلاکت شما) می توانند، علت لکه های خونی را تشخیص دهند. در برخی بیمارن ممکن است برای تشخیص دقیق تر نیاز به نمونه برداری از پوست هم باشد.


اگزما

لکه های قرمز روی پوست می تواند ناشی از بیماری های مزمن پوستی باشد. اگزما یک اختلال پوستی شایع است که باعث لک های قرمز، خارش دار و پوسته پوسته می شود که، معمولاً در چین های پوستی مانند: آرنج، گردن، مچ دست و پشت زانو یا گوش ایجاد می شود.
درمان درماتیت آتوپیک معمولاً شامل کرم‌های استروئیدی موضعی، آنتی هیستامین‌ها یا استروئیدهای خوراکی برای موارد شدیدتر است. متخصصان پوست و زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت توصیه می کنند، پوست را به خوبی مرطوب و چرب نگه دارید تا التهاب و قرمزی پوست کاهش یابد.


خارش شناگر (درماتیت گردنی)

لکه های قرمز روی پوست بعد از شنا درماتیت گردنی نامیده می شود، ، لک های برآمده قرمز رنگی که، پس از شنا در آب آلوده به انگل هایی به نام شیستوزوم ایجاد می شود. این انگل ها را می توان هم در زیستگاه های آب شیرین و هم در آب های شور یافت.
تاول ها معمولاً در عرض یک روز پس از قرار گرفتن در معرض آب آلوده ایجاد می شود. تاول ها مسری نیستند اما نیاز به درمان دارند.
استروئیدهای موضعی و آنتی هیستامین های خوراکی می توانند تاولها را درمان کنند، ولی در صورت عدم بهبود عفونت ممکن است آنتی بیوتیک مورد نیاز باشد.


پسوریازیس

لکه های قرمز روی پوست می تواند ناشی از یک اختلال خودایمنی مزمن باشد که، روی پوست تأثیر می گذارد، مانند پسوریازیس. این وضعیت توسط استرس، داروها، عفونت، آسیب یا عوامل محیطی ایجاد می شود. پسوریازیس پلاک های نقره ای رنگ اغلب خارش دار است که، بیشتر روی آرنج و زانو می باشد. این پلاک ها زمانی تشکیل می شوند که سیستم ایمنی سلول های پوست را بیش از حد تولید کند. پوسته های آردی ظریفی اغلب در همراهی با این ضایعات هستند. این بیماری یک بیماری خود ایمنی است. ‌ تحت نظر پزشکان متخصص مانند: دکتر کوثر هدایت قابل کنترل است. سیگار و استفاده ار قلیون و استرس از عوامل تشدیگر این بیماری هستند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله پسوربازیس در سایت مراجعه فرمایید.


لیکن پلان

لکه های قرمز روی پوست می تواند ناشی از سایر بیماری های خود ایمنی نیز باشد. لیکن پلان باعث ایجاد لکه های قرمز یا بنفش رنگ روی پوست، در داخل دهان، ناخن ها، پوست سر، اندام تناسلی می شود. معمولاً لکه ها خرش دار هستند و به تدریج قهوه ای رنگ می شوند. در مخاط ها بویژه دهان و ناحیه تناسلی ممکن است ضایعات همراه با شبکه های رتیکولر و شاخه شاخه ای سفید رنگ باشد.
علت لیکن پلان به خوبی شناخته نشده است، اما برخی از متخصصان معتقدند که این بیماری نیز زمینه ژنتیک دارد.
این عارضه در زنان و بین سن 30 تا 60 شایع تر است.
لیکن پلان مسری نیست. گاهی اوقات بدون درمان برطرف می شود، اما اگر مشکل حادی باشد، ممکن است منجر به زخم شود که، احتمال بروز مجدد و عود در این بیماری نیز وجود دارد.


جوش (آکنه ولگاریس)

لکه های قرمز ملتهب روی صورت، سینه و قسمت بالای کمر که مانند جوش هستند، زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست توسط چربی، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود می شوند.
آکنه خفیف را اغلب می توان در خانه با محصولات آکنه بدون نسخه درمان کرد. شکل شدیدتر آکنه، به نام آکنه کیستیک ، ممکن است نیاز به درمان توسط متخصص پوست داشته باشد.

 

لکه های قرمز روی پوست


چه زمانی باید به یک متخصص پوست و زیبایی مراجعه کرد؟

لکه های قرمز روی پوست شما می تواند دلایل زیادی داشته باشد و شما ممکن است نتوانید بدون مراجعه به پزشک آنها را برطرف کنید، آنها می توانند ظاهرشما را زشت و شدت آن امکان دارد دردناک باشد، لذا بهتر است به پزشک زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت مراجعه کنید.


به طور کلی، علائم پرچم قرمز همراه با لکه های قرمز روی پوست شما عبارتند از:
• تب
• خستگی
• مشکل در تنفس
• درد یا تورم شدید
• ترشح چرک اگر لکه های قرمز روی پوست و "علائم پرچم قرمز" دارید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]