خشکی پوست در زمستان

خشکی پوست در زمستان

آنچه در مورد خشکی پوست در زمستان باید بدانید

خشکی پوست در فصل زمستان بیشتر از ماه های گرم است. تغییرات رطوبت و دما در این فصل از سال می تواند پوست را تحریک کند.
خشکی پوست می تواند بسیاری از افراد را در طول زمستان تحت تاثیر قرار دهد و شدت علائم می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. درمان های مختلف برای خشکی پوست در زمستان وجود دارد. افراد همچنین می توانند اقدامات خاصی را برای جلوگیری از خشک شدن پوست انجام دهند. اما تمام این مراحل نیازمند تشخیص نوع پوست شما توسط دکتر متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت می باشد. لذا بهتر است با شروع فصل زمستان از خانم دکتر کوثر هدایت مشورت بگیرید و راه حل های پیشگیری از خشکی پوست در زمستان را بیاموزید.

دراین مقاله خانم دکتر کوثر هدایت سعی دارد توضیح مختصری در ارتباط با خشکی پوست در زمستان دهد و علل، علائم، پیشگیری و درمان خشکی پوست در زمستان را کوتاه توضیح دهد.

علت خشکی پوست در زمستان چیست؟

زمستان تغییراتی در رطوبت و دما ایجاد می کند که شرایط مناسبی را برای ایجاد خشکی پوست ایجاد می کند و خود خشکی پوست زمینه را برای تحریک پوستی و آلرژی های پوستی فراهم میکند، لذا تشخیص و درمان به موقع آن اهمیت بسیاری دارد.

خارجی ترین لایه پوست اپیدرم نام دارد. سطح خارجی نازک اپیدرم به عنوان سد پوستی یا لایه شاخی شناخته می شود.
ترکیبی از لیپیدها و سلول های مرده یا کراتینوسیت های مرده پوست، سد پوستی را تشکیل می دهند. سد پوستی یک لایه محافظ تشکیل می دهد که از ورود سموم مضر به بدن جلوگیری می کند و از سوی دیگر مانع از،دست رفتن رطوبت و آب میان بافتی پوست می شود. هنگامی که سد پوستی آسیب می بیند، پوست خشک می شود.

رطوبت برای عملکرد خوب سد پوست ضروری است. منبع معتبر تحقیقاتی نشان داده است که در زمستان رطوبت کمتری نسبت به تابستان در پوست وجود دارد و همچنین چربی کمتری در سد پوستی وجود دارد. این عوامل باعث خشکی پوست می شود.

در طول ماه‌های زمستان، مردم اغلب گرمایش داخل خانه را زیاد می‌کنند، که رطوبت را کاهش می‌دهد و بر میزان رطوبت موجود در پوست تأثیر می‌گذارد.
در عین حال، هوای سرد در فضای باز، بادهای تند و باران می توانند روغن های طبیعی و مرطوب کننده پوست را از بین ببرند.
گرفتن حمام آب گرم نیز می تواند به سطح پوست آسیب برساند و منجر به خشکی شود. استفاده از صابون های خشن یا قلیایی و یا معطر و همچنین مالش شدید و خراش پوست هنگام خشک کردن می تواند به پوست آسیب بزند.

میزان رطوبت پوست نیز با توجه به سن، جنسیت، قومیت و عوامل محیطی متفاوت است. دیگر شرایط پزشکی نیز مانند بیماری دیابت(قند خون بالا) و مشکلات تیروییدی می تواند به خشکی پوست کمک کند.

 

خشکی پوست در زمستان

علائم خشکی پوست در زمستان

خشکی ناشی از آسیب به سد پوستی در طول زمستان می تواند منجر به موارد زیر شود:
پوسته پوسته شدن
تکه های خشن
قرمزی، به ویژه در رنگ پوست روشن تر
خارش
سوزن سوزن شدن
ترک های پوستی که در موارد شدید میتواند به خونریزی بیفتد.

افراد ممکن است چندین مورد از این علائم را همزمان تجربه کنند. درمان مناسب توسط پزشک متخصص زیبایی با تجربه همچون خانم دکتر کوثر هدایت به راحتی صورت خواهد گرفت پس بهتر است تمام نگرانی هایتان را به خانم دکتر کوثر هدایت بسپارید.

درمان خشکی پوست در زمستان

پوست خشک و آسیب دیده نیاز به تامین رطوبت دارد. درزمان درمان پوست خشک، بهتر است از آرایش های سنگین جلوگیری کنید.
استفاده از مرطوب کننده بهترین راه برای آبرسانی مجدد اپیدرم و جلوگیری از هدر رفتن آب از پوست است. مرطوب کننده های ضخیم و چرب بدون عطر معمولا بهترین گزینه هستند. ژل‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌های زمانی که فرد از آن‌ها روی پوست تحریک‌شده استفاده می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد سوزش شود.
مرطوب‌کننده‌های حاوی نرم‌کننده‌ها، که شامل اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و اسید لوریک هستند، می‌توانند به صاف کردن سطح پوست کمک کنند. این اسیدامینه ها در ساختار طبیعی پوست هستند و به بازسازی پوست خشک کمک میکنند. آنها فضاهای بین سلول های پوست را که در آن رطوبت از دست رفته است پر می کنند.
مرطوب کننده ها به جذب رطوبت به پوست کمک می کنند. نمونه هایی از مرطوب کننده ها عبارتند از:
سرامیدها
اسید هیالورونیک
گلیسرین
سوربیتول
سایر مواد مانند لانولین، سیلیکون و روغن معدنی مانند وازلین هم به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند. آنها همچنین یک مانع محافظ برای کاهش آسیب ناشی از عوامل محیطی هستند.

استفاده از مرطوب کننده در اسرع وقت پس از خشک کردن پوست پس از دوش گرفتن یا حمام بسیار مهم است.

بهترین زمان استفاده از مرطوب‌کننده ها و لوسیون ها بلافاصله بعد از شستشو و در ۲تا۳ دقیقه اول است.
این روش تا جایی که ممکن است آب میان بافتی پوست را حفظ می کند.

باید خاطر نشان کنم امروزه کرمها و روغن های زیادی در بازار وجود دارد، لذا بهترین راه، مشورت با خانم دکتر کوثر هدایت است زیرا خانم دکتر کوثر هدایت اطلاعات به روزی درباره کلیه برندها دارند و این دانش به راحتی بدست نیامده است، ایشان با توجه به تعهدی که بیمارانشان دارند همیشه در همایشها و جلسات کلیه برندهاشرکت میکنند وسعی دارند اطلاعاتشان را هر روز افزایش دهند، لذا بهترین گزینه ها را به شما دوستان عزیز پیشنهاد خواهند داد.

 

خشکی پوست در زمستان

 

جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

هنگامی که فصل ها شروع به تغییر می کنند، افراد می توانند با انجام اقدامات زیر از خشکی پوست زمستانی جلوگیری کنند:

تنظیم رژیم های مراقبت از پوست: پوست در هوای سردتر به درمان های متفاوتی نیاز دارد، از جمله استفاده از مرطوب کننده های محافظ بیشتر. کاهش استفاده از اسکراب های لایه بردار، ماسک های صورت و درمان به کمک بخار نیز آسیب به سد پوستی را کاهش می دهد.

هیدراته ماندن: نوشیدن مقدار زیادی آب، رطوبت پوست را افزایش می دهد و به صاف و یکدست ماندن آن کمک می کند.نوشیدن بطور میانگین ۸ لیوان آب در شبانه روز توصیه می شود.
خوردن غذاها یا مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 یا امگا 6 نیز ممکن است کمک کننده باشد.
مکمل های حاوی کلاژن و هیالورونیک اسید بویژه در سنین بالاتر به حفظ پوست کمک میکند و تا حدی می تواند از دست رفتن طبیعی این اجزای پوست به مرور زمان را کاهش دهد.

استفاده از دستگاه مرطوب کننده(دستگاه بخار آب): این دستگاه می تواند رطوبت را به هوا بازگرداند و به آبرسانی مجدد لایه بیرونی پوست کمک کند. از طرف دیگر، فرد می تواند یک کاسه آب را در بالای یک رادیاتور قرار دهد تا با افزایش گرما، بخار آب را همراه خود حمل کند و از خشک شدن محیط و درنتیجه پوست بویژه در فصل سرد جلوگیری کند.

محدود کردن در معرض گرما بودن: افراد می توانند این کار را با گرفتن حمام یا دوش ولرم به جای حمام داغ یا بسیار گرم و پرهیز از نشستن در مقابل آتش یا بخاری در طولانی مدت انجام دهند. گرمای بیش از حد می تواند رطوبت حیاتی را از پوست دور کند.

محافظت از پوست با لباس: بسیاری از مردم خشکی پوست دست‌ها را تجربه می‌کنند، به‌ویژه اکنون که شستشوی منظم دست‌ها و ضدعفونی کردن آن رایج‌تر شده است. استفاده از دستکش در دمای سرد و هنگام شستن ظروف به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می کند. بهترین راه استفاده از دستکش نخی زیر دستکش لاتکس اشپزخانه هنگام شستشوی ظروف و کار با مواد تمیز کننده است.
چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

استفاده از درمان های خانگی می تواند بیشتر موارد خشکی پوست را بهبود بخشد. اگر تاثیری نداشته باشند، فرد می تواند با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مانند خانم دکتر کوثر هدایت تماس بگیرد. خانم دکتر کوثر هدایت می توانند محصولات مناسب را تجویز کند یا مراحل درمان را فورا آغاز کند. در موارد شدید بررسی های آزمایشگاهی برای رفع علل زمینه ای مانند کم خونی و کمبود ویتامین دی و املاح موثر در ترمیم پوست مانند روی نیز لازم است. بیماری های زمینه ای مانند دیابت و مسایل تیروییدی و کلیوی هم میتوانند خشکی و خارش پوست را تشدید کنند که بهتر است در کنار درمان پوست توسط پزشک بررسی و کنترل شوند.

خلاصه

خشکی پوست زمستانی نتیجه اجتناب ناپذیر سردترین فصل نیست. آگاهی از سد پوستی و آنچه که برای سالم ماندن نیاز دارد می تواند به افراد کمک کند تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از این وضعیت ناراحت کننده انجام دهند.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]