مزوتراپی چيست؟

مزوتراپی چيست؟

مزوتراپی روشی است كه در آن ويتامين ها، مواد معدنی، آنتی اكسيدان ها و ديگر مواد مورد نياز پوست به صورت مستقيم تزریق می شوند. مزوتراپی بر حسب ماده تزریقی انواع مختلفی دارد. مزوتراپی از کلمه یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌ آید.

در مزوتراپی برخی داروهای بیولوژیک مثل انواع ویتامین ‌ها، آنزیم ‌ها، مواد معدنی، داروهای هورمونی یا فاکتورهای رشد (مولکول ‌های طبیعی با ساختار پروتئینی) از طریق سوزن ‌های بسیار ریز و در حجم بسیار کم و دفعات زیاد به بدن تزریق می‌شود. مزوتراپی کاربردهای فراوانی در زیبایی پوست، از بین بردن لک ‌ها و چین ‌و‌ چروک‌ های پوست، لاغری، کاهش درد، درمان ریزش مو و تقویت موها دارد.

چند دهه است که از مزوتراپی به شکل موفقیت ‌آمیزی برای بازیابی کیفیت موها و رفع کم پشتی آن‌ها و همچنین کمک به رشد مجدد موهای زنان و مردانی که در ابتدای فرایند ریزش مو یا طاسی سکه‌ای قرار دارند استفاده می‌ شود.

 

قبل از مطالعه ادامه این مقاله، مقاله زیر را حتماً بخوانید: 

بهترین متخصص پوست و مو کیست؟

 

تاریخچه مزوتراپی

دکتر میشل پیستور (٢۰۰٣-١٩٢۴)، پزشک فرانسوی بنیان‌گذار روش مزوتراپی، آن را برای نخستین بار در سال ۱۹۵۲ برای درمان ناشنوایی به‌کار برد. پیستور با تزریق داروی پروکائین در اطراف گوش یک فرد ناشنوا سبب شد این بیمار شنوایی ‌اش را دوباره به‌دست بیاورد.

فعالیت‌ های دکتر پیستور منجر به شکل گیری انجمن فرانسوی مزوتراپی در سال ١٩۶۴ در فرانسه شد و مزوتراپی برای به عنوان روشی قانونی در کنوانسیون پزشکی آکادمی پزشکی فرانسه در سال ١٩٨٧ شناخته شد.

 

کاربردهای مزوتراپی

  • مزوتراپی جهت کمک به توقف ریزش مو و رویش مجدد مو Hair growthing

برای درمان کم‌ پشتی و ریزش مو از طریق مزوتراپی محلول مزوتراپی، که حاوی ترکیب خاصی از برخی مواد شیمیایی، مواد معدنی، آمینو اسیدها، ویتامین ‌ها، اسیدنوکلئیک‌ ها و کوآنزیم‌هاست، با دُزهایی که متناسب با نیازهای خاص بیمار تنظیم شده، به پوست سر تزریق می‌ شود. این روش درمانی به‌ تدریج سطح هورمون ‌ها را متعادل می ‌سازد، که همین مسئله باعث تقویت و رشد موهای جدید، سالم، ضخیم ‌تر و قوی ‌تر می‌ شود.

مزوتراپی می‌تواند نیاز به کاشت مو را برطرف کند، البته در اینجا نیز مانند هر درمان دیگری، برای حفظ نتایج به دست آمده نیاز است که بیمار مواد مضر و سمی را از رژیم غذایی و سبک زندگی خود حذف کرده و با پیروی از یک برنامه ورزشی مناسب سلامتی خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.

ذکر این نکته ضروری است که اگر دلیل ریزش مو هورمونی باشد، مزوتراپی یک روش کمکی مؤثر در کنار سایر روش‌ های کاشت و ترمیم موست. اما در صورتی‌ که عامل ریزش مو گرفتن رژیم‌ های غیراصولی و طولانی‌ مدت یا عمل‌های جراحی مثل جراحی روده باشد (که جذب خوراکی را مختل و سبب کمبود ویتامین شده باشد)، روش‌های درمانی مثل مزوتراپی برای تزریق ویتامین‌ های مورد نیاز برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش موها توصیه می‌ شود.

 

  • مزوتراپی جهت رفع لک های صورت Lightening

مزوتراپی صورت یک جراحی زیبائی نیست. روشی نسبتاً درمانی است که شامل وارد کردن محلول ‌های خاص آمینو اسید و ویتامین در لایه میانی پوست صورت شماست.

مزوتراپی درمانی است که بطور گسترده برای التیام و درمان‌های اصلاحی صورت می‌باشد. مزوتراپی صورت شامل تکنیک ‌های بسیار ساده می‌باشد که اصلاً دردناک نیستند زیرا محلول توسط سوزن‌های ریز وارد لایه میانی پوست می ‌شود و در این روش ما چروک‌ها را با تزریق داروهائی نظیر هیالورونیک اسید در پوست صورت و گردن بهبود می ‌بخشیم و همچنین این امر باعث بالا بردن پوست صورت می‌شود. بسته به فرد، جلسات برای مزوتراپی به صورت بستگی دارد. زمانی که محلول بر روی لایه پوست ته نشین می ‌شود، چربی ‌های موضعی حل می‌ شوند و ظاهری روشن را به پوست شما می ‌دهد.

 

  • مزوتراپی جهت رفع چروک و تیرگی دور چشم Eye Contour

یکی دیگر از کاربردهای مؤثر روش مزوتراپی، کمک به رفع چروک و تیرگی دور چشم است. در این روش از سوزنی بسیار ظریف که تا عمق ۲ تا ۴ میلی ‌متری پوست نفوذ می‌ کند، استفاده می ‌کنند. معمولا پف زیر‌ چشم در ۴ یا ۵ جلسه رفع می ‌شود. از سوی دیگر با بالا رفتن سن یا مواردی مثل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ژنتیک یا کم‌خوابی و بی‌ خوابی، سیگار کشیدن، گردش خون نامناسب و رژیم ‌های سخت و غیر‌اصولی دور چشم ‌ها تیره می‌شود. در روش مزوتراپی با تزریق مواد به پلک و اطراف چشم با سوزن‌های بسیار نازک تیرگی دور چشم رفع می ‌شود.

 

  • مزوتراپی جهت کلاژن سازی و لیفت صورت و رفع چروک های سطحی Lifting & Antiage

زمانی که پوست چروک می ‌شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می ‌شود. در این وضعیت استفاده از کرم ‌ها و درمان‌ های موضعی قادر به کم‌ کردن عمق چروک نیستند و فقط می ‌توانند از ایجاد چروک ‌های جدید جلوگیری کنند. برای رفع چروک‌ های به ‌وجود ‌آمده نیاز به درمان‌ های سریع و تهاجمی ‌تری مانند اعمال جراحی است. در این مورد تزریق ‌های مزوتراپی می ‌توانند بسیار کمک‌کننده ‌تر باشند.

جوان ‌سازی پوست اولین مرحله برای رفع چین ‌و چروک و آسیب ‌های پوستی است. برای درمان باید بتوان تا حدی چروک ‌ها را پر کرد، برای همین از مزوتراپی‌ در کنار سایر روش ‌ها مانند میکرودرم ابرژین (لایه ‌برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس استفاده می‌ شود. درمان‌ های ترکیبی در رفع چروک ‌ها و آسیب ‌های پوستی نتیجه مطلوب ‌تری خواهند داشت. به طور مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی نا‌صاف و پر از فرو‌رفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرم ابرژین استفاده می ‌شود و بعد از لایه ‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) مزوتراپی انجام می‌شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول‌ها در پوست می‌شود و به این شکل سلول‌های جدید تولید شده، سلول‌های قدیمی‌ به صورت لایه‌ای مرده با روش میکرودرم ابرژین برداشته می‌شوند.


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]