علت لکه های سفید در ناخن چیست

علت لکه های سفید در ناخن چیست؟

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها اغلب در اثر آسیب یا ضربه ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند به دلایل دیگر مانند: قارچ، کمبود مواد معدنی و کمبود کلسیم نیز باشد.
بسیاری افراد سالم در برخی مواقع متوجه لکه هایی روی ناخن های خود می شوند، ایجاد آنها معمولاً نشانه یک وضعیت پزشکی جدی نیست.

یکی از علل شایع این لکه های سفید ناخن، به نام لوکونیشی، آسیب به ناخن است. این آسیب می تواند به، ماتریکس ناخن یا صفحه ناخن وارد شود. اگر ناخن یا انگشت خود را نیشگون بگیرید یا ضربه بزنید، این آسیب ها ممکن است رخ دهد. در برخی حرفه ها مانند: تایپیست یا نوازنده های برخی سازها احتمال بروز این لکه ها بدلیل ضربه های خفیف مکرر به ناخن بیشتر است. پوشیدن کفش تنگ بویژه اگر ناخن های نسبتا بلندی دارین، از دیگر علل هستند.

لوکونیشی چیست؟

لوکونیشیا وضعیتی است که در آن خطوط یا نقاط سفید روی ناخن های دست یا پا ظاهر می شود. شایعترین تغییر رنگ ناخن می باشد.
انواع آن عبارتند از:
- لوکونیشیای ظاهری: ثانویه به بیماری های بستر ناخن می باشد و با فشار دادن ناخن از بین می رود.
- لوکونیشیای واقعی: در این نوع اختلال در کراتینیزاسیون صفحه ناخن وجود دارد که، ازماتریکس ناخن، بخشی از ناخن که مسئول تولید ناخن است، منشأ می گیرد. لوکونیشیای واقعی با فشاردادن یا ندادن تغییری نمی کند.

لوکونیشیای واقعی را می توان بر اساس ظاهر ناخن ها به دو دسته تقسیم کرد:
1- لوکونیشی کلی یا توتال: سفید شدن کامل صفحه ناخن است. معمولاً هر 20 ناخن را تحت تأثیر قرار می دهد.
2- لوکونیشی نسبی: زمانی رخ می دهد که، بخشی از صفحه ناخن تحت تأثیر سفید شدن قرار می گیرد. ممکن است یک ناخن یا چند ناخن را تحت تاثیر قرار دهد.

ظاهرلوکونیشیا چگونه است؟

برای برخی افراد، لکه های سفید ممکن است به صورت نقاط ریز خالدار روی ناخن ظاهر شوند. برای دیگران، لکه ها ممکن است، بزرگتر باشند و در سراسر صفحه ناخن کشیده شوند. لکه ها ممکن است یک یا چند ناخن را تحت تاثیر قرار دهند.
لوکونیشیای جزئی ممکن است به شکل زیر باشد:
- نقطه‌های کوچک به اندازه یک قلم (لکونیشیای نقطه‌ای punctate)
- خطوط بزرگتر در سراسر ناخن (لوکونیشیای طولی)
- نقاط منفرد بزرگتر یا نوارهای افقی که موازی با پایه ناخن هستند (لکونیشیای عرضی)

علت لکه های سفید در ناخن چیست

وجود لکه های سفید روی ناخن ها به چه معناست؟

لکه‌ها یا نقاط سفید روی ناخن‌ها شایع هستند و عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد آن‌ها شوند.
علایم شامل موارد زیر می باشد:
1- واکنش آلرژیک
حساسیت به لاک، براق کننده، سفت کننده یا پاک کننده ناخن ممکن است، باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن های شما شود.
مواد شیمیایی که در استفاده و حذف ناخن های اکریلیک یا ژل استفاده می شود نیز، می تواند به ناخن های شما آسیب زیادی وارد کند و باعث ایجاد این لکه های سفید شود.
2- قارچ
یک قارچ ناخن معمولی به نام اونیکومیکوزسطحی سفید می تواند روی ناخن های پا ظاهر شود. اولین علامت عفونت ممکن است چند نقطه سفید کوچک روی ناخن باشد.
عفونت می تواند رشد کند و به بستر ناخن گسترش یابد. ناخن های پا ممکن است پوسته پوسته به نظر برسند و سپس ضخیم و شکننده شوند. تشخیص دقیق این حالت نیاز به بررسی و معاینه توسط پزشک متخصص و باتجربه دارد و گاهی حتی لازم است برای آزمایش اسمیر قارچ هم اقدام شود.
3- علل ارثی
لوکونیشی ممکن است یک بیماری ارثی باشد، اما بسیار نادر است.
به طور معمول، افرادی که با لوکونیشی واقعی ناشی از یک مشکل ارثی به دنیا می آیند، لوکونیشی کامل را تجربه می کنند و ناخن های کاملا سفید در بدو تولد یا در دوران نوزادی دارند. اغلب هر بیست ناخن دست و پا درگیر است.
4- آسیب به ناخن
آسیب در ماتریکس، یا پایه ناخن شما که صفحه ناخن را تولید می کند، می تواند باعث ایجاد لکه ها یا نقاط سفید روی ناخن در حین رشد شود.

5- مانیکور
مانیکور مکرر نیز ممکن است باعث آسیب شود که، منجر به ایجاد این لکه های سفید روی ناخن های شما می شود. فشار اعمال شده توسط مانیکور ممکن است، به بستر یا ماتریکس ناخن آسیب برساند.
6- داروها
برخی از داروها می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن شوند، مانند: شیمی درمانی برای درمان سرطان و داروهایی مربوط به درمان عفونت های باکتریایی دربدن .
7- مسمومیت
مسمومیت با فلزات سنگین ناشی از آرسنیک و سرب می تواند، باعث ایجاد خطوط روی صفحات ناخن شود. اگر علائم دیگری از مسمومیت را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
آزمایش خون می تواند سطوح غیر طبیعی این عناصر را تشخیص دهد.
8- کمبود مواد معدنی
اگر کمبود مواد معدنی یا ویتامین خاصی داشته باشید، ممکن است متوجه لکه های سفید در کنار ناخن های خود شوید. کمبودهایی که بیشتر با این مشکل مرتبط هستند، عبارتند از: کمبود روی و کمبود کلسیم. علاوه بر این ها کمبود مواد پروتیین و کمبود البومین به علت سوتغذیه یا کولیت هم می تواند با لکه های سفید روی ناخن مرتبط باشند.
پزشک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت می تواند تعیین کند که، آیا شما در معرض خطر کمبود مواد معدنی هستید یا خیر.
9- شرایط پوستی
بیماری های التهابی پوست، مانند: پسوریازیس ناخن و اگزمای دست، ویتیلیگو ناخن می توانند ماتریکس ناخن را تحت تاثیر قرار دهند. این بیماری ها منجر به لکه های غیر طبیعی در صفحه ناخن شود. در این موارد اغلب علاوه بر لوکونیشیا تغییرات پوستی و ناخنی دیگر هم دیده می شود.

لوکودرما باعث ایجاد لکه های سفید در زیر ناخن می شود. برخی افراد ممکن است آن را با سفیدی خود ناخن اشتباه بگیرند.
10- بیماری سیستمیک
در برخی موارد، لکه‌های سفید روی ناخن‌های شما می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت سلامتی باشد که، بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. این موارد عبارتند از:
بیماری قلبی
نارسایی کلیه
بیماری های روده ای ( دفع پروتیین یا عدم جذب مناسب)
عفونت ریه یا پنومونی
کمبود آهن و کم خونی
مشکل کبدی
دیابت
پرکاری تیروئید

اگر لکه‌های سفید مداوم روی ناخن‌های خود یا سایر ناهنجاری‌های ناخن دارید، بهتر است در این شرایط با پزشک متخصص مشورت کنید.

چه زمان برای لکه های سفید روی ناخن ها به پزشک متخصص زیبایی مراجع باید کرد؟

اگر متوجه شدید که لکه ها سفید روی ناخن هایتان پایدار هستند یا بدتر می شوند، ممکن است وقت آن رسیده که با پزشک متخصص زیبایی همچون خانم دکتر کوثر هدایت صحبت کنید. مسائلی که می توانند باعث ایجاد لکه های سفید شوند، پس از تشخیص به راحتی قابل درمان هستند.

در قرار ملاقات شما، پزشک متخصص زیبایی معمولاً ناخن های روی دست یا پای شما را بررسی می کند. بر اساس مشاهدات خود، درمان را شروع خواهد کرد.

برای کمک به درک مسائل اساسی، پزشک متخصص زیبایی و پوست ممکن است یک یا چند آزمایش را انجام دهد مانند:
- قارچ شناسی، جایی که بریده های قارچ یا کلیپینگ ناخن برای مطالعه زیر میکروسکوپ فرستاده می شود.
- بیوپسی ناخن، که در آن نمونه ای از ناخن یا بافت پوست برای مطالعه زیر میکروسکوپ فرستاده می شود.
- آزمایش خون، که در آن خون برای شواهد بیماری سیستمیک، مسمومیت با فلزات سنگین یا کمبود مواد معدنی بررسی می‌شود.

چگونه لکه های سفید روی ناخن ها را از بین ببریم؟

درمان بسته به علت لکه های سفید متفاوت است. پس از تشخیص، پزشک متخصص زیبایی ممکن است، یکی از درمان های زیر را توصیه کند.
- از مواد آلرژی زا و مواد شیمیایی خشن اجتناب کنید.
اگر ناشی از یک واکنش آلرژیک باشد، ممکن است بخواهید استفاده از لاک ناخن یا سایر محصولاتی که فکر می کنید ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشد را متوقف کنید. اگر پس از قطع مصرف محصولات همچنان علائم واکنش آلرژیک را داشتید، با پزشک متخصص زیبایی مشورت کنید.

- داروی ضد قارچ
پزشکان معمولاً داروهای ضد قارچ خوراکی را برای قارچ ناخن توصیه می کنند و برخی ممکن است، یک درمان ضد قارچی موضعی را نیز تجویز کنند.
- زمان و استراحت
اکثر آسیب های ناخن فقط به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. همانطور که ناخن رشد می کند، آسیب به صفحه ناخن بالا می رود. با گذشت زمان، لکه های سفید ممکن است به طور کامل ناپدید شوند. در مورد ناخن های دست این زمان ممکن است ۶-۹ ماه تا رفع کامل لکوپیشیا طول بکشد هرچند در ناخن های پا این زمان طولانی تراست.
- درمان های موقتی که جنبه زیبایی دارد
اگر تغییر رنگ ناخن‌هایتان مشکل‌ساز است، یا اگر به‌دنبال راهی موقت برای پوشاندن آن‌ها هستید، می‌توانید لاک ناخن را امتحان کنید.

سخن پایانی

برای اکثر افراد، لکه های سفید روی ناخن به ندرت نشانه مشکلات بزرگتر است. اغلب آنها در اثر آسیب ایجاد می شوند و با رشد ناخن از بین می روند.
اما اگر لکه با علائم دیگر ظاهر شود یا لکه‌ها از بین نروند، ممکن است نشان دهنده وضعیت دیگری باشد که بهتر است، با پزشک متخصص زیبایی تماس بگیرید.