لیزر CO2

لیزر CO2

لیزر CO2 چیست؟

متخصصان پوست و جراحان پلاستیک ممکن است از، لیزر های دی اکسید کربن (CO2) در درمان‌ های بازسازی پوست استفاده کنند. هدف از درمان، بهبود ظاهر پوست با برداشتن لایه رویی و تشکیل سلول‌های جدید پوست است.

فرد ممکن است برای درمان بیماری های پوستی مانند: اسکار آکنه، خطوط ریز و چین و چروک، یا پیری پوست یا برای بهتر کردن اسکار های سوختگی و رد بخیه جراحی ، به دنبال درمان با لیزر CO2 باشد.
این مقاله به بررسی نحوه عملکرد لیزرهای CO2، تفاوت بین انواع مختلف لیزرهای CO2 و مزایای آن می پردازد. همچنین در مورد عوارض جانبی و بالقوه این درمان، مدت زمان بهبودی و گزینه های جایگزین بحث می کند.


لیزر CO2 چیست و چه کاربرَدی دارد؟ 

لیزر CO2 ابزاری است که، متخصصان زیبایی از آن برای درمان بیماری های پوستی استفاده میکنند.

لیزرهای CO2 فرآیند بازسازی سطح پوست را انجام می دهند. لیزر انرژی با طول موج 10600 نانومتر ساطع می کند. آب درون سلول های پوست این نوع طول موج را جذب می کند و در نتیجه لایه سطحی پوست از بین می رود.

این درمان نوعی آسیب گرمایی ایجاد می کند. این امر باعث تحریک پوست زیرین در لایه فوقانی درم و در نتیجه تشکیل کلاژن می شود.
هنگامی که پوست پس از لیزر درمانی شروع به بهبود می کند، پوست جدید شروع به تشکیل داربستی از کلاژن می کند که، ضمن تقویت کلاژن های موجود منجر به پوستی شفاف تر، صاف تر، سفت تر و با منافذ کمتر می شود.

زمان درمان لیزر به نوع پوست بستگی دارد.


لیزر کانونشنال یا معمولی CO2 در مقابل فرکشنال CO2

لیزر های CO2 فرسایشی قدیمی تر و فرسایشی عمل می‌ کردند. کل لایه سطحی اپیدرم را مورد تهاجم قرار می دادند. این روش درمانی تهاجمی تر از لیزر های غیر سایشی است. با این حال، به همین دلیل، درمان فرسایشی ممکن است؛ اثرات چشمگیرتری و بهبودهای قابل مشاهده تر در پوست ایجاد کند. انجام این لیزر حتما باید توسط پزشک متخصص و متبحر در این زمینه انجام شود و بهتر است بیماران با پوست روشن تر تحت این درمان قرار گیرند. مراقبت های بعد از انجام این لیزر به اهمیت نحوه انجام لیزر آیت و در برخی منابع تا شش ماه بعد از انجام لیزر های فرسایشی co2 لازم است بیمار مراقبت کامل از پوست خود داشته باشد تا دچار لک و هایپر پیگمنتیشن بعدی نشود.

دکتر کوثر هدایت به ندرت از لیزر co2  فرسایشی استفاده می کند و در درمان اغلب بیماران از لیزر co2  فرکشنال استفاده می کند.

درمان لیزر CO2 فرکشنال شامل استفاده از تعداد زیادی میکروپرتو از یک منبع مطمئن است. این امر باعث ایجاد ستون‌هایی از فرسایش از طریق پوست می‌شود و در عین حال پوست اطراف را بدون آسیب باقی می‌ گذارد.

لیزر های CO2 فرکشنال به دلیل ماهیت هدفمند ستون های پرتو لیزر، خطر اثرات نامطلوب را به حداقل می رساند. این شکل از لیزر درمانی نیز زمان بهبودی سریع تری دارد.


به طور کلی، لیزر های CO2 بهترین نتایج را در افرادی که پوست روشن با تیپ پوستی فیتزپاتریک نوع 1 یا 2 دارند، ارائه می دهد. سیستم فیتزپاتریک واکنش پوست به نور خورشید را طبقه بندی می کند. اثربخشی لیزرهای CO2 بر روی پوست فیتزپاتریک نوع 1 یا 2 به دلیل میزان کمتر ملانوسیت ها در پوست کم رنگ تر و امکان استفاده از انرژی های بالاتر است. به نوبه خود، این احتمال را کاهش می دهد که، فرد پس از عمل هیپرپیگمانتاسیون یا هیپوپیگمانتاسیون را تجربه کند. علاوه بر این، لیزرهای CO2 غیر ساینده ممکن است، برای افرادی با رنگ پوست تیره تردارند، مناسبتر باشد.
با این حال، لیزرهای فرکشنال غیرابلایتیو برای افرادی که پوست فیتزپاتریک نوع 4-6 دارند، مطلوب‌تر است. لیزر فرکشنال ممکن است برای افرادی با این نوع پوست و شرایط زیر منجر به نتایج بهتری شود:


- آکنه
-جای جوش
- ملاسما
- جای زخم
- اسکار سوختگی و جراحی
- جوانسازی در پوست های دارای چروک های ریز سطحی و دارای آسیب های متعدد آفتابی


مزایای لیزر CO2

لیزر های ابلیتیو، مانند لیزر CO2، به درمان برخی از بیماری‌ های پوستی کمک می کند، از جمله:

- چین و چروک های ریز تا متوسط
- لکه های فرکل و لنتیگو یا در اصطلاح کک و مک
- رنگ پوست ناهموار
- پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید
- جای جوش
- جای زخم آبله مرغان
- جای زخم خفیف
- کراتوز اکتینیک
- کراتوز سبورئیک
- درمان اسکار آکنه
- درمان وارت یا زگیل های مقاوم به درمان


عوارض جانبی لیزر CO2

فرد ممکن است عوارض جانبی ناشی از لیزر CO2 را تجربه کند. برخی از این موارد عبارتند:

- عفونت
- تاخیر در بهبود زخم
- لایه برداری بیش از حد پوست
- قرمزی پوست
- کیست های کوچک، زرد یا سفید که به صورت خوشه ای ظاهر می شوند.
- تغییرات در رنگ پوست


با در نظر گرفتن این موضوع، فرد باید همیشه در مورد عوارض جانبی احتمالی با متخصص زیبایی خود ، صحبت کند.


نکته : حتما توسط پزشک متخصص و دستگاه مطمئن لیزر را انجام دهید و مراقبت های بعد از انجام لیزر co2 را جدی بگیرد.


ریکاوری لیزر CO2

پوست معمولاً به 2 تا 4 هفته نیاز دارد تا به طور کامل از درمان لیزر CO2 بهبود یابد. پوست جدید بعد از حدود 2 هفته پس از لیزر شروع به رشد می کند.
در ابتدا پس از لیزر درمانی احساس می کنید که پوست به شدت آفتاب سوخته شده است. حتی در برخی بیماران پسته های سیاه یا سفید لایه لایه از سطح پوست خود به خود می ریزد. متخصصان زیبایی توصیه می کنند، پوست را با کرمهای ترمیم کننده مخصوص برای چند روز بپوشانید.

هنگامی که پوست بهبود می یابد، فرد باید اقدامات زیر را برای جلوگیری از آسیب به پوست انجام دهد:

- در خانه بمانید و از فعالیت های شدید خودداری کنید.
- در حین بهبودی پوست را نخراشید یا لیف نکشید.
- برای کاهش درد از داروهای مسکن یا کمپرس یخ استفاده کنید.
- قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید را به حداقل برسانید و از محافظت مناسب در برابر آفتاب مانند: ضد آفتاب های بی رنگ و دارای مواد ترمیم کننده استفاده کنید.

 

لیزر CO2

 


درمان های جایگزین


1- Dermabrasion Trusted Source  

این یک تکنیک بازسازی پوست است. شامل استفاده از مواد ساینده، مانند: برس های الماسی یا کاغذهای سنباده بافتی مخصوص است. موتور های پنوماتیک یا الکتریکی، دستگاه‌ های دستی را که مواد ساینده را نگه می‌ دارند و با سرعت‌ های مختلف می‌ چرخند، نیرو می‌ دهند.

متخصصان پوست، مواد ساینده را با سرعت ها یا فشارهای مختلف روی پوست اعمال می کنند تا به پوست نفوذ کند و رشد سلول های جدید پوست را تحریک کند.
درم ابریژن ممکن است، برای بهبود ظاهر موارد زیر مناسب باشد:

- خطوط ظریف
- لکه های قهوه ای
- زخم ها
- اکتینیک کراتوز


در مقایسه با لیزر co2 تکنیک درم ابریژن اغلب تا عمق بیشتری می رود و برخلاف لیزر عمق درمان وابسته به دیت پزشک است و نه تنظیم دستگاه و بنابراین، امکان بروز عوارض جانبی در این روش بیشتر است.

2- بوتاکس

بوتاکس یا سم بوتولینوم نوعی پروتئین نوروتوکسین است. باکتری کلستریدیوم بوتولینوم این پروتئین را تولید می کند. این درمان با توقف انتشار ماده شیمیایی استیل کولین، عضلات موضعی را فلج می کند. اثر برای 3-6 ماه باقی می ماند.

پزشک زیبایی معمولا بوتاکس را در نواحی صورت تزریق می کند. در درمان بیماری های پوستی مانند:

- چین و چروک
- خطوط ظریف
- ابروهای ناهموار
- تعرق مفرط
- آکنه ولگاریس


در واقع لیزر co2 یا تزریق بوتاکس هیچکدام نمی توانند جایگزین واقعی برای یکدیگر باشند، چرا که لیزر بیشتر بر چروک های ثابت موثر است و بوتاکس بر چروک های که وابسته به حرکت عضلات صورت هستند تاثیر دارد و در ضمن اثر بوتاکس موقت است.

3- لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی یا پیلینگ استفاده از محلول های شیمیایی مانند: اسیدها هستند که: با از بین بردن لایه های خارجی آسیب دیده پوست، بافت و رنگ پوست را بهبود می بخشند.

لایه برداری شیمیایی باعث بهبود موارد زیرمی شود:

- آکنه یا اسکار آکنه
- خطوط ظریف
چین و چروک
- رنگ پوست ناهموار
- پوست خشن
- لکه های پوسته پوست
- جای زخم
- پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید

4- رتینول

رتینول نوعی ویتامین A است که، به اشکال مختلف از جمله ژل، کرم یا سرم مایع موجود است. فرد می تواند رتینول را به صورت موضعی روی پوست خود بمالد.
رتینول می تواند به جلوگیری از پیری زودرس پوست در صورت استفاده روزانه کمک کند.

رتینول ممکن است به بهبود موارد زیر کمک می کند:

- جای جوش
- خطوط ظریف
- چین و چروک

استفاده از رتینول در روتین پوستی می‌ تواند نیاز به لیزرco2 را تا حدی به تاخیر بیندازد.

دیگر روش‌ های لیزری مشابه مانند لیزر های اربیوم ، لیزر تیکسل، لیزر فرکسل و لیزر هایی مانند: فتونا در عمق نفوذ طول موج لیزر و تعداد جلسات با لیزر co2 متفاوت هستند ولی، نحوه تاثیر همگی با تخریب لایه های سطحی پوست و تحریک کلاژن سازی از لایه های عمقی تر است.

 

لیزر CO2


خلاصه

لیزر CO2 یک ابزار مراقبت از پوست است که، می تواند به کاهش ظاهر جای زخم، چین و چروک و آکنه کمک کند. در این درمان پزشک ممکن است از لیزر های فرسایشی یا فرکشنال استفاده کند. دکتر کوثر هدایت اغلب از لیزر فرکشنال co2 در درمان بیماران استفاده می کنند. عوارض جانبی لیزر CO2 ممکن است شامل عفونت، لایه برداری پوست، قرمزی و تغییر رنگ پوست باشد.

بهبودی پس از درمان معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد و فرد باید قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کند و از خاراندن پوست در حین بهبودی خودداری کند.
ما در کلینیک زیبایی پوست خانم دکتر کوثر هدایت در خدمت شما عزیزان هستیم تا، مشاوره و درمان لازم را در اختیار شما عزیزان بگزاریم.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی

 


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]