یوگا و شادابی پوست

یوگا و شادابی پوست


فواید یوگا برای پوست

یوگا یک تمرین باستانی است که بیش از 5000 سال است که وجود داشته است. منشأ آن در هند است و ترکیبی از تمرینات جسمی، ذهنی و معنوی است. در حالی که بسیاری از مردم برای تسکین استرس و بهبود انعطاف پذیری به یوگا روی می آورند، فواید بی شماری نیز برای پوست ما دارد.

اما آیا می دانستید که می تواند برای پوست شما نیز مفید باشد؟ اگر یوگا را به طور منظم تمرین کنید، متوجه اثراتش بر روی پوست خود خواهید شد.

خانم دکتر کوثر هدایت اعتقاد دارد، یوگا باعث حرکت کل اندام بدن می شود و مانند: دارو در بدن عمل می کند. تمام اندام ها را سم زدایی می کند، تنفس را افزایش می دهد، مفاصل را روان می کند و ماهیچه ها را تقویت می کند و در نهایت همه اینها منجر به داشتن پوستی سالم تر و شادابتر می شود.
یوگا همراه با رژیم غذایی خوب، به شما کمک می کند تا، شادابی پوست خودتان را بیشتر کنید.

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به فواید یوگا برای شادابی پوست می اندازیم.

 

یوگا و شادابی پوست

 

چه رابطه ای بین یوگا و پوست درخشان وجود دارد؟

یوگا بر روی التیام بدن شما از درون اثر می گذارد، که این همان چیزی است که روی پوست شما نیز منعکس می شود. پوستی که بدن انسان را می پوشاند منحصر به فردترین و پیچیده ترین ساختار زنده است. بیرونی‌ترین لایه‌های سلولی آن مرده هستند و دائماً از بدن جدا می‌شوند. لایه سلولزهای شاخی که توسط شستشو و با گذشت زمان از بدن خارج می شوند.
سلامت پوست را نمی توان جدا از بقیه بدن در نظر گرفت. سلامت پوست ارتباط تنگاتنگی با رژیم غذایی، وضعیت فرآیندهای گوارشی، کبد و جریان خون دارد. اصلاح اختلالات پوستی بسیار مشکل خواهد بود زمانی که، کبد و روده‌ها با انبوهی از مواد زائد غذایی و متابولیک مسدود شده‌اند.

آیا می خواهید پوستی درخشان و بدون لک داشته باشید؟ زمان آن فرا رسیده است که عملکردهای داخلی بدن خود را مرتب کنید. بازیابی سلامت پوست از طریق یوگا درمانی اغلب عمدتاً در جهت تأثیرگذاری بر عملکردهای گوارشی و گردش خون است.

 

یوگا و شادابی پوست

 

چگونه یوگا روی پوست ما تأثیر می گذارد؟

فواید یوگا برای پوست از روی تشک شروع می شود. یوگا باعث اتساع عروق (بزرگ شدن رگ های خونی) می شود که، منجر به افزایش جریان خون به پوست می شود. این اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سطح پوست آمده و به برافروختگی یا درخشندگی پوست کمک کند.

یوگا عرق در بدن را افزایش می دهد، که راهی عالی برای دفع تمام سموم باقی مانده از بدن است. پوست ما بزرگترین عضو بدن ما است و نقش مهمی در حفظ امنیت و تعادل ما دارد.
تعریق نه تنها دمای بدن ما را تنظیم می کند، بلکه منافذ را باز می کند و امکان سم زدایی بسیار بهتری را فراهم می کند. علاوه بر این، یوگا برای آرام کردن ما بسیار موثر است، زمانی که ما آرام هستیم، خون آزادانه‌ تر جریان می‌ یابد و می‌ تواند همه اندام‌ ها از جمله پوست را بهتر تغذیه کند.

افزایش جریان خون باعث می شود، پوست تمام اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند، در نتیجه پوست در حالت ارتجاعی، انعطاف پذیر و یکنواخت خود باقی بماند. همچنین، اثر آرامش بخش یوگا باعث کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول می شود که به عنوان عامل بروز آکنه شناخته شده است.

یوگا التهاب طبیعی بدن در آسیب یا عفونت را کاهش می دهد و به بهبود شرایطی مانند؛ پسوریازیس و اگزما کمک کند.

بیماری های خود ایمنی با تظاهرات پوستی در اغلب موارد با استرس و مسایل عصبی بدتر می شوند مانند: پسوریازیس، لیکن پلان، لوپوس ، ویتیلیگو و غیره. به کمک یوگا و تنظیم نروترانسمیتر های مغزی می‌ توان روند بهبود این بیماری ها رو تسریع کرد. از این رو دکتر کوثر هدایت در کنار درمان مناسب به این بیماران انجام یوگا و حفظ آرامش را توصیه می‌ کند و واقعا روند بهبود بیماران تحت درمان که از یوگا و مدیتیشن هم استفاده می کنند، بسیار سریعتر رخ می دهد.


آیا مزایای مراقبت از پوست که با انجام یوگا به دست می آورید موقتی هستند؟

تمرین مداوم یوگا در مدت زمان طولانی نه تنها شما را قادر می‌سازد تا، پوستی سالم و درخشان داشته باشید، بلکه به پوست اجازه می‌ دهد تا جوان، انعطاف‌ پذیر و بدون چین و چروک باقی بماند. یوگا همچنین به کاهش سرعت پیری کمک می کند، بنابراین بدن و پوست شما برای مدت طولانی تری سالم تر می ماند. وقتی فردی استرس دارد و سبک زندگی ناسالمی دارد، بدن سریعتر پیر می شود. این امر معمولا به صورت چین و چروک و سایر مشکلات پوستی روی پوست دیده می شود. تمرین منظم یوگا، با ترکیبی از آسانا، پرانایاما، شات کریا و مدیتیشن، روند پیری را به تاخیر می اندازد و به نوبه خود از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. انجام پروسه های فیزیکی مختلف، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و می تواند به کاهش ایجاد علائم کشش کمک کند.

 

یوگا و شادابی پوست


کدام نوع از یوگا برای پوست مناسب است؟

اگر در یوگا هدف جوان نگه داشتن صورت مد نظر باشد، می توانید تمریناتی را انتخاب کنید که، به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

یوگای صورت شامل تمریناتی است که قرار است تمام لایه های پوست را تحت تأثیر قرار دهد.
صورت‌ های ما به مرور زمان پایین می‌ آیند و شروع به افتادگی می‌ کنند، بنابراین این تمرین لیفت‌ کننده کوچک برای مبارزه با آن و برگرداندن آن‌ ها ایجاد شده است. در اینجا یک مرور گام به گام از نحوه انجام آن است:

1. دهان خود را باز کنید و به شکل O بلند بسازید. اطمینان حاصل کنید که هر دو لب شما دندان های شما را می پوشانند.
2. گوشه های دهان خود را بالا بیاورید تا لبخند بزنید و ماهیچه های گونه خود را محکم بکشید.
3. حالا چشمانتان را ببندید. آنها را به سمت سقف بغلتانید . به "بالا نگاه کردن" ادامه دهید و شکل دهان خود را دوباره تنظیم کنید. شما می خواهید "O" خود را تا حد امکان کوچک کنید. یک لبخند دیگر بزنید تا مطمئن شوید که ماهیچه های گونه شما تا آخر سفت شده اند و به آرامی سر خود را به عقب خم کنید.
4. باسن و شکم خود را سفت کنید، سینه خود را بالا بیاورید و به آرامی دستان خود را به سمت بالا و بالای سر خود ببرید. نفس های طولانی و عمیق بکشید و تصور کنید تمام عضلات صورتتان برای رسیدن به سقف تلاش می کنند.
5. در این حالت به مدت سی ثانیه محکم بمانید. در حالی که دستان خود را پایین می آورید و اجازه می دهید سر خود را به سمت زمین پایین بیاورید، بازدم کنید، سپس به آرامی به عقب برگردید.
این کار را دو بار در روز انجام دهید.

مسلما در ابتدای کار اگر تحت نظارت یک مربی حرفه ای و مسلط به یوگا این تمرینات را شروع کنید اثرات بهتری روی بدنتان خواهد داشت.

 

یوگا و شادابی پوست


سخن پایانی

یوگا می تواند برای پوست و همچنین عضلات شما معجزه کند. با سم زدایی و کاهش سطح کورتیزول، از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می کند و پوست شما را درخشان کند.
همچنین انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا از شر چین و چروک خلاص شوید.

البته، علاوه بر تمرین یوگا، کارهای زیادی می توانید برای پوست خود انجام دهید، در اینجا برخی از آنها یادآوری شده است:

1- نوشیدن آب بیشتر: آب به بدن ما کمک می کند تا سموم را سریعتر دفع کند، بنابراین آبرسانی مناسب باید یکی از اولویت های شما باشد.
2- خواب کافی: در حالت ایده آل، باید حداقل 8 ساعت خواب در هر شب در نظر بگیرید.
3- پاکسازی پوست: شستشوی سلول های مرده پوست و پاکسازی صورت باید به بخشی از روال مراقبت از پوست تبدیل شود.
۴- رژیم غذایی مناسب: رژیم حاوی انواع ویتامین ها و گروه های مواد غذایی با حداقل چربی و شکر
۵- ورزش : ورزش منظم در کنار یوگا منجر به تنظیم متابولیسم بدن می شود و برای حفظ پوست و دیگر ارگان های بدن لازم و ضروری است.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]