بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست

بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست


عرق در کف دست

عرق کردن روش طبیعی بدن شما برای تنظیم دمای بدن در طیف وسیعی از موقعیت ها از ورزش گرفته تا قرار گرفتن در یک محیط گرم و پاسخ به محرک ها یی مانند: استرس و اضطراب است. تعریق در این شرایط کاملاً طبیعی است اما، میزان عرق بیشتر از حد طبیعی را هایپرهیدروزیس می نامند. هایپرهیدروزیس می تواند در بسیاری از نواحی بدن رخ دهد، اما یکی از رایج ترین مکان ها برای تعریق بیش از حد کف دست ها، ناحیه زیر بغل یا اگزیلاری و کف پاها است.

هیپرهیدروزیس کف دست می تواند تأثیر زیادی بر نحوه زندگی افراد داشته باشد. بیمارانی که هیپرهیدروزیس کف دست را تجربه می‌ کنند ممکن است، در مورد دست دادن احساس ناراحتی کنند، در محیط‌ های به دلیل عرق کردن کف دست‌ ها یشان از دست زدن به اشیا یا کاغذها بترسند. در برخی از موارد شدید بدلیل خیس شدن سریع نوک انگشتان کار کردن با وسایل دیجیتالی تماسی یا touch-based مثل موبایل نیز بسیار مشکل می شود.

خوشبختانه، گزینه های درمانی زیادی برای کاهش تعریق بیش از حد کف دست وجود دارد. اگر با هیپرهیدروزیس کف دست دست و پنجه نرم می کنید، دکتر کوثر هدایت می تواند در مطب خصوصی خود در ایران به شما کمک کند.

یکی از هیجان‌انگیزترین نوآوری‌ها در پوست، استفاده از تزریق سم بوتولینوم است، که بیشتر به عنوان بوتاکس شناخته می شود.
تزریق بوتاکس بیشتر به دلیل استفاده از آن در درمان چین و چروک و حفظ پوست سالم و جوان شناخته شده است. با این حال، نقش بوتاکس به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای هایپرهیدروزیس در حال افزایش است.

 

بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست


هیپرهیدروزیس چیست؟

هیپرهیدروزیس یک وضعیت پزشکی است که، در آن بدن بیش از حد از سیستم خنک کننده تنظیم کننده طبیعی خود، که به عنوان عرق نیز شناخته می شود، استفاده می کند. گاهی اوقات سیستم عصبی می تواند غدد عرق را بیش از حد فعال کند. این منجر به بی نظمی می شود و منجر به تعریق بیش از حد و ناراحتی در فرد می شود. گاهی هایپرهیدروزیس ثانویه به بیماری های غددی مانند؛ تیرویید یا بیماری های اعصاب بدن است که، نیاز به مداخله پزشکی و بررسی های بیشتر دارد. در این مقاله منظور از هایپرهیدروزیس نوع اولیه آن است که اغلب زمینه خانوادگی دارد و مشکل زمینه ای وجود ندارد.

سه نوع از شایع ترین شکل هایپرهیدروزیس عبارتند از:

1- هایپرهیدروزیس زیر بغل
2- هایپرهیدروزیس کف دست
3- هایپرهیدروز کف پا

 
هیپرهیدروزیس زیر بغل به غدد عرق بیش از حد فعال در زیر بغل گفته می شود که، می تواند به دلیل اعصاب، فعالیت بدنی یا آب و هوای گرم و مرطوب تشدید شود. هیپرهیدروزیس کف پا به عنوان غدد عرق بیش از حد فعال در کف پا تعریف می شود، و گاهی اوقات با هیپرهیدروزیس کف دست همراه می شود.
هیپرهیدروزیس کف دست به طور خاص به عرق کردن کف دست گفته می شود. این یک فرم رایج هیپرهیدروزیس است که معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می شود. اغلب زمینه ژنتیک دارد و در طی خواب تعریق به میزان طبیعی انجام می شود و در شرایط خاص احساسی یا آب و هوای گرم تشدید می یابد.
اکثر بیماران پس از تجربه تأثیر تعریق زیاد بر کیفیت زندگی خود، مانند مشکل در نوشتن به دلیل تعریق روی کاغذ، یا خجالت هنگام دست دادن، متوجه می شوند که هیپرهیدروزیس کف دست دارند.
تحقیقات در مورد هیپرهیدروزیس کف دست در حال انجام است و تزریق بوتاکس به یک راه حل هیجان انگیز برای درمان علائم ناراحت کننده هیپرهیدروزیس کف دست تبدیل شده است.

 

بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست


آیا می توانید از هیپرهیدروزیس کف دست از بین می رود ؟

متأسفانه، شما نمی توانید از هیپرهیدروزیس کف دست به طور طبیعی خلاص شوید. برای اکثر افرادی که از هایپرهیدروزیس رنج می برند، مداخله پزشکی ضروری است، به خصوص اگر سابقه خانوادگی هیپرهیدروزیس دارید.

 

نحوه درمان هیپرهیدروزیس کف دست

اگر می‌ خواهید از شر هیپرهیدروزیس کف دست خلاص شوید، چندین گزینه درمانی وجود دارد. درمان اولیه رایج هیپرهیدروزیس کانونی شامل داروهای ضد تعریق و کرم‌ های تجویزی است که، می‌ تواند مانع از رسیدن عرق به سطح کف دست شود. علاوه بر کلرید آلومینیوم موضعی، داروهای مبتنی بر مسدود کننده های عصبی و داروهای ضد افسردگی همگی می توانند برای درمان هایپرهیدروزیس استفاده شوند. یکی دیگر از درمان‌ های خفیف‌ تر هیپرهیدروزیس کف دست، یونتوفورز است که، از جریان الکتریکی با شدت کم برای کاهش میزان تعریق در نواحی مورد نظر استفاده می‌ کند. اگرچه این درمان ها برای برخی موفقیت آمیز است، اما بسیاری از بیماران نتایج متفاوتی گرفته اند. یونتوفورزیس برای کودکان با هایپرهیدروزیس کف دست و پا تجویز می شود، هرچند که در ابتدای درمان تعداد جلسات درمان زیاد و مکرر است (۲-۳ بار در هفته) ولی برای کودکانی که امکان تزریق بوتاکس را ندارند گزینه مناسبی است.

در موارد شدید هیپرهیدروزیس کف دست، بیماران ممکن است سمپاتکتومی قفسه سینه آندوسکوپی (ETS) را انتخاب کنند، که یک درمان جراحی تهاجمی است که هدف آن قطع دائمی سیگنال‌ های عصبی خاص به غدد اکرین (غدد عرق) است. این درمان برای طولانی مدت و گاهی دایمی پاسخگو می باشد با این حال، این درمان عوارض جانبی شدیدی دارد که ممکن است، همراه با آسیب دایمی به اعصاب ناحیه تحت درمان جراحی باشد.

برای بسیاری از بیماران، هیپرهیدروزیس کف دست با تزریق بوتاکس به پایان می رسد.
درمان هیپرهیدروزیس کف دست با بوتاکس یک گزینه ایده آل برای کسانی است که، به دنبال تسکین مداوم عرق کف دست هستند. تحقیقات فعلی نشان می دهد که، درمان بوتاکس 80 تا 90 درصد در تسکین علائم هیپرهیدروزیس کف دست موثر است.

 

بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست

 

آیا بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست موثر است؟

بوتاکس یکی از بهترین گزینه‌ ها برای درمان هیپرهیدروزیس کف دست است. بوتاکس با نام سم بوتولینوم نوع A یک نوروتوکسین است که عصب‌ سازی انتهای عصبی را متوقف می‌ کند.
بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی دریافته اند که، می توان از بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست استفاده کرد. در سال 2002 تزریق بوتولینوم توکسبن برای کاهش چروک صورت به منظور زیبایی توسط سازمان غذا دارو امریکا FDA تایید گرفت و دو سال بعد در سال 2004 برای درمان هایپرهیدروزیس در ناحیه زیر بغل مورد تایید قرار گرفت.

اکنون سال ها ست که تزریق سم بوتولینوم برای از کار انداختن غدد عرق استفاده می شود. بوتاکس با جلوگیری از آزاد شدن استیل کولین عمل می کند و فعالیت غدد عرق را در محل تزریق قطع می کند. اثرات تزریق بوتاکس اغلب بعد از دو هفته آغاز می شود و بسته به ناحیه تحت درمان می تواند از 4 تا 6 ماه طول بکشد که، تعریق را 80 تا 90 درصد کاهش می دهد.
جای تعجب نیست که چرا تزریق بوتاکس به طور گسترده توسط متخصصان پوست و متخصصان مراقبت های بهداشتی با تجربه برای درمان هیپرهیدروزیس کف دست یا تعریق کف دست توصیه می شود.
درمان بوتاکس هیپرهیدروزیس کف دست یک روش غیرتهاجمی عالی برای تسکین طولانی مدت از تعریق کف دست است. این روش به خودی خود سریع است . به طور معمول، این فرآیند مستلزم استفاده از کرم بی حس کننده موضعی یک ساعت قبل از تزریق است و اگر بیمار حساسیت خاصی به درد داشته باشد، مسدود کننده های عصبی ممکن است برای طول مدت درمان توصیه شوند.

به طور کلی، 20 تا 30 تزریق بسیار ظریف برای قرار دادن بوتاکس در هر کف دست استفاده می شود.

دکتر کوثر هدایت برای کاهش درد تزریق توصیه می‌ کند تا، علاوه بر بی حسی موضعی از یخ و دستگاه ویبراتور حین تزریق استفاده شود و تزریقات ظریف و سطحی باشند.

 

بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست


ماندگاری بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست چقدر است؟

از آنجایی که تزریق بوتاکس غیر دائمی است، نتایج بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست نیز موقتی است. با این حال، بسیاری از بیماران متوجه می شوند که، تسکین تعریق بیش از حد با درمان تزریق بوتاکس می تواند تا، شش ماه ادامه داشته باشد.
برای تسکین بهینه و مستمر علائم هایپرهیدروزیس، دکتر کوثر هدایت توصیه می کند که، تزریق بوتاکس را با فاصله شش ماه ادامه دهند.
نکته قابل توجه در تزریق بوتاکس برای هایپرهیدروزیس این است که، بعد از چند سال تزریق مرتب، اگر تزریق مجدد انجام نشود بدلیل تاثیر بر گیرنده های تعریق در آن ناحیه، میزان تعریق تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.


نحوه تزریق بوتاکس برای هایپرهیدروزیس کف دست چگونه است؟

این روش زمان زیادی نمی برد و پس از انجام فرآیند نیازی به استراحت نیست.
برای آماده کردن ناحیه قبل از تزریق، بی‌حسی موضعی یا بلوک‌های عصبی تجویز می‌شود که، باید یک ساعت قبل از قرار ملاقاتتان استفاده کنید تا احساس درد در دست شما کاهش یابد.
اثرات سم بوتولینوم باید 2 تا 4 روز پس از درمان مشهود می باشد. حدود 2 هفته پس از دریافت درمان بوتاکس، شما یک دوره ویزیت دوباره را در برنامه خود خواهید داشت.
کاهش تعریق در کف دست ها می تواند تا 6 ماه ادامه داشته باشد و برای خشکی مداوم می توان درمان بوتاکس را تکرار کرد.


آیا بوتاکس برای هیپرهیدروزیس بی خطر است؟

بوتاکس برای درمان هیپرهیدروزیس کف دست هم بی خطر و هم موثر است.
این روش به خودی خود نسبتاً بدون درد است و پس از درمان نیازی به استراحت نیست، به این معنی که می توانید بلافاصله به فعالیت های معمول خود بازگردید. عوارض جانبی بالقوه بسیار کمی وجود دارد که شامل، کبودی و ضعف عضلانی در دست ها می شود.

 

بوتاکس برای هیپرهیدروزیس کف دست

سخن پایانی

بوتاکس برای درمان هیپرهیدروزیس کف دست یکی از بهترین روش ها برای رهایی از این مشکل است، ما در کلینیک خانم دکتر کوثر هدایت با استفاده از این روش، به تمام بیمارانی که از این مشکل رنج می برند کمک می کنیم تا، هر چه زودتر بهبود پیدا کنند.

 

نویسنده: بهنوش بهرامعلی


کلینیک تخصصی صاحب کوثر
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به دکتر کوثر هدایت میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]